V žilách mu prúdi benzín

Od mlada mal blízko k štvorkolesovým tátošom. Jeho srdcovky sú najmä staré autá, tzv. veterány. Doma má zopár nádherných a vzácnych kúskov.

Holey z roku 1895.Holey z roku 1895. (Zdroj: ARCHÍV PS)

Hovoríme o dlhoročnom zberateľovi starodávnych automobilov Pavlovi zo Žiliny.

ŽILINA. „V žilách mi prúdil benzín, už keď som sa narodil,“ začína rozhovor Pavol zo Žiliny, ktorý zbiera automobily staršieho dáta už niekoľko rokov. Vo svojej zbierke má jedno z najstarších áut na svete, prekvapivo moderné Por-sche z konca šesťdesiatych rokov, ale aj historické motorky, rádiá a fotoaparáty. Ako sám hovorí, všetko, čo sa týka techniky, ho veľmi zaujíma.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Láska na prvý pohľad

Do starých áut sa zamiloval na prvý pohľad. Ešte počas študentských čias, keď ho jeho kamarát previezol na Felícii Cabrio roku výroby 1960. „Keď som sa odviezol v tomto kab-riolete a videl nebo nad hlavou, už vtedy som vedel, že som v tom a že je to vážna a ťažko liečiteľná choroba,“ so smiechom hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho prvým autom bolo AERO- vka 662 z roku 1929. Nezaobstaral si ju však na vystavovanie vo svojej garáži, ale staré autíčko kažodenne prevetrával a používal ho ako bežné auto. „Pre definíciu veterána platí, že je to každé auto, ktoré bolo vyrobené pred alebo v roku 1980. A hlavne - slúži na zachovanie technických hodnôt, nie k dennému využívaniu. Ja som na AERO-vke každodenne jazdil,“ vysvetľuje skúsený zberateľ.

Jazda na starom aute v ňom prebudila túžbu po ďalších originálnych kúskoch. Teraz má už krásnu a početnú zbierku veteránov, za ktorú by sa nehanbil žiadny zberateľ.

Jeho najstarší veterán pochádza z roku 1895 a pripomína skôr kočiar ako automobil. „Je to jedno z najstarších áut na svete. Nie je to vlastne auto. Ide o dvojmiestny kočiarik s motorom. Je zaujímavý tým, že nemá prevodovku ani volant, ale ukázalo sa, že má dve spiatočky a že sa na ňom dá jazdiť,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Vzácne kúsky

Ďalším zaujímavým zberateľským kúskom je auto EMF z roku 1912. Dokopy ich vyrobili v USA 220 – tisíc kusov a do dnešného dňa registrujú na celom svete už len 250, z toho tri sú v Európe a práve jeden z nich v zbierke Pavla. Dokonca vlastní aj jedno z najstarších Porsche 911 na Slovensku a možno aj v Čechách z roku 1969.

emf_res.jpg

EMF z roku 1912. FOTO: ARCHÍV PS

„Zhodou šťastných okolností mi prišiel niekto povedať, že na jednom vrakovisku v severnom Taliansku je na predaj toto autíčko. Tak som sa išiel naň pozrieť a našiel som ho v dosť zachovalom stave,“ rozpráva Pavol. Auto má zaujímavú históriu. Nevyrobili ho vo fabrike Porsche, ale v karosárni Kharmann. Jeho prvou majiteľkou bola 70 – ročná pani, ktorá ho dostala ako dar od svojho vnuka. Porsche už má päťstupňovú prevodovku
a štyri kotúčové brzdy.

SkryťVypnúť reklamu

Vo svojej zbierke má aj jeho mladšieho brata Porsche 928 roku výroby 1978, ktoré sa v tomto roku stalo aj autom roka. Po prvýkrát v histórii zvíťazilo v tejto ankete práve športové vozidlo. „Je to nadčasové auto, len mu vo výbave chýbajú moderné bezpečnostné prvky ako airbagy,“ hovorí o drobnej chybičke tohto inak bezchybného športiaka.

Starostlivosť i radosť

Automobily staršieho dáta si však vyžadujú veľa starostlivosti. „Staré autá sú ako starí ľudia. Večer idú do postele v poriadku a ráno sa zobudia s obrovskými problémami,“ cituje svojho priateľa Pavol. Aby mu autíčka nenahlodal zub času, párkrát do roka ich všetky prevetrá. „Ak človek auto odloží a nestará sa oň, tak veľmi trpí. Jednoducho musí pracovať. Aj storočné auto dokáže žiť, len sa mu treba venovať.“

So svojimi autami pochodil už celú Európu, za niektorými kúskami odchádza aj za oceán. Pravidelne a rád sa zúčastňuje rôznych súťaží historických vozidiel i na medzinárodnej úrovni, kde jeho veterány dosahujú najlepšie výsledky. Právom je na ne pyšný. Okrem nich sa venuje aj zbieraniu historických motoriek, rádií, parných strojov a fotoaparátov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 931
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 639
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 6 213
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 116
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 232
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 788
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 620
  8. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 229
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Spadol na neho konár.


Fedor Blaščák hovorí o vandalizme.


18
Budova na Hviezdoslavovej ulici prejde obnovou.

Pobočka pošty v nej funguje ďalej.


Vlaková patrola ZSSK na Rušňoparáde 2025.

Spoločné rodinné výlety, detská fantázia rozbehnutá na plné obrátky a zážitky, na ktoré sa nezabúda.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu