Občianske združenie (OZ) Mulica a združenie Cykloaliancia podajú hromadnú pripomienku k cestnému zákonu, ktorá má cyklistike zabezpečiť postavenie porovnateľné s okolitými štátmi.
ŽILINA. Podľa Martina Krištofa z OZ Mulica sa slovenský zákon venuje cyklistike v najnižšej možnej miere. Preto sme sa snažili dať dokopy súbor pripomienok, čo nám najviac prekáža. Ide o pätnásť pripomienok, niektoré postihujú úplne základné veci. Napríklad, že cyklista môže svoje dieťa voziť v prívesnom vozíku, takzvanom cargo vozíku. Zároveň cyklista nemá právo voziť nič pred sebou, za sebou. Žiadny prívesný vozík, čo je tiež pre súčasného cyklistu neprípustné, povedal Krištof.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Zdôraznil, že cyklista sa v súčasnosti cíti na slovenských cestách nebezpečne. To je ten základný pocit. Cíti sa neisto a cíti sa byť prekážkou systému, ktorý tu funguje. Pretože všetko je dimenzované na rýchlosť, na pohodlie automobilizmu. Tým pádom križovatky, cesty, kraje ciest nespĺňajú žiadne základné bezpečnostné podmienky na to, aby sa tam cyklista mohol pohybovať. Nielen v morálnom, ale aj v zákonnom systéme je zapustené to, že cyklista je skôr prílepkom všetkého, čo sa tu deje, skonštatoval Krištof.
Propagátorom cyklistiky je aj riaditeľ Kultúrneho centra Stanica Žilina-Záriečie Marek Adamov. Na bicykli jazdím hlavne po meste. Je pravda, že väčšinou jazdím po chodníku, lebo na niektorých cestách je to veľmi nebezpečné. Je dôležité, aby ľudia v autách dávali pozor na cyklistov a na chodcov. Naozaj to vyzerá, že tí, čo majú auto, sú páni situácie. A pritom majú v rukách najnebezpečnejšie vozidlo, dodal Adamov.