Žilinské letisko chce v tomto roku vybaviť 15 tisíc ľudí

Počet cestujúcich na žilinskom letisku by mal v tomto roku vzrásť zhruba o polovicu. Prevádzkovateľom jedinej pravidelnej linky na ňom zostávajú České aerolínie, a.s., ich podiel na preprave pasažierov by sa mal znížiť z vlaňajších okolo 90 % na 80 %. Let

Počet cestujúcich na žilinskom letisku by mal v tomto roku vzrásť zhruba o polovicu. Prevádzkovateľom jedinej pravidelnej linky na ňom zostávajú České aerolínie, a.s., ich podiel na preprave pasažierov by sa mal znížiť z vlaňajších okolo 90 % na 80 %.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

ŽILINA. Žilinské letisko plánuje v tomto roku vybaviť okolo 15 tisíc cestujúcich. V porovnaní s minulým rokom, keď jeho služby využilo necelých 10 tisíc pasažierov, by mal ich počet vzrásť približne o polovicu. Hlavným prepravcom na letisku v Dolnom Hričove pri Žiline zostanú České aerolínie s predpokladaným podielom 80 %, oproti minulému roku to bude menej o 10 percentuálnych bodov.

SkryťVypnúť reklamu

Jediná pravidelná linka do Prahy

Česká národná letecká spoločnosť zabezpečuje na letisku jedinú pravidelnú linku z Prahy malým turbovrtuľovým lietadlom ATR 42 pre 46 osôb s ôsmimi letmi za týždeň. "Túto linku využívajú najmä zahraniční cestujúci, ktorí cestujú do regiónu ako predstavitelia spoločností alebo ich obchodní partneri," uviedla pre agentúru SITA Zdena Pištíková, manažérka štátnej akciovky Letisková spoločnosť Žilina, a.s. (LSŽ), prevádzkujúcej žilinské letisko. Zvyšok osobnej dopravy na letisku zabezpečujú viaceré aerotaxové a charterové spoločnosti s lietadlami s kapacitou 10 až 20 osôb.

Letisková spoločnosť Žilina minulý rok dosiahla celkové výnosy 2,149 mil. eur, z toho tržby z hlavnej činnosti 377,82 tis. eur. Vlaňajšia strata bude približne 330 tis. eur a mala by sa prehĺbiť o 6,4 %. Celkové výnosy sú medziročne nižšie o 1,75 % a tržby z hlavnej činnosti klesli o 10,5 %. "Finančný plán ešte nie je skompletizovaný a schválený, ale cieľom je minimalizovať stratu," uviedla Pištíková o predpokladaných výsledkoch hospodárenia v terajšom roku. Pokiaľ ide o prípadné rozšírenie pravidelných či chartrových liniek, letisko je podľa nej v kontakte s touroperátormi, ktorí posudzujú možnosti leteckej dopravy pre svojich klientov.

SkryťVypnúť reklamu

Chcú zvýšiť počet letov

Krátkodobým cieľom prevádzkovateľa žilinského letiska je zabezpečiť pokračovanie prevádzky pravidelnej linky Českých aerolínií Praha - Žilina, ako aj zvýšenie obsadenosti a počtu letov. "Z pohľadu rozširovania ponuky služieb, respektíve žiadaného rastu prevádzkových výkonov je podstatné, či sa bude alebo nebude realizovať predĺženie súčasnej dráhy. Na súčasnú krátku dĺžku dráhy 1 150 metrov nie je možné pristávanie ekonomicky výhodnejších a kapacitne väčších dopravných lietadiel. Z tohto dôvodu je rast výkonov obmedzený, aj v prípade súčasného pozitívneho potenciálu cestujúcich," spomenula ďalej Pištíková podmienku dlhodobého rozvoja letiska. Predĺženie dráhy bude podľa nej možné, len ak na to budú financie zo štátneho rozpočtu. "Iná možnosť financovania v prípade žilinského letiska nie je reálna," dodala.

SkryťVypnúť reklamu

Prevádzkovateľ žilinského letiska plánoval do nového dráhového systému investovať v rokoch 2009 až 2011 takmer 71 mil. eur. "Investícia nebola spustená kvôli hospodárskej kríze. V súčasnosti sa výška investície prehodnocuje," zdôvodnila Pištíková zastavenie plánovaného projektu. Spoločnosť však investovala do výkupu a stavebnej úpravy 18 hektárov nových plôch v tesnej blízkosti súčasnej dráhy pre výstavbu ochranných pásiem navigačného systému ILS v hodnote okolo 2,5 mil. eur. Samotnú technológiu systému ILS však dodáva a prevádzkujú Letové prevádzkové služby, š.p. Nové navigačné zariadenie umožňuje prevádzku lietadiel za zníženej viditeľnosti. "V roku 2011 neuvažujeme so stavebnými investíciami. Kapacitne nám postačuje súčasný terminál," uviedla Pištíková. Spoločnosť pôvodne plánovala v minulom a tomto roku vybudovať prístavbu terminálu pre cestujúcich za 1,2 mil. eur.

Zmeny vo vedení

Dôvodom personálnych zmien vo vedení spoločnosti od začiatku tohto roka bolo rozhodnutie hlavného akcionára, ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Predsedom predstavenstva a výkonným riaditeľom LSŽ sa stal doterajší člen predstavenstva Ivan Hečko namiesto Jána Stehlíka. Ten zostáva v predstavenstve a jeho novým členom je Andrej Sočuvka. Predsedom dozornej rady je Peter Weber, členmi Ján Demko, Peter Dupkala a Pavel Pavlásek. Posledný z nich je od októbra minulého roka generálnym riaditeľom Slovenskej správy ciest. V dozornej rade ku koncu vlaňajška skončili George Trabelssie, Ján Slota, Marián Múdry a Jaroslav Švec.

Letisková spoločnosť Žilina, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od začiatku roka 2005, eviduje základné imanie takmer 3 mil. eur. Žilinský samosprávny kraj prenajal letiskovej spoločnosti infraštruktúru letiska na 20 rokov. Terminál pre cestujúcich s časťou vnútorného vybavenia je prenajatý od spoločnosti Letisko Žilina, a.s. Žilinské letisko môže prijímať lietadlá s kapacitou do 50 cestujúcich (ATR 42). Maximálna hodinová kapacita v prevádzkovej špičke je 100 cestujúcich. Štát vlastní v LSŽ cez ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja 99,53 % akcií a Žilinský samosprávny kraj má podiel 0,47 % akcií. Mesto Žilina malo v spoločnosti 0,45 % akcií, svoj podiel však vrátilo štátu. Spoločnosť mala koncom roka 2010 spolu 34 zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 994
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 933
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 130
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 368
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 817
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 100
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 693
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 487
  1. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  2. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  3. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  4. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  5. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  6. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  7. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  8. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 753
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 322
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 175
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 673
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 182
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 963
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 559
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  2. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  3. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  4. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  5. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  6. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  7. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  8. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 753
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 322
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 175
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 673
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 182
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 963
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 559
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu