ŽILINA. „Predpokladáme aj istý úbytok cestujúcich, ktorý je štandardný medziročne vo verejnej doprave bez toho, že by sme zvýšili cestovné. Ale predpokladáme aj úbytok cestujúcich v dôsledku zvýšenia cestovného,“ povedal riaditeľ Dopravného podniku Mesta Žilina (DPMŽ) Ján Barienčík. Vlani odviezli žilinské mestské autobusy a trolejbusy 11,3 milióna ľudí, v porovnaní s rokom 2008 ide o takmer dva milióny cestujúcich menej.
Jednorazové cestovné lístky v žilinských mestských autobusoch a trolejbusoch zdražejú od októbra o päť až 31 centov, drahšie budú aj takmer všetky typy predplatných lístkov, zlacnejú jedine mesačné a trojmesačné lístky s neobmedzeným počtom ciest a to o šesť až 15 percent. Dopravný podnik predpokladá, že zdraženie mu navyše prinesie 700 tisíc eur. „Predpoklad zvýšeného príjmu nám nepokryje celú stratu, ktorú DPMŽ vytvára a ktorú nemá uhradenú v rámci služieb vo verejnom záujme,“ hovorí Barienčík a dodáva, že podnik preto musí prijímať aj ďalšie opatrenia na znižovanie nákladov či zvyšovanie príjmov. „Predovšetkým robíme verejné obstarávania na všetky tovary a služby, ktoré doteraz neboli. Z tohto očakávame určite prínos, najmä pokiaľ ideme do elektronického verejného obstarávania, čo nám ukladá zákon. Taktiež hľadáme rezervy vo využití autobusov a trolejbusov,“ dodal Barienčík.
Podľa riaditeľa dopravného podniku sú za prvým zdražovaním od roku 2008 objektívne vyššie náklady spôsobené infláciou, zavedením dane z motorových vozidiel či mýtnych poplatkov a tiež rastúcou cenou nafty. „Pre nás to robilo 23 centov na jeden liter. Pri ročnej spotrebe, akú má dopravný podnik pri nafte, je to viac ako 120 tisíc eur,“ spresnil Barienčík. Minulý rok ukončil dopravný podnik so stratou 885 tisíc eur, rok 2009 so stratou 882 tisíc eur. Mestské autobusy a trolejbusy jazdia po Žiline na 21 linkách a ročne nabehajú viac ako tri a pol milióna kilometrov.