Autá smerujúce do mesta presmerujú na cestu okolo celulózky.
ŽILINA. Cestári plánujú v druhej polovici tohto roka opraviť most za mestom v smere do Martina. Momentálne prebieha tender na zhotoviteľa, do ktorého sa prihlásilo 7 spoločností. Most je v kritickom stave a kapacita celej cesty vedúcej zo Žiliny do Martina je prekročená takmer štvornásobne.
Tunel vo hviezdach
Situácia na ceste medzi Žilinou a Martinom, popod Strečno, je v kritickom stave. Od začiatku tohto roku sa tu podľa polície stalo 16 dopravných nehôd, pri ktorých bol zranený jeden človek.
Kapacitne je prekročená takmer štvornásobne. Podľa meraní zo záveru minulého roku tadiaľto v priebehu 24 hodín prejde 38 – 42-tisíc automobilov, hoci je naprojektovaná na 11-tisíc.
Odľahčiť dopravu malo vybudovanie diaľničného tunela Višňové – Dubná Skala. S prácami sa po známych peripetiách ani nezačalo. Dokonca ešte neprebehla ani súťaž na zhotoviteľa. Jednoznačnú odpoveď na to, či a kedy sa bude tunel realizovať, nám nedal ani hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Na tento úsek sa ministerstvo, podľa jeho slov, snaží získať čo najvýhodnejšie zdroje.
„Rezort pripravuje Program výs-tavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý v nasledujúcich týždňoch predloží na pripomienkové konanie. V ňom predstaví víziu ohľadne plánovanej diaľničnej siete vrátene úseku, na ktorom sa nachádza 7,5 km dlhý tunel Višňové,“ povedal. Ministerstvo vraj preskúmava aj alternatívne trasovanie diaľničnej siete.
Most v kritickom stave
Cesta sa však vplyvom hustej premávky opotrebováva. Do kritického stavu sa dostal hneď prvý most za Žilinou, pri celulózke. Slovenská správa ciest ho tento rok plánuje opraviť. Spôsobí to však ďalšie komplikácie v doprave. Už dnes sa tu často vytvárajú obrovské kolóny. Situácia sa však má ešte skomplikovať a kolóny môžu byť o mnoho väčšie. Stane sa tak pravdepodobne v druhej polovici tohto roka.
„Momentálne prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa. Stavebné práce začnú po jeho ukončení a podpísaní zmluvy. Začiatok sme si naplánovali na jún – júl. Bude to však záležať od ukončenia verejného obstarávania,“ povedala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová. Do tendra zaslalo cenové ponuky 7 uchádzačov.
Ešte väčšie zápchy
Fedorová hovorí, že počas rekonštrukcie bude doprava z Martina do Žiliny vedená po miestnych komunikáciách
a v smere zo Žiliny do Martina po opravovanom moste jednosmerne. „Na čas bude doprava v tomto úseku aj vylúčená. O termíne budeme informovať,“ dodala. Informáciu upresnil dopravný inžinier Peter Olejár
z dopravného inšpektorátu v Žiline. Hovorí, že opravu mostu požadujú vykonať po poloviciach. Smer zo Žiliny do Martina pustia po moste a usmernia pomocou prenosného dopravného značenia.
„Opačný smer by mal byť presmerovaný po ceste III. triedy popri celulózke s vyústením na svetelnej signalizácii, ktorá bude dočasne vypnutá. Prednosť v jazde bude upravená aj na križovatke ciest z Rosiny a príjazdovej ceste z I/18, od bývalého kosáku,“ hovorí Olejár.
Dopravu to veľmi skomplikuje. Dopravný inžinier tvrdí, že bude spomalená a počas celého obdobia rekonštrukcie mosta je potrebné rátať s výrazným znížením plynulosti v cestnej premávke a zvýšenými kolónami. „Takisto situácia na ceste popri celulózke sa skomplikuje, najmä pri odbočovaní vľavo na miestne komunikácie, či k domom
a jednotlivým firmám“ upozorňuje.
Aj keď rekonštrukcia bude mať negatívne dôsledky, urobiť ju vraj treba. „Most je v havarijnom stave a ohrozená je aj bezpečnosť a zdravie účastníkov cestnej premávky,“ uzavrel Olejár.