ŽILINA. Pred niekoľkými mesiacmi primátor Igor Choma prehlásil, že Žilinu treba prečistiť od bilbordov, ktorých je v meste až okolo 6500. V júni tohto roku preto spolu s poslancami Mestského zastupiteľstva prijal všeobecné záväzne nariadenie o reklamných, informačných a propagačných zariadeniach na území mesta, ktoré sprísnilo podmienky a poplatky za prenájom reklamných plôch.
Po prijatí VZN-ka vyzvalo mesto všetkých majiteľov bilbordov, aby svoje reklamné plochy podľa najnovších podmienok zlegalizovali a vytvorili s mestom novú zmluvu o prenájme. Tých, ktorí nebudú chcieť pristúpiť k tomu kroku, mesto upozornilo, že nelegálne bilbordy bude na ich náklady likvidovať.
Boj sa začal
Prvý nelegálne umiestnený reklamný pútač na území mesta odstránili na začiatku augusta na Bánovskej ceste (na snímke TASR). Už vtedy primátor povedal, že mienia v likvidácii pokračovať. Ďalšiu veľkú akciu, počas ktorej odstránia niekoľkonásobne viac reklamných pútačov, plánujú už o pár dní.
„Mesto Žilina pokračuje v práci, ktorú začalo. Na konci augusta a začiatkom septembra sa pustíme do likvidácie evidentne načierno postavených bilbodrov. V prvej várke ich bude 65 až 100,“ hovorí Igor Choma. Dodal, že v tejto filozofii budú naďalej pokračovať, kým Žilinu neodľahčia od nelegálne postavených pútačov. Teší ho aj fakt, že do protibilbordovej politiky vstúpili po Žiline aj ďalšie slovenské mestá.
Tvrdé podmienky
Pre mnohé reklamné agentúry sú podmienky na prenájom plôch v Žiline podľa najnovšieho VZN likvidačné. Mesto totiž zvýšilo ceny za prenájom až desaťnásobne. Okrem toho musia bilbordy spĺňať aj ďalšie prísne podmienky. Svojou konštrukciou, osvetlením, neestetickým vzhľadom a umiestnením nesmú ohrozovať verejný poriadok, bezpečnosť, prekážať vo výhľade účastníkom cestnej premávky, obťažovať okolie a iné.
„Predovšetkým by mali mať bilbordy umiestnené na mestských pozemkoch zadefinované súradnice GPS, tak aby boli presné a konkretizovateľné,“ zdôrazňuje Choma.