Cesta druhej triedy vedúca cez Terchovú je v dezolátnom stave. Spôsobujú ho kamióny, ktoré tadiaľto prevážajú ťažký náklad. Od septembra tu však bude platiť zákaz prejazdu kamiónov nad 7,5 tony.
TERCHOVÁ. Pravdepodobne už od septembra nebudú po ceste druhej triedy vedúcej z Terchovej do Zázrivej prevážať kamióny ťažký náklad. Obmedzenie nákladnej dopravy navrhuje Správa ciest ŽSK z dôvodu nadmerného zaťažovania cestnej komunikácie a jej ničenia. Obyvatelia Terchovej sú radi, obávajú sa však hustejšej premávky osobných áut.
Zvýšený prejazd
Cesta cez Terchovú na Oravu je určená najmä pre regionálnu automobilovú, prípadne regionálnu obslužnú dopravu. Tomu cestári prispôsobili aj jej šírku, únosnosť a priečne vedenie. Do roku 2010 prešlo po tejto ceste denne len okolo tritisíc automobilov. Po zavedení mýta sa však ich počet zvýšil až na šesťtisíc, z toho je až osemsto kamiónov. Zvýšený prejazd však vozovku, ktorá nebola pre takúto dopravnú situáciu naprojektovaná, úplne ničí.
„Pri nákladných vozidlách je tento nárast až stopercentný, čo poukazuje na skutočnosť, že niektorí vodiči tranzitnej nákladnej dopravy začali využívať tento úsek ako nespoplatnenú obchádzkovú trasu spoplatnenej cesty prvej triedy popod Strečno. Cestná komunikácia cez Terchovú však nebola dimenzovaná na takéto veľké zaťaženie nákladnou dopravou, a preto sa jej stav neustále zhoršuje,“ vysvetľuje Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Aj okná sa chvejú
Skúšaná však nie je len vozovka, ale aj trpezlivosť ľudí, ktorí žijú popri ceste. „Vodiči kamiónov vôbec nerešpektujú maximálnu povolenú rýchlosť v obci. Človek sa už pomaly bojí ísť aj po chodníku. Okná sa mi chvejú a cítim aj malé otrasy v chalupe,“ rozhorčuje sa obyvateľka Terchovej Kamila.
Zvýšený počet kamiónov spôsobuje aj čoraz viac výtlkov na ceste, odlamujú sa okraje vozovky a na niektorých úsekoch dokonca dochádza k zosuvu svahu. Správa ciest ŽSK preto v týchto dňoch navrhuje, aby sa cesta pre kamióny nad 7,5 ton uzavrela nielen cez zimné mesiace, ale na celý rok.
„Toto opatrenie považujeme za potrebné vzhľadom na dopravnú situáciu a technický stav komunikácie. Náš návrh sme prerokovali s príslušnými dopravnými inšpektorátmi a obvodnými úradmi pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. K obmedzeniu dopravy sa ešte vyjadrí Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Žiline,“ hovorí technický námestník Správy ciest ŽSK Miroslav Seifert.
Je to dobré riešenie?
Na jednej strane sa obyvatelia Terchovej tešia, že kamióny vymiznú z ich ciest, na druhej sa však obávajú zvýšeného prejazdu osobných automobilov, ktoré sa budú vyhýbať hustejšej premávke, alebo kolónam smerom na Martin. Túto teóriu potvrdil aj Palčák:
„V prípade tohto uzatvorenia je možné predpokladať presun nákladnej tranzitnej dopravy späť na spoplatnenú cestu prvej triedy, čo ešte viac skomplikuje dopravu popod Strečno.“