Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Vrtuľník zasahuje všade, kde sanitka nemôže prísť

V areáli žilinskej nemocnice pôsobí od roku 2009 Vrtuľníková záchranná zdravotná služba AIR – TRANSPORT EUROPE . Vrtuľník a jeho traja pasažieri sú vo dne i v noci ochotní vyraziť za zranenými , poskytnúť im prvú pomoc a rýchly transport do nemocnice.

Záchranná akcia posádky vrtuľníka.Záchranná akcia posádky vrtuľníka. (Zdroj: ARCHÍV VZZS)

ŽILINA. Každá robota má svoj zmysel, o to viac tá, ktorej poslaním je zachraňovať ľudské životy. Takúto náročnú a zodpovednú prácu vykonávajú aj pracovníci Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS). 24 hodín denne, 7 dní v týždni, 365 dní v roku sú ochotní pomôcť komukoľvek a kdekoľvek.

Vrtuľník spolu so záchrannou posádkou vzlietava zo siedmich miest na Slovensku. Z Bratislavy, Popradu, Nitry, Banskej Bystrice, Košíc, Trenčína a v neposlednom rade aj zo Žiliny. „Prevádzkovateľom VZZS na Slovensku je spoločnosť AIR - TRANSPORT EUROPE so sídlom v Poprade, ktorá sa leteckej záchrane venuje už 20 rokov. Na vrtuľník má nárok každý zo zdravotného poistenia. Pôsobí všade tam, kde je nevyhnutný rýchly zásah lekára a šetrný transport,“ hovorí hovorkyňa VZZS AIR – TRANSPORT EUROPE, Sylvia Galajda.

Skryť Vypnúť reklamu

Práca ako každá iná

„Je to práca ako každá iná, len má svoje špecifiká a prináša riziko,“ hovorí záchranár VZZS Peter Ihnát.
Zasahujú všade tam, kde sanitka nemôže prísť. „Je úžasné, že existuje takýto spôsob záchrany. Sme schopní zasiahnuť aj na takých miestach, kde sa nedostane ani terénne auto alebo skúter. Dokážeme sa k zraneným, ktorí sa nachádzajú na ťažko dostupných miestach, dostať oveľa skôr ako iní záchranári. Čo je niekedy život zachraňujúce,“ hovorí o hlavnom poslaní vrtuľníkovej služby.

Okrem toho, že vrtuľník zasahuje na ťažko prístupných miestach v horách, slúži aj na medzinemocničný transport pacientov a letí aj k rôznym dopravným nehodám alebo iným ťažkým prípadom.

Veliteľom je pilot

Posádku vrtuľníka tvoria traja ľudia -pilot, lekár a záchranár. Každý z nich má svoje presne zadelené úlohy, ktoré počas dňa a zásahu vykonáva. „Pilot je veliteľom. To znamená, že všetky jeho príkazy plníme priam vojensky. Rozhoduje o vzlete a pristaní vrtuľníka. Každý deň a hodinu pozorne sleduje vývoj počasia. Pre nás je totiž počasie limitujúcim faktorom,“ rozpráva o zadelených úlohách Ihnát.

Skryť Vypnúť reklamu

Náplňou práce záchranára je okrem toho, že pomáha lekárovi s pacientom, aj navigácia pilota v ťažko dostupných terénoch a najmä zabezpečenie všetkých technických úkonov, ktoré sú so záchranou človeka a bezpečnosťou okolostojacich spojené.

„Mojou hlavnou úlohou je zaistiť priestor okolo vrtuľníka. To znamená, že keď zosadneme na zem, musím vytvoriť bezpečný kruh, ktorý nebudú prekračovať svedkovia alebo náhodní zvedavci. Keď vrtuľník pristane, vrtule sú ešte určitú dobu v pohybe, a to je veľmi nebezpečné,“ vysvetľuje skúsený záchranár.
Hlavné poslanie lekára je pomôcť pacientovi. Teda zistiť jeho zdravotný stav, ošetriť ho, stabilizovať a pripraviť na transport. „Práca lekára v VZZP je o to náročnejšia, že veľakrát sa musí spoliehať sám na seba. Ak sme v zle dostupnom teréne, vysadíme ho, odletíme a komunikujeme s nim len cez vysielačku,“ opisuje zložitú situáciu Ihnát. Predletová príprava

Skryť Vypnúť reklamu

Každý nový pracovný deň sa začína rovnakým najdôležitejším úkonom – skontrolovať a pripraviť vrtuľník na možnú záchrannú akciu. „Každé ráno robíme predletovú prípravu. Pilot skontroluje či je po technickej stránke vrtuľník v poriadku. Lekár skontroluje lieky, zdravotnícke pomôcky a prístroje. Záchranár všetky technické pomôcky. Všetko musí byť na svojom mieste a pripravené na prípadnú akciu. To je náš každodenný rituál,“ opisuje začiatok dňa.

Podľa zadeleného harmonogramu každý vykonáva svoju prácu. V prípade hlásenia
o nehode sa stretnú a zo všetkých možných dostupných zdrojov zisťujú a overujú potrebné informácie. Pilot zhodnotí, či sa môže na základe predpísaných poveternostných podmienok letieť, a potom vyrážajú do terénu.
Ak letia na ťažko prístupné miesta, ktoré nie sú vhodné na pristátie, lekára na lane vysadia pri zranenom a potom odlietajú na miesto, kde môžu bezpečne pristáť.

Lekár musí k zranenému

„Prioritou je, aby sa lekár čo najrýchlejšie dostal k zranenému. Pomocou oceľového lanka a navijaka dostaneme lekára dole k pacientovi. Cez vysielačku s ním komunikujeme a keď je pacient pripravený na transport, letíme späť za doktorom a zraneným,“ opisuje priebeh záchrannej akcie Ihnát.

Monitorovať zraneného je v stiesnenom a hlučnom vrtuľníku oveľa náročnejšie ako v sanitke. „Sme vybavení prilbami s vysielačkami a mikrofónom, tak sa navzájom počujeme. U pacienta je to ťažšie. Jeho subjektívne pocity môžeme len vizuálne odčítať,“ vysvetľuje.

Práca vrtuľníkovej posádky určite nie je jednoduchá a vyžaduje si veľa obetavosti a odvahy. Ale ako hovoria, prináša pocit zadosťučinenia. „Všetci, ktorí tu robíme, vykonávame svoju prácu radi. Keď nás zavolajú k zranenému, nikomu druhému nepodsúvame robotu a s ochotou vyrážame do terénu. Nikto túto prácu zo seba nezhadzuje, ale ide do toho rád," dodal na záver záchranár Ihnát.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 390
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 681
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 714
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 293
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 211
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 316
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 283
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 304
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 480
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Putovanie plagátmi Jana Rajlicha ml

Výstava bude prístupná verejnosti aj v novembri.

Pätnásťgólový Jakub Baranovič ťahá Hôrky za postupom

Hoci počas jesene strelil takmer polovicu gólov svojho mužstva, za ťahúňa sa nepovažuje. Vyzdvihuje snahu a bojovnosť svojich spoluhráčov a prezrádza, že v kabíne občas zaznie aj slovíčko postup.

Jakub Baranovič (OFK Hôrky).

Prímestské autobusy budú jazdiť v obmedzenom režime

V krajských autobusoch nezaznamenali ani jeden prípad nákazy COVID-19.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Už ste čítali?