Tunel, ktorý by mohol predimenzovanú cestu odbremeniť, bude podľa ministra hotový v roku 2017.
ŽILINA. Vodiči cestujúci zo Žiliny do Martina po hlavnom cestom ťahu, prípadne opačným smerom, sa musia v nasledujúcich mesiacoch obrniť pevnými nervami. Na ceste totiž Slovenská správa ciest vykoná niekoľko rekonštrukcií mostov a rozbitých úsekov.
Neskoordinovali sa
Prvá z nich už prebehla. Rekonštrukcia mosta Košariská, ponad železnicu, medzi Strečnom a Dubnou Skalou mala byť dokončená už v utorok. Náklady na výmenu mostných záverov na tomto moste, podľa hovorkyne Ivety Fedorovej, boli 141-tisíc eur, vrátane prenosného dopravného značenia.
Nezaobišla sa však bez problémov. Polícia vodičov na opravu mosta upozorňovala. Keďže voľný bol vždy len jeden jazdný pruh, minulý týždeň vznikali kolóny, v ktorých si cestujúci nezriedka postáli aj niekoľko desiatok minúť.
Mnohí vodiči, najmä tí, ktorí poznajú región, sa snažili úsek obísť cez Terchovú. Na ich prekvapene však narazili na ďalšie kolóny. Ako uviedla TV Markíza, Medzi Párnicou a Kraľovanmi totiž opravovali železničné priecestie. Vodičov to nazlostilo. Mysleli si, že sa mali kompetentní dohodnúť a priecestie opravovať vtedy, keď bude voľná hlavná trasa medzi Strečnom a Vrútkami.
Myslí si to aj dopravný expert Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. Prednostka krajského úradu pre cestnú dopravu Zuzana Kubátková v tom však problém nevidí. „Takúto koordináciu sme nepovažovali za dôležitú. Vodiči, ktorí cestujú medzi Žilinou a Martinom, asi ťažko budú cestovať cez Párnicu,“ povedala pre Markízu.
Ďalšia rekonštrukcia začne o niekoľko dní
Ďalší most plánujú cestári začať opravovať už o niekoľko dní. Ide o most pri celulózke v Žiline. Ten je, podľa kompetentných, v zlom stave. „Momentálne prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa. Stavebné práce začnú po jeho ukončení a podpísaní zmluvy. Ak nenastanú komplikácie, tak po 10. júni,“ povedala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová.
Fedorová hovorí, že počas rekonštrukcie bude doprava z Martina do Žiliny vedená po miestnych komunikáciách
a v smere zo Žiliny do Martina po opravovanom moste jednosmerne. „Na čas bude doprava v tomto úseku aj vylúčená.
O termíne budeme informovať,“ dodala. Informáciu upresnil dopravný inžinier Peter Olejár z dopravného inšpektorátu v Žiline. Hovorí, že opravu mostu požadujú vykonať po poloviciach. Smer zo Žiliny do Martina pustia po moste a usmernia pomocou prenosného dopravného značenia.
„Opačný smer by mal byť presmerovaný po ceste III. triedy popri celulózke s vyústením na svetelnej signalizácii, ktorá bude dočasne vypnutá. Prednosť v jazde bude upravená aj na križovatke ciest z Rosiny a príjazdovej ceste z I/18, od bývalého kosáku,“ hovorí Olejár.
Obnova na celom úseku
Tretiu investičnú akciu cestári ešte len chystajú. Pôjde o obnovu nevyhovujúcich technických parametrov na ceste medzi Žilinou a Ivachnovou. Do konca mája majú mať k dispozícii projektovú dokumentáciu. „V tomto roku plánujeme vypísať verejné obstarávanie na zhotoviteľa. Ak budeme mať akciu finančne krytú, stavebné práce sa pravdepodobne začnú na budúci rok,“ dodala Fedorová.
Tunel v roku 2017
Kapacitne je doprava na ceste popod Strečno prekročená takmer štvornásobne. Podľa meraní zo záveru minulého roku tadiaľto v priebehu 24 hodín prejde 38 – 42-tisíc automobilov, hoci je naprojektovaná na 11-tisíc.
Odľahčiť dopravu malo vybudovanie diaľničného tunela Višňové – Dubná Skala. S prácami sa po známych peripetiách ani nezačalo.
Minister dopravy Ján Figeľ pred dvomi týždňami prezentoval svoju predstavu, v akom časovom horizonte bude dokončená diaľnica medzi Bratislavou a Košicami. Vyšlo mu to na rok 2017. Zo schémy vyplýva, že úsek Višňové – Dubná Skala, s takmer 8 kilometrovým tunelom, začnú stavať v roku 2012 a dokončia ho o 5 rokov neskôr.
Stáť by to malo 663 miliónov eur a daňový poplatníci to zrejme zaplatia zo štátneho rozpočtu, alebo si na to štát požičia. Figeľ tvrdí, že potom požiadajú EÚ o preplatenie faktúr.