Kapitánka z Dolného Hričova pilotuje v Dubaji

Pilotka Andrea Sabol (37) sa len nedávno stala kapitánkou leteckej spoločnosti v Dubaji. Žien - kapitánok na svete nie je veľa, no v dubajskej dopravnej leteckej spoločnosti je to už druhá kapitánka ženského pohlavia.

Kapitánka Andrea Sabol. Na snímke v lietadle po skúšobnom lete na kapitána.Kapitánka Andrea Sabol. Na snímke v lietadle po skúšobnom lete na kapitána. (Zdroj: ARCHÍV ANDREY SABOL)

MY Žilinské noviny sa s ňou o jej úspechoch porozprávali.

DOLNÝ HRIČOV/DUBAJ. Andrea Sabol vyrastala v Dolnom Hričove. Vyštudovala leteckú vysokú školu v Žiline a odvtedy lietala pre viacero leteckých spoločností. Dnes žije v Dubaji, kdelieta pre dubajskú leteckú spoločnosť a pilotue dopravné lietadlá. Ešte minulý rok pôsobila ako druhý pilot, no v máji tohto roku sa stala kapitánkou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Začiatky s vetroňom

Hovorí sa, že keď niekto raz vyskúša lietať, už ho to drží celý život. V Andreinom prípade je to pravda. „Vyrástla som v Hričove, letisko sme mali takmer „za domom”. Prvý krát som sadla do lietadla – vetroňa - keď som mala 15 rokov a odvtedy ma to nepustilo. Ale myslím, že to neplatí pre každého,“ vraví.

SkryťVypnúť reklamu

Andrea začínala s lietaním na vetroňoch v aeroklube, postupne výcvikom prešla cez Zliny 142, 143 a 43, Morava L200 až po dopravný Boeing 737. „Momentálne lietam na B737 -800, s kapacitou 189 cestujúcich a vzletovou hmotnosťou takmer 80 ton,“ prezrádza.

A hoci si už svoj celkom prvý let nepamätá, určite nikdy nezabudne na svoj prvý let s cestujúcimi na Boeingu 737.
„Bolo to 31. 3. 2000 na Kanárske ostrovy, letela som s obávaným inštruktorom. Deň pred letom som bola taká nervózna, že som si zle nastavila budík a ráno ma zháňali z dispečingu, kde som. Samotný let prebiehal v poriadku.“

Povolanie pilotky

O svojich začiatkoch v leteckej brandži Andrea hovorí, že boli ťažké. „Ako každé začiatky. Dokonca nejaký čas trvalo, kým som sa po škole dostala k lietaniu. Musela som na sebe veľa pracovať, učiť sa a určite som mala aj kus šťastia. Nie je jednoduché nájsť spoločnosť, ktorá vás zamestná s malými skúsenosťami. Čím dlhšie lietate, vaše šance nájsť si prácu sa zvyšujú.“

SkryťVypnúť reklamu

Ženy vs. muži

S prácou pilotky má žiaľ Andrea aj negatívne skúsenosti. „Obzvlášť v našich krajinách. Bol to tiež jeden z dôvodov, prečo sme aj s manželom odišli do zahraničia. Môj manžel mi vždy hovoril, že ako žena to budem mat ťažšie a mal pravdu. Musela som odlietať veľa hodín, veľa študovať, vystriedať pár spoločností a dokázať, že som minimálne taká dobrá ako mužskí kolegovia,“ prezrádza.

Momentálne pracuje v arabskej krajine. „Možno prekvapivo, práve tu mám pocit rovnocennosti a som braná ako každý iný profesionálny pilot.“ V dubajskej leteckej spoločnosti, kde sa prednedávnom stala kapitánkou, absolvovala náročné výberové konanie, potom nasledoval letový tréning zameraný na rozhodovanie, pozemný teoretický tréning a preskúšanie, simulátorový výcvik a preskúšanie, letový výcvik a záverečné preskúšanie.

SkryťVypnúť reklamu

„Dlho som na tom pracovala a očakávala som „wau” pocit. Teraz cítim, že to prišlo prirodzene v správny čas, pretože zodpovednosť kladená na kapitána je veľmi veľká. Ale samozrejme priznávam, mám
z toho veľkú radosť.“

Najťažšie je pristáť

„V našom žargóne hovoríme: „do vzduchu sa dostaneš, dolu na zem musíš”. Samozrejme pristávanie je náročný manéver, ale v súčasnosti na dop-ravnom lietaní je najťažší manažment a rozhodovanie,“ hovorí pilotka.
Doteraz nalietala 6 500 hodín v priebehu 11 rokov.

„Medzitým sa mi narodil syn a nejakú dobu som lietala na polovičný úväzok. Hodiny nie sú pre mňa ten najpodstatnejší údaj, a ani to nie je mojim cieľom nalietať 15-tisic alebo viac. Na diaľkových letoch nalietate rýchlo hodiny, ale máte len pár pristátí a skúsenosti zbierate dlhšie,“ hovorí kapitánka.

andrea490.jpg

Andrea Sabol prvá sprava. FOTO: ARCHíV ANDREY SABOL

S lietadlom lieta vo výške 41 000 stôp, čo je zhruba 12,5 km. „Bežne lietame medzi 10 - 12,5 km, čo závisí samozrejme aj od váhy lietadla.“

Pre leteckú spoločnosť v Dubaji Andrea najčastejšie prepravuje cestujúcich a ich batožinu. „Okrem toho vozíme cargo, čo môže byt náklad rôzneho charakteru od zeleniny až po časti auta. Naša spoločnosť nepreváža nebezpečný náklad ani cennosti.“

Nepriateľ vietor

,To, že pilot musí vedieť lietať a byť technicky zdatný je samozrejmosťou," vraví Andrea a ako dodáva, ešte to z neho nerobí automaticky dobrého pilota dopravného letectva.

„Lietame vo viacčlenných posádkach a je veľmi dôležitá efektívna spolupráca, motivovanie ostatných členov posádky, spoločné riešenie každodenných situácii a obzvlášť dôležité je to pri neštandardných situáciách.“
A s akými neštandardnými situáciami sa už Andrea stretla? „Našťastie nič kritické, čo by sme nedokázali vyriešiť. Napríklad pred pár rokmi som letela v posádke so svojím manželom a po vzlete sa nám zasekla páka na vysúvanie podvozku. Nakoniec sa nám to podarilo vyriešiť bez použitia núdzových postupov. Väčšinu napätých situácií mám zatiaľ spojených s počasím, napríklad môj nedávny let do Kábulu bol spojený s veľmi silným strihom vetra.“

Na otázku, či jej niekedy hrozilo, že jej dôjde palivo a nestihne pristáť nám s úsmevom odpovedá: „K takýmto situáciám v dopravnom letectve dochádza veľmi výnimočne, a to v núdzových prípadoch. Množstvo potrebného paliva sa dôkladne prepočítava a konzultuje pred každým letom a vždy býva dostatočná rezerva aj na let na náhradné letisko.“

Hore je vždy slnko

Na svojej práci kapitánka najviac miluje výhľad. „Baví ma krásny výhľad z našej „kancelárie”, to že nad mrakmi je vždy slniečko, to že práca nie je jednotvárna a je to práca s ľuďmi.“

Ani jej však nie je ľahostajné nešťastie druhých. Keď sa niekde dopočuje, že havarovalo lietadlo, zaujíma ju to aj po profesionálnej stránke. „Vždy o tom s kolegami diskutujeme. Ono na zemi v pohodlnom kresle sa ľahko rozhoduje a robia závery. V lietadle je všetko omnoho komplikovanejšie, ste limitovaný časom, stresom, nedostatkom informácií a lietadlo letí a nepočká.“

Ísť si za svojím cieľom

Andrea si do budúcna dáva za cieľ: „Chcem dobre vychovať nášho syna, tešiť sa z práce a rodiny a raz sa vrátiť domov na Slovensko.“ A čo odkazuje ženám, ktoré by tiež chceli lietať? „Každý by mal ísť za tým, čo ho baví, za svojim cieľom. Ženy, ktoré vážne chcú lietať, by to mali skúsiť. Musia sa však pripraviť na to, že to nie je jednoduché.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 426
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 9 918
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 227
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 301
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 464
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 956
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 149
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 036
  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 489
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 111
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 077
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 219
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 547
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 690
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 264
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 793
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  2. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  3. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  4. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  7. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  8. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 489
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 111
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 077
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 219
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 547
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 690
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 264
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 793
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu