MHD vyrába stratu, riaditeľ to má zastaviť. Budeme jazdiť drahšie?

Dopravný podnik v Žiline čakajú náročné ozdravné opatrenia. Každý rok totiž mestská doprava vyrába stratu viac ako 800-tisíc eur, ktorú musí zaplatiť mesto. Uvažuje sa o redukcii liniek i znižovaní počtu zamestnancov.

Cestovanie vyrába stále väčšiu stratu. Cestujúcich z roka na rok ubúda.Cestovanie vyrába stále väčšiu stratu. Cestujúcich z roka na rok ubúda. (Zdroj: MICHAL FILEK)

Dopravný podnik v Žiline čakajú náročné ozdravné opatrenia. Každý rok totiž mestská doprava vyrába stratu viac ako 800-tisíc eur, ktorú musí zaplatiť mesto. Uvažuje sa o redukcii liniek, znižovaní počtu zamestnancov, ale aj o možnosti znižovania rozsahu zliav a zvyšovaní cestovného. Návrh má pripraviť riaditeľ Ján Barienčík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

ŽILINA. Mesto Žilina sa musí vysporiadať s veľkým problémom. Je ním mestská hromadná doprava. Dopravný podnik totiž od roku 2009 každoročne vytvára stratu okolo 850-tisíc eur. Za dva roky to bude okolo 1,7 milióna eur a mesto ju bude musieť pravdepodobne zaplatiť z vlastného rozpočtu na rok 2012.

SkryťVypnúť reklamu

Drahšie cestovné?

Dopravný podnik a radnica však budú musieť prísť na to, ako zastaviť vytváranie obrovskej straty do budúcnosti. Podľa našich informácií prichádza do úvahy viacero alternatív, ako redukcia liniek, znižovanie počtu zamestnancov, zvyšovanie ceny cestovného, až po zvýšenie každoročnej dotácie z mestského rozpočtu. Ušetriť chcú aj prostredníctvom verejných obstarávaní.

Mestské zastupiteľstvo sa koncom mája zaoberalo vyúčtovaním straty z výkonov vo verejnom záujme na prevádzku MHD v Žiline za rok 2009. Riaditeľ Ján Barienčík ju vyčíslil na 882-tisíc eur. Poslanci rozhodli, že ju vykryjú z rozpočtu mesta na rok 2012.

Približne rovnako veľká strata sa však predpokladá aj za roky 2010 a 2011. Podľa našich informácií už existuje požiadavka na vykrytie tej z minulého roka rovnako v rozpočte na rok 2012.

SkryťVypnúť reklamu

Cestujúcich ubudlo

Strata za rok 2009 bola podľa Barienčíka ovplyvnená poklesom cestujúcich, a tým aj poklesom tržieb. Bolo to viac ako 300-tisíc eur, keď služby hromadnej dopravy využilo o takmer 1,7 milióna ľudí menej, ako v roku 2008.

Zastaralý je, podľa Barienčíka aj vozový park, ktorý treba udržiavať so stále väčšími nákladmi a zároveň o 150-tisíc eur klesla dotácia zo strany mesta. „Jeden z faktorov bol aj výpadok príjmov zo zavedenia bezplatného cestovania obyvateľov vo veku nad 70 rokov,“ doplnil riaditeľ.

Keďže mesto Žilina je v ťažkej finančnej situácii, kľúčové preň bude nájsť odpoveď na otázku, ako z tejto zložitej situácie vykľučkovať tak, aby dopravný podnik v ďalšom období negeneroval obrovskú stratu.

„Je to otázka postavenia si priorít a finančných možností mesta v oblasti dotácií, zliav, bezplatného cestovania a zároveň otázka narastania nákladov na údržbu vozového parku, zvýšenia DPH a najmä zvýšenia energií a pohonných hmôt. V neposlednom rade treba rátať aj zavedenie dane z motorových vozidiel, ktorú musíme vo výške 50% odvádzať samosprávnemu kraju,“ povedal Barienčík.

SkryťVypnúť reklamu

Zredukujú kilometre, možno aj zamestnancov

Majú sa báť Žilinčania zvyšovania ceny cestovných líst-kov? Riaditeľ dopravného podniku, aj hovorca mesta Pavel Čorba uviedli, že situáciu analyzujú a až po jej vyhodnotení pristúpia k úvahám, čo s cestovným a ktorým smerom sa ďalej uberať.

Podľa našich informácií je zvyšovanie základného cestovného zatiaľ nepravdepodobné. Zvýšiť by sa však malo cestovanie prostredníctvom čipových kariet, na ktoré v Žiline poskytujú jednu za najvýraznejších zliav na Slovensku. K tomu by sa mala pridať redukcia liniek, či najazdených kilometrov a prípadne aj redukcia počtu zamestnancov. Ak to nezaberie, bude potrebné pristúpiť k zvýšeniu cestovného a dotácie z rozpočtu mesta do dopravného podniku.

Cestujúci a tržby

CESTUJÚCI

  • rok 2009 - 11,8 milióna

  • rok 2008 - 13,5 milióna

  • rok 2007 - 14,3 milóna

TRŽBY

  • rok 2009 - 3 422 346 eur

  • rok 2008 - 3 575 272 eur

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 920
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 832
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 114
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 6 089
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 232
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 780
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 619
  8. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 188
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Spadol na neho konár.


Fedor Blaščák hovorí o vandalizme.


17
Budova na Hviezdoslavovej ulici prejde obnovou.

Pobočka pošty v nej funguje ďalej.


Vlaková patrola ZSSK na Rušňoparáde 2025.

Spoločné rodinné výlety, detská fantázia rozbehnutá na plné obrátky a zážitky, na ktoré sa nezabúda.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu