Hovoríme o dlhoročnom zberateľovi starodávnych automobilov Pavlovi zo Žiliny.
ŽILINA. „V žilách mi prúdil benzín, už keď som sa narodil,“ začína rozhovor Pavol zo Žiliny, ktorý zbiera automobily staršieho dáta už niekoľko rokov. Vo svojej zbierke má jedno z najstarších áut na svete, prekvapivo moderné Por-sche z konca šesťdesiatych rokov, ale aj historické motorky, rádiá a fotoaparáty. Ako sám hovorí, všetko, čo sa týka techniky, ho veľmi zaujíma.
Láska na prvý pohľad
Do starých áut sa zamiloval na prvý pohľad. Ešte počas študentských čias, keď ho jeho kamarát previezol na Felícii Cabrio roku výroby 1960. „Keď som sa odviezol v tomto kab-riolete a videl nebo nad hlavou, už vtedy som vedel, že som v tom a že je to vážna a ťažko liečiteľná choroba,“ so smiechom hovorí.
Jeho prvým autom bolo AERO- vka 662 z roku 1929. Nezaobstaral si ju však na vystavovanie vo svojej garáži, ale staré autíčko kažodenne prevetrával a používal ho ako bežné auto. „Pre definíciu veterána platí, že je to každé auto, ktoré bolo vyrobené pred alebo v roku 1980. A hlavne - slúži na zachovanie technických hodnôt, nie k dennému využívaniu. Ja som na AERO-vke každodenne jazdil,“ vysvetľuje skúsený zberateľ.
Jazda na starom aute v ňom prebudila túžbu po ďalších originálnych kúskoch. Teraz má už krásnu a početnú zbierku veteránov, za ktorú by sa nehanbil žiadny zberateľ.
Jeho najstarší veterán pochádza z roku 1895 a pripomína skôr kočiar ako automobil. „Je to jedno z najstarších áut na svete. Nie je to vlastne auto. Ide o dvojmiestny kočiarik s motorom. Je zaujímavý tým, že nemá prevodovku ani volant, ale ukázalo sa, že má dve spiatočky a že sa na ňom dá jazdiť,“ hovorí.
Vzácne kúsky
Ďalším zaujímavým zberateľským kúskom je auto EMF z roku 1912. Dokopy ich vyrobili v USA 220 – tisíc kusov a do dnešného dňa registrujú na celom svete už len 250, z toho tri sú v Európe a práve jeden z nich v zbierke Pavla. Dokonca vlastní aj jedno z najstarších Porsche 911 na Slovensku a možno aj v Čechách z roku 1969.
EMF z roku 1912. FOTO: ARCHÍV PS
„Zhodou šťastných okolností mi prišiel niekto povedať, že na jednom vrakovisku v severnom Taliansku je na predaj toto autíčko. Tak som sa išiel naň pozrieť a našiel som ho v dosť zachovalom stave,“ rozpráva Pavol. Auto má zaujímavú históriu. Nevyrobili ho vo fabrike Porsche, ale v karosárni Kharmann. Jeho prvou majiteľkou bola 70 – ročná pani, ktorá ho dostala ako dar od svojho vnuka. Porsche už má päťstupňovú prevodovku
a štyri kotúčové brzdy.
Vo svojej zbierke má aj jeho mladšieho brata Porsche 928 roku výroby 1978, ktoré sa v tomto roku stalo aj autom roka. Po prvýkrát v histórii zvíťazilo v tejto ankete práve športové vozidlo. „Je to nadčasové auto, len mu vo výbave chýbajú moderné bezpečnostné prvky ako airbagy,“ hovorí o drobnej chybičke tohto inak bezchybného športiaka.
Starostlivosť i radosť
Automobily staršieho dáta si však vyžadujú veľa starostlivosti. „Staré autá sú ako starí ľudia. Večer idú do postele v poriadku a ráno sa zobudia s obrovskými problémami,“ cituje svojho priateľa Pavol. Aby mu autíčka nenahlodal zub času, párkrát do roka ich všetky prevetrá. „Ak človek auto odloží a nestará sa oň, tak veľmi trpí. Jednoducho musí pracovať. Aj storočné auto dokáže žiť, len sa mu treba venovať.“
So svojimi autami pochodil už celú Európu, za niektorými kúskami odchádza aj za oceán. Pravidelne a rád sa zúčastňuje rôznych súťaží historických vozidiel i na medzinárodnej úrovni, kde jeho veterány dosahujú najlepšie výsledky. Právom je na ne pyšný. Okrem nich sa venuje aj zbieraniu historických motoriek, rádií, parných strojov a fotoaparátov.