Cena lístkov v MHD v Žiline pravdepodobne vzrastie. Rozhodnú o tom poslanci na dnešnom zastupiteľstve. Ak prejde návrh riaditeľa dopravného podniku Jána Barienčíka, základný jednorazový lístok by mal stáť namiesto 56 centov 65 centov.
ŽILINA. Lístky v žilinskej mestskej hromadnej doprave pravdepodobne zdražejú. Dnes majú totiž poslanci mestského zastupiteľstva prerokovať materiál riaditeľa dopravného podniku Jána Barienčíka. Ten navrhuje, že podstatnú časť z plánovanej, takmer miliónovej straty dopravného podniku v roku 2012, zaplatia občania vo zvýšenom cestovnom.
Barienčík navrhuje zvýšenie ceny základného jednorazového lístka o 9 centov, zo súčasných 0,56 eura na 0,65 eura. Zľavnený základný lístok by mal stáť namiesto 0,37 eura už 0,45 eura, obyčajný jednopásmový namiesto 0,46 eura už 0,55 eura a cena zľavneného jednopásmového vzrastie z 0,30 na 0,35 eura.
Podľa jeho návrhu by mali zdražieť aj ostatné lístky. Napríklad základný prestupový lístok by mal zdražieť zo 70 na 80 centov a hodinový SMS-lístok z 80 centov na rovné 1 euro.
Vykryjú stratu?
Takýmto spôsobom dopravný podnik plánuje ročne zarobiť 703-tisíc eur. Na vykrytí plánovanej straty v roku 2012, použijú ešte zníženie vlastných nákladov (150-tisíc eur) a zvýšenie dotácie z mestského rozpočtu (200-tisíc eur).
Základný spor znie: Koľko cestjúcich po zvýšení cestovného ubudne? FOTO: ARCHÍV MY ŽILINSKÝCH NOVÍN.
V takom prípade by vraj mohlo byť hospodárenie DPMŽ v roku 2012 vyrovnané. V roku 2009 vyrobil dopravný podnik stratu z výkonov vo verejnom záujme 882-tisíc eur a minulý rok 885-tisíc. Vykrylo ju mesto priznaním dotácie vo výške viac ako 1,7 milióna eur. V tomto roku si naplánovali stratu ďalších 950-tisíc eur.
Náklady rastú
Barienčík v materiále, ktorý predložil poslancom hovorí, že cestovné bolo zvýšené naposledy 1. júna 2008, kedy zák-ladný lístok zdražel z 0,40 eura na súčasných 0,56 eura. Dôvodom mal byť rapídny nárast inflácie, nárast cien pohonných hmôt, trakčnej energie a náhradných dielov.
„V prvom polroku 2011 sme zaznamenali nárast cien pohonných hmôt v porovnaní s rokom 2010 o 21%, čo predstavuje nárast o 0,23 eura na liter. Pri predpokladanom ročnom balíku odjazdených kilometrov to bude predstavovať nárast o cca. 110-tisíc eur ročne,“ uviedol Barienčík.
Odídu cestujúci?
Či však zvýšenie cestovného skutočne prinesie dopravnému podniku očakávané výnosy, je však podľa niektorých poslancov otázne. Podľa Petra Ničíka (nezávislý) cestujúcich, totiž, z roka na rok ubúda a pri zvýšení cestovné, môže byť ich úbytok enormný.
„Ak zvýšime cestovné a očakávame zvýšenie príjmov, možno to bude len veľmi malý nárast, pretože cestujúcich rapídne ubudne. Nemyslím si ani, že všetky starosti mesta, ktoré boli spôsobené nezodpovedným gazdovaním v minulosti, sa majú riešiť tak, že sa hodia na plecia ľudí," hovorí Ničík.
Mesto by si malo, podľa Ničíka, urobiť najskôr poriadok vo svojich nevýhodných zmluvách, či mínusovom hospodárení vo svojich spoločnostiach a malo by hľadať aj ďalšie rezervy. „Až po tom všetkom nech isté následky znášajú aj ľudia. Myslím si ale, že sme všetky možnosti šetrenia ešte nevyčerpali,“ dodal. Zvyšovanie ceny cestovného preto Ničík nepodporí.
Na rovné 1 euro má zdražieť SMS lístok. FOTO: LADISLAV KAVECKÝ
Zvyšovanie ceny naopak podporí Jozef Štrba (SMER). Podľa jeho slov odliv cestujúcich hromadnej dopravy existuje aj bez zvyšovania ceny lístkov. „Samozrejme, že každé zvýšenie ceny spôsobí určitý odliv cestujúcich. Nemyslím si však, že to bude významná položka. Skúsenosť máme aj zo samosprávneho kraja. Po zvýšení ceny v prímestskej doprave nastal prvé mesiace určitý úbytok, ale ten nebol nijako radikálny,“ hovorí Štrba, ktorý pôsobí aj ako podpredseda Žilinského samosprávneho kraja.
Podľa neho sú náklady, ktoré sa prejavujú v cene lístkov, opodstatnené. „Rastie cena pohonných hmôt, zvýšila sa DPH, odvodové povinnosti, ktoré musí mesto riešiť, preto plne chápem dôvod, pre ktorý je potrebné upraviť cestovné. Napríklad len náklady na naftu za rok vzrástli o 15%,“ dodal.
Dotkne sa to odkázaných
Úplne iný pohľad na vec však má Anna Smikoňová (nezávislá), ktorá zastupuje volebné obvody Považských Chlmec, Brodno, Vranie, Zástranie a Zádubnie.
„Nie som so zvyšovaním cestovného stotožnená. Hromadnú dopravu totiž využívajú hlavne ľudia, ktorí nie sú zárobkovo činní – študenti, dôchodcovia. Kto na to má, cestuje autom. Budem preto apelovať, aby sa hľadali iné možnosti riešenia,“ povedala Smikoňová.
Choma: Je to nevyhnutnosť
Či návrh na zvýšenie cestovného v zastupiteľstve prejde, bude závisieť od koaličného klubu SMER – SNS, ktorý má väčšinu. Podľa našich informácií sa mali poslanci SMER-u stretnúť tesne pred rokovaním. Nepredpokladali však, že by návrh nominanta primátora Igora Chomu (SMER), ktorý je súčasne ich straníckym šéfom, nepodporili.
Podľa neho je, totiž, zvýšenie cestovného krajná alternatíva, ktorej sa mesto nemohlo vyhnúť. „Súčasná vláda so svojou politikou spustila infláciu, ktorá sa permanentne odzrkadľuje v cenách pohonných hmôt, energií a služieb. Nielen Mesto Žilina, ale aj Dopravný podnik mesta Žilina každodenne zápasí s finančnými problémami v danej oblasti.
Z dôvodu neschopnosti súčasnej vlády riešiť ekonomické problémy štátu konštruktívne, musíme na infláciu reagovať takouto formou, aby sme zložitú a ťažkú hospodársku a finančnú situáciu Mesta Žilina vôbec udržali,“ povedal.
NÁVRH NA ZVÝŠENIE (VYBRANÉ LÍSTKY)
JEDNORAZOVÉ LÍSTKY
- Základný: z 0,56 € na 0,65 €
- Jednopásmový: z 0,46 € na 0,55 €
- Zľavnený základný: z 0,37 € na 0,45 €
- Zľavnený jednopásmový: z 0,30 € na 0,35 €
PRESTUPNÉ LÍSTKY
- Základný: z 0,70 € na 0,80 €
- Zľavnený: z 0,46 € na 0,55 €
SMS LÍSTOK
- 60 minútový: z 0,80 € na 1 €
PREDPLATNÉ LÍSTKY NA VIAC CIEST
KLASIK 2
- 20 ciest: z 9,03 € na 11 €
- 40 ciest: z 12,41 € na 16,00 €
- 120 ciest: z 33,86 € na 43 €
JUNIOR 2
- 20 ciest: z 5,84 € na 8 €
- 40 ciest: z 8,03 € na 11 €
- 120 ciest: z 21,91 € na 29 €
ŤZP
- 30 ciest: cena zostane 1 €
- 90 ciest: z 2,99 € na 3 €
- 180 ciest: z 5,97 € na 6 €