Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

MHD vyrába stratu, riaditeľ to má zastaviť. Budeme jazdiť drahšie?

Dopravný podnik v Žiline čakajú náročné ozdravné opatrenia. Každý rok totiž mestská doprava vyrába stratu viac ako 800-tisíc eur, ktorú musí zaplatiť mesto. Uvažuje sa o redukcii liniek i znižovaní počtu zamestnancov.

Cestovanie vyrába stále väčšiu stratu. Cestujúcich z roka na rok ubúda.Cestovanie vyrába stále väčšiu stratu. Cestujúcich z roka na rok ubúda. (Zdroj: MICHAL FILEK)

Dopravný podnik v Žiline čakajú náročné ozdravné opatrenia. Každý rok totiž mestská doprava vyrába stratu viac ako 800-tisíc eur, ktorú musí zaplatiť mesto. Uvažuje sa o redukcii liniek, znižovaní počtu zamestnancov, ale aj o možnosti znižovania rozsahu zliav a zvyšovaní cestovného. Návrh má pripraviť riaditeľ Ján Barienčík.

ŽILINA. Mesto Žilina sa musí vysporiadať s veľkým problémom. Je ním mestská hromadná doprava. Dopravný podnik totiž od roku 2009 každoročne vytvára stratu okolo 850-tisíc eur. Za dva roky to bude okolo 1,7 milióna eur a mesto ju bude musieť pravdepodobne zaplatiť z vlastného rozpočtu na rok 2012.

Drahšie cestovné?

Dopravný podnik a radnica však budú musieť prísť na to, ako zastaviť vytváranie obrovskej straty do budúcnosti. Podľa našich informácií prichádza do úvahy viacero alternatív, ako redukcia liniek, znižovanie počtu zamestnancov, zvyšovanie ceny cestovného, až po zvýšenie každoročnej dotácie z mestského rozpočtu. Ušetriť chcú aj prostredníctvom verejných obstarávaní.

Mestské zastupiteľstvo sa koncom mája zaoberalo vyúčtovaním straty z výkonov vo verejnom záujme na prevádzku MHD v Žiline za rok 2009. Riaditeľ Ján Barienčík ju vyčíslil na 882-tisíc eur. Poslanci rozhodli, že ju vykryjú z rozpočtu mesta na rok 2012.

Približne rovnako veľká strata sa však predpokladá aj za roky 2010 a 2011. Podľa našich informácií už existuje požiadavka na vykrytie tej z minulého roka rovnako v rozpočte na rok 2012.

Cestujúcich ubudlo

Strata za rok 2009 bola podľa Barienčíka ovplyvnená poklesom cestujúcich, a tým aj poklesom tržieb. Bolo to viac ako 300-tisíc eur, keď služby hromadnej dopravy využilo o takmer 1,7 milióna ľudí menej, ako v roku 2008.

Zastaralý je, podľa Barienčíka aj vozový park, ktorý treba udržiavať so stále väčšími nákladmi a zároveň o 150-tisíc eur klesla dotácia zo strany mesta. „Jeden z faktorov bol aj výpadok príjmov zo zavedenia bezplatného cestovania obyvateľov vo veku nad 70 rokov,“ doplnil riaditeľ.

Keďže mesto Žilina je v ťažkej finančnej situácii, kľúčové preň bude nájsť odpoveď na otázku, ako z tejto zložitej situácie vykľučkovať tak, aby dopravný podnik v ďalšom období negeneroval obrovskú stratu.

„Je to otázka postavenia si priorít a finančných možností mesta v oblasti dotácií, zliav, bezplatného cestovania a zároveň otázka narastania nákladov na údržbu vozového parku, zvýšenia DPH a najmä zvýšenia energií a pohonných hmôt. V neposlednom rade treba rátať aj zavedenie dane z motorových vozidiel, ktorú musíme vo výške 50% odvádzať samosprávnemu kraju,“ povedal Barienčík.

Zredukujú kilometre, možno aj zamestnancov

Majú sa báť Žilinčania zvyšovania ceny cestovných líst-kov? Riaditeľ dopravného podniku, aj hovorca mesta Pavel Čorba uviedli, že situáciu analyzujú a až po jej vyhodnotení pristúpia k úvahám, čo s cestovným a ktorým smerom sa ďalej uberať.

Podľa našich informácií je zvyšovanie základného cestovného zatiaľ nepravdepodobné. Zvýšiť by sa však malo cestovanie prostredníctvom čipových kariet, na ktoré v Žiline poskytujú jednu za najvýraznejších zliav na Slovensku. K tomu by sa mala pridať redukcia liniek, či najazdených kilometrov a prípadne aj redukcia počtu zamestnancov. Ak to nezaberie, bude potrebné pristúpiť k zvýšeniu cestovného a dotácie z rozpočtu mesta do dopravného podniku.

Cestujúci a tržby

CESTUJÚCI

  • rok 2009 - 11,8 milióna
  • rok 2008 - 13,5 milióna
  • rok 2007 - 14,3 milóna

TRŽBY

  • rok 2009 - 3 422 346 eur
  • rok 2008 - 3 575 272 eur

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 768
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 999
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 281
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 949
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 708
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 465
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 251
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 615
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 505
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 569
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Koronavírus: Odberné miesta v Žiline (Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Žiline.

Antigénové testovanie na koronavírus SARS-CoV-2.

Menovec slovenskej národnej legendy chce s Bytčou skončiť do šiesteho miesta

Futbalistom mesta s viac ako jedenásťtisíc obyvateľmi jesenná časť absolútne nevyšla.

Mužstvo MFK Bytča pred začiatkom súťažného ročníka 2020/2021. Kapitán Juraj Jánošík v hornom rade druhý zľava.

Koronavírus: Odberné miesta v Bytči (Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Bytči.

Ilustračná fotografia.

Koronavírus: Odberné miesta v Rajci (Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Rajci.

Testovanie v Rajci

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Zoznam mobilných odberových miest v Turci

Tieto mobilné odberové miesta fungujú už dlhšie, ďalšie odberové miesta budú mestá a obce vytvárať.

Už ste čítali?