Vrtuľník zasahuje všade, kde sanitka nemôže prísť

V areáli žilinskej nemocnice pôsobí od roku 2009 Vrtuľníková záchranná zdravotná služba AIR – TRANSPORT EUROPE . Vrtuľník a jeho traja pasažieri sú vo dne i v noci ochotní vyraziť za zranenými , poskytnúť im prvú pomoc a rýchly transport do nemocnice.

Záchranná akcia posádky vrtuľníka.Záchranná akcia posádky vrtuľníka. (Zdroj: ARCHÍV VZZS)

ŽILINA. Každá robota má svoj zmysel, o to viac tá, ktorej poslaním je zachraňovať ľudské životy. Takúto náročnú a zodpovednú prácu vykonávajú aj pracovníci Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS). 24 hodín denne, 7 dní v týždni, 365 dní v roku sú ochotní pomôcť komukoľvek a kdekoľvek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vrtuľník spolu so záchrannou posádkou vzlietava zo siedmich miest na Slovensku. Z Bratislavy, Popradu, Nitry, Banskej Bystrice, Košíc, Trenčína a v neposlednom rade aj zo Žiliny. „Prevádzkovateľom VZZS na Slovensku je spoločnosť AIR - TRANSPORT EUROPE so sídlom v Poprade, ktorá sa leteckej záchrane venuje už 20 rokov. Na vrtuľník má nárok každý zo zdravotného poistenia. Pôsobí všade tam, kde je nevyhnutný rýchly zásah lekára a šetrný transport,“ hovorí hovorkyňa VZZS AIR – TRANSPORT EUROPE, Sylvia Galajda.

SkryťVypnúť reklamu

Práca ako každá iná

„Je to práca ako každá iná, len má svoje špecifiká a prináša riziko,“ hovorí záchranár VZZS Peter Ihnát.
Zasahujú všade tam, kde sanitka nemôže prísť. „Je úžasné, že existuje takýto spôsob záchrany. Sme schopní zasiahnuť aj na takých miestach, kde sa nedostane ani terénne auto alebo skúter. Dokážeme sa k zraneným, ktorí sa nachádzajú na ťažko dostupných miestach, dostať oveľa skôr ako iní záchranári. Čo je niekedy život zachraňujúce,“ hovorí o hlavnom poslaní vrtuľníkovej služby.

Okrem toho, že vrtuľník zasahuje na ťažko prístupných miestach v horách, slúži aj na medzinemocničný transport pacientov a letí aj k rôznym dopravným nehodám alebo iným ťažkým prípadom.

Veliteľom je pilot

Posádku vrtuľníka tvoria traja ľudia -pilot, lekár a záchranár. Každý z nich má svoje presne zadelené úlohy, ktoré počas dňa a zásahu vykonáva. „Pilot je veliteľom. To znamená, že všetky jeho príkazy plníme priam vojensky. Rozhoduje o vzlete a pristaní vrtuľníka. Každý deň a hodinu pozorne sleduje vývoj počasia. Pre nás je totiž počasie limitujúcim faktorom,“ rozpráva o zadelených úlohách Ihnát.

SkryťVypnúť reklamu

Náplňou práce záchranára je okrem toho, že pomáha lekárovi s pacientom, aj navigácia pilota v ťažko dostupných terénoch a najmä zabezpečenie všetkých technických úkonov, ktoré sú so záchranou človeka a bezpečnosťou okolostojacich spojené.

„Mojou hlavnou úlohou je zaistiť priestor okolo vrtuľníka. To znamená, že keď zosadneme na zem, musím vytvoriť bezpečný kruh, ktorý nebudú prekračovať svedkovia alebo náhodní zvedavci. Keď vrtuľník pristane, vrtule sú ešte určitú dobu v pohybe, a to je veľmi nebezpečné,“ vysvetľuje skúsený záchranár.
Hlavné poslanie lekára je pomôcť pacientovi. Teda zistiť jeho zdravotný stav, ošetriť ho, stabilizovať a pripraviť na transport. „Práca lekára v VZZP je o to náročnejšia, že veľakrát sa musí spoliehať sám na seba. Ak sme v zle dostupnom teréne, vysadíme ho, odletíme a komunikujeme s nim len cez vysielačku,“ opisuje zložitú situáciu Ihnát. Predletová príprava

SkryťVypnúť reklamu

Každý nový pracovný deň sa začína rovnakým najdôležitejším úkonom – skontrolovať a pripraviť vrtuľník na možnú záchrannú akciu. „Každé ráno robíme predletovú prípravu. Pilot skontroluje či je po technickej stránke vrtuľník v poriadku. Lekár skontroluje lieky, zdravotnícke pomôcky a prístroje. Záchranár všetky technické pomôcky. Všetko musí byť na svojom mieste a pripravené na prípadnú akciu. To je náš každodenný rituál,“ opisuje začiatok dňa.

Podľa zadeleného harmonogramu každý vykonáva svoju prácu. V prípade hlásenia
o nehode sa stretnú a zo všetkých možných dostupných zdrojov zisťujú a overujú potrebné informácie. Pilot zhodnotí, či sa môže na základe predpísaných poveternostných podmienok letieť, a potom vyrážajú do terénu.
Ak letia na ťažko prístupné miesta, ktoré nie sú vhodné na pristátie, lekára na lane vysadia pri zranenom a potom odlietajú na miesto, kde môžu bezpečne pristáť.

Lekár musí k zranenému

„Prioritou je, aby sa lekár čo najrýchlejšie dostal k zranenému. Pomocou oceľového lanka a navijaka dostaneme lekára dole k pacientovi. Cez vysielačku s ním komunikujeme a keď je pacient pripravený na transport, letíme späť za doktorom a zraneným,“ opisuje priebeh záchrannej akcie Ihnát.

Monitorovať zraneného je v stiesnenom a hlučnom vrtuľníku oveľa náročnejšie ako v sanitke. „Sme vybavení prilbami s vysielačkami a mikrofónom, tak sa navzájom počujeme. U pacienta je to ťažšie. Jeho subjektívne pocity môžeme len vizuálne odčítať,“ vysvetľuje.

Práca vrtuľníkovej posádky určite nie je jednoduchá a vyžaduje si veľa obetavosti a odvahy. Ale ako hovoria, prináša pocit zadosťučinenia. „Všetci, ktorí tu robíme, vykonávame svoju prácu radi. Keď nás zavolajú k zranenému, nikomu druhému nepodsúvame robotu a s ochotou vyrážame do terénu. Nikto túto prácu zo seba nezhadzuje, ale ide do toho rád," dodal na záver záchranár Ihnát.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 707
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 376
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 722
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 512
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 005
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 867
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 530
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 379
  1. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  2. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  3. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  4. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  5. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  6. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  7. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  8. Ivan Čáni: Ten atentát nám bol čert dlžný.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 423
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 18 944
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 419
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 753
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 776
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 660
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 529
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 508
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  2. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  3. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  4. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  5. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  6. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  7. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  8. Ivan Čáni: Ten atentát nám bol čert dlžný.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 423
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 18 944
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 419
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 753
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 776
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 660
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 529
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 508
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu