Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

MHD vyrába stratu, riaditeľ to má zastaviť. Budeme jazdiť drahšie?

Dopravný podnik v Žiline čakajú náročné ozdravné opatrenia. Každý rok totiž mestská doprava vyrába stratu viac ako 800-tisíc eur, ktorú musí zaplatiť mesto. Uvažuje sa o redukcii liniek i znižovaní počtu zamestnancov.

Cestovanie vyrába stále väčšiu stratu. Cestujúcich z roka na rok ubúda.Cestovanie vyrába stále väčšiu stratu. Cestujúcich z roka na rok ubúda. (Zdroj: MICHAL FILEK)

Dopravný podnik v Žiline čakajú náročné ozdravné opatrenia. Každý rok totiž mestská doprava vyrába stratu viac ako 800-tisíc eur, ktorú musí zaplatiť mesto. Uvažuje sa o redukcii liniek, znižovaní počtu zamestnancov, ale aj o možnosti znižovania rozsahu zliav a zvyšovaní cestovného. Návrh má pripraviť riaditeľ Ján Barienčík.

ŽILINA. Mesto Žilina sa musí vysporiadať s veľkým problémom. Je ním mestská hromadná doprava. Dopravný podnik totiž od roku 2009 každoročne vytvára stratu okolo 850-tisíc eur. Za dva roky to bude okolo 1,7 milióna eur a mesto ju bude musieť pravdepodobne zaplatiť z vlastného rozpočtu na rok 2012.

Drahšie cestovné?

Dopravný podnik a radnica však budú musieť prísť na to, ako zastaviť vytváranie obrovskej straty do budúcnosti. Podľa našich informácií prichádza do úvahy viacero alternatív, ako redukcia liniek, znižovanie počtu zamestnancov, zvyšovanie ceny cestovného, až po zvýšenie každoročnej dotácie z mestského rozpočtu. Ušetriť chcú aj prostredníctvom verejných obstarávaní.

Mestské zastupiteľstvo sa koncom mája zaoberalo vyúčtovaním straty z výkonov vo verejnom záujme na prevádzku MHD v Žiline za rok 2009. Riaditeľ Ján Barienčík ju vyčíslil na 882-tisíc eur. Poslanci rozhodli, že ju vykryjú z rozpočtu mesta na rok 2012.

Približne rovnako veľká strata sa však predpokladá aj za roky 2010 a 2011. Podľa našich informácií už existuje požiadavka na vykrytie tej z minulého roka rovnako v rozpočte na rok 2012.

Cestujúcich ubudlo

Strata za rok 2009 bola podľa Barienčíka ovplyvnená poklesom cestujúcich, a tým aj poklesom tržieb. Bolo to viac ako 300-tisíc eur, keď služby hromadnej dopravy využilo o takmer 1,7 milióna ľudí menej, ako v roku 2008.

Zastaralý je, podľa Barienčíka aj vozový park, ktorý treba udržiavať so stále väčšími nákladmi a zároveň o 150-tisíc eur klesla dotácia zo strany mesta. „Jeden z faktorov bol aj výpadok príjmov zo zavedenia bezplatného cestovania obyvateľov vo veku nad 70 rokov,“ doplnil riaditeľ.

Keďže mesto Žilina je v ťažkej finančnej situácii, kľúčové preň bude nájsť odpoveď na otázku, ako z tejto zložitej situácie vykľučkovať tak, aby dopravný podnik v ďalšom období negeneroval obrovskú stratu.

„Je to otázka postavenia si priorít a finančných možností mesta v oblasti dotácií, zliav, bezplatného cestovania a zároveň otázka narastania nákladov na údržbu vozového parku, zvýšenia DPH a najmä zvýšenia energií a pohonných hmôt. V neposlednom rade treba rátať aj zavedenie dane z motorových vozidiel, ktorú musíme vo výške 50% odvádzať samosprávnemu kraju,“ povedal Barienčík.

Zredukujú kilometre, možno aj zamestnancov

Majú sa báť Žilinčania zvyšovania ceny cestovných líst-kov? Riaditeľ dopravného podniku, aj hovorca mesta Pavel Čorba uviedli, že situáciu analyzujú a až po jej vyhodnotení pristúpia k úvahám, čo s cestovným a ktorým smerom sa ďalej uberať.

Podľa našich informácií je zvyšovanie základného cestovného zatiaľ nepravdepodobné. Zvýšiť by sa však malo cestovanie prostredníctvom čipových kariet, na ktoré v Žiline poskytujú jednu za najvýraznejších zliav na Slovensku. K tomu by sa mala pridať redukcia liniek, či najazdených kilometrov a prípadne aj redukcia počtu zamestnancov. Ak to nezaberie, bude potrebné pristúpiť k zvýšeniu cestovného a dotácie z rozpočtu mesta do dopravného podniku.

Cestujúci a tržby

CESTUJÚCI

  • rok 2009 - 11,8 milióna
  • rok 2008 - 13,5 milióna
  • rok 2007 - 14,3 milóna

TRŽBY

  • rok 2009 - 3 422 346 eur
  • rok 2008 - 3 575 272 eur

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 847
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 344
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 421
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 104
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 773
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 810
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 409
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 363
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 546
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 524
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Na týchto miestach sa bude testovať v Žiline

V Žiline bude počas celoplošného testovania vytvorených 71 odberných miest

Ilustračná fotografia.

Slavomír Bodis: "Bývanie je základná ľudská potreba."

Spoločnosť Istrofinal pôsobí na trhu s nehnuteľnosťami už 20 rokov. Vo svojich aktivitách kladie dôraz na trvalú udržateľnosť každého projektu. V súčasnosti ich majú rozpracovaných niekoľko.

Vizualizácia vstupu do Elektrární.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?