Pltnícku tradíciu obnovili v Strečne po šiestich desaťročiach

Po šiestich desaťročiach nadviazali v roku 1999 v obci Strečno na tradíciu pltníctva, ktorá sa viaže k histórii najkrajšieho a najnebezpečnejšieho úseku na rieke Váh v Strečnianskom prielome.

STREČNO.

Jedným z iniciátorov obnovenia pltníckej tradície bol Pavol Albrecht, podľa ktorého siahajú začiatky pltníctva do 11. storočia. "Najväčší rozmach zaznamenalo v 18., 19. a začiatkom 20. storočia. Nástup železničnej dopravy v rokoch 1915 až 1935 znamenal prakticky zánik pltníctva. Dôvodom boli aj vodné diela medzičasom postavené na Váhu. Takže zhruba od roku 1935 sa na Váhu úplne prestalo pltníčiť," skonštatoval Albrecht.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po obnovení tradície ponúkajú strečnianski pltníci približne hodinovú plavbu na sedemkilometrovom úseku Váhu. "Turistom predstavujeme plte nielen ako tradičný dopravný prostriedok, ale máme možnosť ukázať im aj to, čo pltníci v minulosti videli. Východiskom plavby je pltisko Bariérová, kde boli počas druhej svetovej vojny vytvorené umelé prekážky pre pltníkov. Najproblémovejšie časti obávaných skál Margita a Besná odstránili v rokoch 1937-1938 a materiál použili pri stavbe železničného zvršku. V minulosti najnebezpečnejší úsek na Váhu je dnes prakticky jediným úsekom, ktorý nenarušila industrializácia a ponúka mimoriadne vysokú koncentráciu prírodných, historických, kultúrnych a technických zaujímavostí," povedal Albrecht.

SkryťVypnúť reklamu

S históriou pltníctva i okolitej krajiny oboznamujú podľa Albrechta cestujúcich na 12-miestnych pltiach vždy dvaja vyškolení pltníci v svetových jazykoch. "Priemerný ročný záujem je 5000 až 6000 ľudí, čo závisí od hospodárskej situácie. Práve rok 2009 sa negatívne podpísal pod stále stúpajúcu návštevnosť. Rovnako aj vstup do Európskej únie do určitej miery obmedzil záujem poľských a českých návštevníkov, ale v súčasnosti sa to znova vracia do normálnych koľají. Takže, pokiaľ nepríde veľká voda a veľké zrážky ako minulý rok, mohli by sme o tejto sezóne hovoriť ako o lepšej," dodal Albrecht.

Doplnil, že kolískou pltníctva na Váhu bol Liptov, splavnými tokmi na Slovensku boli Váh, Hron, Kysuca a Orava a najvýznamnejšou bola vážska pltnica. Dĺžka pltí dosahovala až 40 metrov a najväčšie z nich mohli prepraviť až 180 kubických metrov nákladu.

Sme v obrazoch

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 931
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 639
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 6 213
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 116
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 232
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 788
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 620
  8. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 229
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Spadol na neho konár.


Fedor Blaščák hovorí o vandalizme.


18
Budova na Hviezdoslavovej ulici prejde obnovou.

Pobočka pošty v nej funguje ďalej.


Vlaková patrola ZSSK na Rušňoparáde 2025.

Spoločné rodinné výlety, detská fantázia rozbehnutá na plné obrátky a zážitky, na ktoré sa nezabúda.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu