Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Vrtuľník zasahuje všade, kde sanitka nemôže prísť

V areáli žilinskej nemocnice pôsobí od roku 2009 Vrtuľníková záchranná zdravotná služba AIR – TRANSPORT EUROPE . Vrtuľník a jeho traja pasažieri sú vo dne i v noci ochotní vyraziť za zranenými , poskytnúť im prvú pomoc a rýchly transport do nemocnice.

Záchranná akcia posádky vrtuľníka.Záchranná akcia posádky vrtuľníka. (Zdroj: ARCHÍV VZZS)

ŽILINA. Každá robota má svoj zmysel, o to viac tá, ktorej poslaním je zachraňovať ľudské životy. Takúto náročnú a zodpovednú prácu vykonávajú aj pracovníci Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS). 24 hodín denne, 7 dní v týždni, 365 dní v roku sú ochotní pomôcť komukoľvek a kdekoľvek.

Vrtuľník spolu so záchrannou posádkou vzlietava zo siedmich miest na Slovensku. Z Bratislavy, Popradu, Nitry, Banskej Bystrice, Košíc, Trenčína a v neposlednom rade aj zo Žiliny. „Prevádzkovateľom VZZS na Slovensku je spoločnosť AIR - TRANSPORT EUROPE so sídlom v Poprade, ktorá sa leteckej záchrane venuje už 20 rokov. Na vrtuľník má nárok každý zo zdravotného poistenia. Pôsobí všade tam, kde je nevyhnutný rýchly zásah lekára a šetrný transport,“ hovorí hovorkyňa VZZS AIR – TRANSPORT EUROPE, Sylvia Galajda.

Skryť Vypnúť reklamu

Práca ako každá iná

„Je to práca ako každá iná, len má svoje špecifiká a prináša riziko,“ hovorí záchranár VZZS Peter Ihnát.
Zasahujú všade tam, kde sanitka nemôže prísť. „Je úžasné, že existuje takýto spôsob záchrany. Sme schopní zasiahnuť aj na takých miestach, kde sa nedostane ani terénne auto alebo skúter. Dokážeme sa k zraneným, ktorí sa nachádzajú na ťažko dostupných miestach, dostať oveľa skôr ako iní záchranári. Čo je niekedy život zachraňujúce,“ hovorí o hlavnom poslaní vrtuľníkovej služby.

Okrem toho, že vrtuľník zasahuje na ťažko prístupných miestach v horách, slúži aj na medzinemocničný transport pacientov a letí aj k rôznym dopravným nehodám alebo iným ťažkým prípadom.

Veliteľom je pilot

Posádku vrtuľníka tvoria traja ľudia -pilot, lekár a záchranár. Každý z nich má svoje presne zadelené úlohy, ktoré počas dňa a zásahu vykonáva. „Pilot je veliteľom. To znamená, že všetky jeho príkazy plníme priam vojensky. Rozhoduje o vzlete a pristaní vrtuľníka. Každý deň a hodinu pozorne sleduje vývoj počasia. Pre nás je totiž počasie limitujúcim faktorom,“ rozpráva o zadelených úlohách Ihnát.

Skryť Vypnúť reklamu

Náplňou práce záchranára je okrem toho, že pomáha lekárovi s pacientom, aj navigácia pilota v ťažko dostupných terénoch a najmä zabezpečenie všetkých technických úkonov, ktoré sú so záchranou človeka a bezpečnosťou okolostojacich spojené.

„Mojou hlavnou úlohou je zaistiť priestor okolo vrtuľníka. To znamená, že keď zosadneme na zem, musím vytvoriť bezpečný kruh, ktorý nebudú prekračovať svedkovia alebo náhodní zvedavci. Keď vrtuľník pristane, vrtule sú ešte určitú dobu v pohybe, a to je veľmi nebezpečné,“ vysvetľuje skúsený záchranár.
Hlavné poslanie lekára je pomôcť pacientovi. Teda zistiť jeho zdravotný stav, ošetriť ho, stabilizovať a pripraviť na transport. „Práca lekára v VZZP je o to náročnejšia, že veľakrát sa musí spoliehať sám na seba. Ak sme v zle dostupnom teréne, vysadíme ho, odletíme a komunikujeme s nim len cez vysielačku,“ opisuje zložitú situáciu Ihnát. Predletová príprava

Skryť Vypnúť reklamu

Každý nový pracovný deň sa začína rovnakým najdôležitejším úkonom – skontrolovať a pripraviť vrtuľník na možnú záchrannú akciu. „Každé ráno robíme predletovú prípravu. Pilot skontroluje či je po technickej stránke vrtuľník v poriadku. Lekár skontroluje lieky, zdravotnícke pomôcky a prístroje. Záchranár všetky technické pomôcky. Všetko musí byť na svojom mieste a pripravené na prípadnú akciu. To je náš každodenný rituál,“ opisuje začiatok dňa.

Podľa zadeleného harmonogramu každý vykonáva svoju prácu. V prípade hlásenia
o nehode sa stretnú a zo všetkých možných dostupných zdrojov zisťujú a overujú potrebné informácie. Pilot zhodnotí, či sa môže na základe predpísaných poveternostných podmienok letieť, a potom vyrážajú do terénu.
Ak letia na ťažko prístupné miesta, ktoré nie sú vhodné na pristátie, lekára na lane vysadia pri zranenom a potom odlietajú na miesto, kde môžu bezpečne pristáť.

Lekár musí k zranenému

„Prioritou je, aby sa lekár čo najrýchlejšie dostal k zranenému. Pomocou oceľového lanka a navijaka dostaneme lekára dole k pacientovi. Cez vysielačku s ním komunikujeme a keď je pacient pripravený na transport, letíme späť za doktorom a zraneným,“ opisuje priebeh záchrannej akcie Ihnát.

Monitorovať zraneného je v stiesnenom a hlučnom vrtuľníku oveľa náročnejšie ako v sanitke. „Sme vybavení prilbami s vysielačkami a mikrofónom, tak sa navzájom počujeme. U pacienta je to ťažšie. Jeho subjektívne pocity môžeme len vizuálne odčítať,“ vysvetľuje.

Práca vrtuľníkovej posádky určite nie je jednoduchá a vyžaduje si veľa obetavosti a odvahy. Ale ako hovoria, prináša pocit zadosťučinenia. „Všetci, ktorí tu robíme, vykonávame svoju prácu radi. Keď nás zavolajú k zranenému, nikomu druhému nepodsúvame robotu a s ochotou vyrážame do terénu. Nikto túto prácu zo seba nezhadzuje, ale ide do toho rád," dodal na záver záchranár Ihnát.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 835
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 830
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 860
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 188
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 154
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 578
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 913
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 633
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 588
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

V prípade priaznivej epidemiologickej situácie sa mestský úrad opäť otvorí 1. februára.

7 h
Antigénové testovanie na koronavírus SARS-CoV-2.

Testovanie v Kii bude pokračovať aj zajtra a po víkende.

13 h

Okrem Žiliny svoje kandidatúry oznámili aj Banská Bystrica, Hlohovec, Martin, Nitra, Prešov, Trenčín a Trnava.

13 h

Otestovať sa môžu aj neobjednaní záujemcovia.

17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

16 h

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

15 h

Muža našli už bez známok života.

21 h

Prírodná pamiatka očarí v každom ročnom období.

20. jan

Už ste čítali?