Telefónne linky tiesňového volania mali sedemnásteho januára problémy. Počas výpadku zomrela žena. Policajti obvinili zo všeobecného ohrozenia päťdesiatdeväťročného Košičana. V súčasnosti už na žilinskom stredisku pracujú na zmenách systému.
ŽILINA. Ľudia, ktorí potrebovali pomoc 17. januára sa nedovolali na záchranársku linku 112. Niekoľko hodín trvalo čiastočné prerušenie hlasových služieb v Žiline a okolí. Výpadok riešili náhradnými linkami, ktorých čísla však boli zložité a nie ku všetkým ľuďom, ktorí potrebovali pomoc sa z médií dostali.
Počas výpadku potrebovala súrne pomoc päťdesiatosemročná žena v Kysuckom Novom Meste, záchranka bola pripravená na zásah, vyraziť však nemohla, lebo podľa zákona mala čakať na pokyn od operátora. Žena medzitým skonala. Hľadali vinníka výpadku, nakoniec vyšetrovateľ Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Žiline obvinil 59-ročného Košičana. Ten mal z nedbanlivosti spôsobiť 17. januára pri servisných prácach nedostupnosť telefónnych liniek tiesňového volania na území Žilinského kraja. „V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na jeden rok,“ informoval Radko Moravčík, hovorca žilinských policajtov. Ľudia sa na internetových diskusiách pýtali, prečo kompetentní nedokázali takúto situáciu predvídať a opatreniami jej predísť.
Zobudili sa
Po tomto výpadku sa vláda rozhodla prijať opatrenia, aby sa podobná situácia už nezopakovala. Vláda vyčlenila 15,6 milióna eur na okamžité opatrenia v oblasti informačno-komunikačných technológií. „Do konca júna plánujeme stabilizovať telekomunikačné siete a vymeniť najporuchovejšie komponenty. Zabezpečiť automatické presmerovanie tiesňovej linky 112 na iné koordinačné stredisko, aby v prípade, že dôjde k poruche na linke alebo k znefunkčneniu koordinačného strediska, prevzalo všetky volania koordinačné stredisko v inom kraji. Zabezpečiť, aby v prípade výpadku ústredne jedného telekomunikačného operátora prevzal všetky volania iný telekomunikačný operátor a presmeroval ich na koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému (IZS),“ uviedla Natália Hattalová z Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Už sa na tom pracuje
Na týchto krokoch sa už v žilinskej centrále stodvanástky pracuje. Minulý piatok dodávateľská služba inštalovala na budove antény, ktoré sú súčasťou úprav na komunikačných technológiách. „Prvým krokom k zmenám bolo prijatie materiálu, nevyhnutné štrukturálne opatrenia v oblasti informačno komunikačných technológií. Súčasťou týchto opatrení je aj takzvaná funkcionalita SS7. To sú zariadenia a úpravy, ktoré budú nepretržite monitorovať stav uzlových ústrední a vyhodnocovať, či sú funkčné, alebo nie. Ak ústredňa vypadne, systém okamžite prelinkuje hovory cez centrálnu uzlovú ústredňu v Bratislave na záložnú ústredňu v Trenčíne. V prípade výpadku aj tejto, hovory presmeruje do Trnavy,“ hovorí Miroslav Bobčík, vedúci žilinského koordinačného strediska IZS.
V súčasnej dobe na strediskách zmenili privádzacie trasy. Už prevádzkujú komunikačné cesty namiesto jednej dve telekomunikačné spoločnosti. Pri výpadku siete jednej z nich sa automaticky hovory presmerujú na druhú a ľudia sa tak aj v takejto situácií dovolajú pomoci.
Problémy sú časté
Okrem SS7, riešia aj interné technické problémy. Stáva sa im, že operátor prijme hovor, no nemôže ho presmerovať na záchranku, a tak musí ľuďom doporučiť, aby volali priamo na číslo 150, 155 či 158. Poslednú takúto poruchu mali v stredisku 14. marca. „Náš dodávateľ má problémy so systémom, rieši sa aj tento problém. Nie je to dobrá situácia, ľudia si sťažujú a naši operátori s tým nemôžu nič robiť,“ hovorí Bobčík.
Termín, kedy budú tieto zmeny kompletné, zatiaľ vytýčený nie je. V dohľadnej dobe sa má spustiť v Prešove testovacia prevádzka, ktorá ukáže funkčnosť navrhovaného riešenia.