Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Prácu si vysníval ako malý chlapec, takmer celý život strávil za volantom

Vodiči autobusov nemajú ľahké neľahké povolanie. Denne sú zodpovední za bezpečnú a dochvíľnu prepravu cestujúcich. Ferdinand Ciesarik z Bytče vozí autobusom ľudí už tridsať rokov.

Ferdinand Ciesarik si prácu, ktorú robí, vysníval už ako malý chlapec.Ferdinand Ciesarik si prácu, ktorú robí, vysníval už ako malý chlapec. (Zdroj: AUTOR)

Vodiči autobusov nemajú neľahké povolanie. Denne sú zodpovední za bezpečnú a dochvíľnu prepravu cestujúcich. Ferdinand Ciesarik z Bytče vozí autobusom ľudí už tridsať rokov. Aj keď si toto povolanie vyžaduje veľkú dávku trpezlivosti, inú prácu si nevie predstaviť.

ŽILINA. Šoférovať túžil od malička. Keď bol malý chlapec, behávali s kamarátmi za autobusmi. Predtým ako sa stal šoférom autobusu, bol vodič nákladného auta. Pamätá si na svoje začiatky za volantom. „Keď som mal prvýkrát ísť na rozvoz s nákladiakom, bola silná poľadovica a sneh, naštartoval som, auto odhodilo, zrachotili bedničky. Ja som sa zľakol, nešiel som radšej nikam a ušiel som z práce. Povedal som vedúcemu, že s tým nejdem. Nechcel som urobiť nejaký problém,“ spomína na začiatky Ciesarik. Nedal sa však odradiť. Prekonal strach a na druhý deň sa vrátil do práce. Potom mu to už za volantom išlo a povolanie vodiča ho očarilo až dodnes.

Skryť Vypnúť reklamu

Začínal na nákladiaku

Na nákladnom aute jazdil päť rokov, potom prešiel do Slovenskej autobusovej dopravy Žilina (SAD), kde šoféruje už tridsať rokov. Bola to pre neho zmena. „Predsa len na nákladnom aute prevážate materiál, v autobuse sú to ľudia. Ako šofér mám zodpovednosť za ich bezpečnosť. Denne prichádzam do kontaktu s množstvom ľudí a musím mať obrovskú trpezlivosť. Ja som si však našiel na to metódu. Namiesto rozhnevania si narátam do desať, a to mi pomáha ostať v pokoji aj vo vypätých situáciách,“ hovorí Ciesarík.

Zo začiatku pracoval v SAD ako šofér v zálohe. Jazdil stále iné linky. Zastupoval, ak nejaký šofér vypadol, alebo bol na maródke. „Šofér, ktorého som išiel zastúpiť mi vysvetlil trasu, zobral som šablónu a išiel som. Takto som spoznal región,“ spomína na začiatky za volantom autobusu.

Skryť Vypnúť reklamu

Šofér je aj psychológ

Pochádza z Kolárovíc a jazdí zvyčajne na trase Žilina - Bytča. Šoféri autobusov jazdia väčšinou trasy do obcí odkiaľ pochádzajú. Autobusy v noci parkujú na konečných zastávkach. Je to pre šoférov i pre podnik výhodné. Miestni ho poznajú a k vozidlu nemusí dochádzať. Známosť s cestujúcimi však môže mať aj opačný účinok. „Niekedy sa ľuďom nezavďačíte. Deväťdesiatdeväťkrát im vyhoviem a raz sa mi to nepodarí a už je zle. Najhoršie je, keď si začnú cestujúci riešiť rodinné, alebo susedské spory cez vodiča autobusu. S cieľom uškodiť podávajú sťažnosti na dispečing,“ hovorí Ciesarik. Stáva sa aj, že sa šofér dostane do sporu ako tretia osoba.

Za sťažnosti nesú následky

Sťažnostiam cestujúcich musia šoféri čeliť často. Niekedy si sťažujú priamo šoférovi. V takomto prípade si to môžu vysvetliť. Stáva sa však aj to, že cestujúci podajú anonymnú sťažnosť na dispečing. „Zo sťažnosti býva často päť percent pravdy a ostatné sú výmysly, alebo je skutočnosť prifarbená. Nesieme za to následky. Stáva sa, že tí ľudia si to potom rozmyslia a nechceli spôsobiť vodičovi také problémy, ale už sa to nedá vrátiť späť,“ vysvetľuje vodič.

Skryť Vypnúť reklamu

Nájdu sa aj takí, ktorí sa z toho, že vodičovi zavarili radujú. Veľakrát šoféri nevedia o konflikte s cestujúcim. Dozvedia sa to až keď sú predvolaní na vysvetlenie. „Niekoho slušne upozorníte, on sa urazí a takýmto spôsobom sa chce pomstiť. Mnohokrát sa stáva, že šofér musí zastaviť autobus, aby upozornil deti, ktoré sa nevedia zmestiť do kože. Neobťažujú len šoféra, ale aj ostatných cestujúcich. Dnešné deti nás však začnú cvičiť
a vymedzovať si práva a kompetencie, ale na mňa sa nikto nesťažoval“ hovorí Ciesarik.

Alkohol neprichádza do úvahy

Vodič autobusu musí absolvovať každých päť rokov lekárske prehliadky a psychotesty. Po päťdesiatke ešte častejšie. Doklady o týchto previerkach musí mať pri sebe, aby sa vedel preukázať pri cestnej kontrole. Policajti pri dopravných kontrolách nevynechávajú ani autobusy. „Stalo sa mi, že som štyrikrát za deň fúkal. Okrem toho sú každý deň kontroly aj na podniku, odkiaľ vychádzajú autobusy, ale aj určení pracovníci SAD chodia na autobusové nástupište a nevynechajú ani šoférov, ktorí prichádzajú z koncových dedín. Ak majú v dychu alkohol, musia si hľadať iné zamestnanie.

S kontrolami zo strany policajtov sú šoféri zmierení, aj keď občas sa stáva, že na takéto zdržanie cestujúci reptajú. Vodiči sú však na takúto situáciu zvyknutí, meškanie, nespôsobujú len cestné kontroly, ale aj návaly cestujúcich na konkrétnych zastávkach, či kolóny na cestách, alebo dopravné nehody. „Ak vodič mešká, na každej ďalšej zastávke ho cestujúci na to upozorňujú a musí im dookola vysvetľovať dôvod meškania,“ hovorí Ciesarik.

Sú pod dohľadom

Pracovníci dispečingu vidia, čo sa na trase udeje a aké zdržanie spoj má. Dôvod musí šofér vysvetliť. „Iné je, ak niekto cestuje osobným autom a zostane uviaznutý v kolóne. Je pánom svojho času a dokáže zavolať mobilným telefónom a objasniť dôvod meškania. Avšak, ak máte v autobuse takmer stovku ľudí, je samozrejme, že často uvalia vinu na vodiča, aj keď za dôvod meškania nemôže. Ľudia, ktorí jazdia na osobných automobiloch, alebo autobusom sú rukojemníkmi cestnej premávky, rozdiel je len vo vnímaní situácie,“ vysvetľuje dlhoročný šofér.

Šofér bol aj mechanikom

Technika sa za roky, ktoré si Ferdinand odjazdil za volantom autobusov veľmi zmenila. „Stalo sa, že som dostal defekt, a cestujúci išli pomáhať pri výmene kolesa. Dnes keď sa stroj pokazí, musí prísť technik a ľudia sú nervózni, pretože neočakávaný problém spôsobí meškanie,“ hovorí.

Dnes už šoféri nedokážu žiadnym spôsobom zasiahnuť do techniky. Autobusy sú monitorované pomocou GPS a takisto presný čas, kedy sa nachádzali na jednotlivých zastávkach. Podľa toho sa monitorujú aj sťažnosti na meškania, či predčasné odchody zo zastávok.

Podmienky sa zmenili

Ferdinand zažil ešte staré autobusy, ktoré jazdili s vlečkou. Aj na takýchto strojoch prepravoval ľudí. Čas by však späť nevrátil. Doba vtedy a dnes sa podľa neho nedá porovnať. „Vodičovi autobusu v tej dobe bolo lepšie. Viac bol vážený. Bola aj iná premávka na cestách a iný počet cestujúcich.

V dedinách som stretol jedno, dve autá, teraz ich stretávam množstvo,“ hovorí vodič autobusu. Zatiaľ, čo na starých strojoch údržbu museli zvládnuť šoféri sami, dnes vyráža ku každej poruche technik. „Vtedy som ako šofér dolial vodu do stroja, cestujúci vozidlo pomohli roztlačiť a išlo. Dnes už do opráv nedokážeme zasiahnuť. Príde technik a náhradný spoj,“ hovorí Ciesarik.

Komfort pre vodiča sa však zlepšil. V minulosti, aby si zakúrili v kabíne, nechávali aj otvorený kryt motora a teplo z motora ich hrialo. V dnešných vozidlách majú nezávisle klimatizovanú a vykúrenú kabínu. Takisto aj posilňovač riadenia. Zatiaľ, čo pred rokmi musel šofér počas dennej zmeny podať unavujúci fyzický výkon už len pri otáčaní volantom, dnešné moderné vozidlá sú vybavené posilňovačmi riadenia.

„Kedysi sme mali v autobusoch v zime zapichnutú lopatu za sedačkou vodiča a oblečení sme boli v prešívákoch. Technika veľmi postúpila za tie roky. Čo sa týka vozidiel aj komerčnej práce,“ povedal Ciesarik. Najhoršie sa podľa šoféra jazdí v skorých ranných hodinách, kým nevyjde slnko nad obzor. Dopravnú nehodu s iným vozidlom za celých tridsať rokov za volantom autobusu nemal. Za ľudí, ktorých vezie však nesie obrovskú zodpovednosť

Nie je to ľahké

Práca vodiča autobusu je únavná a psychicky aj fyzicky vodičov vyčerpáva. „S kolegom sme sa rozprávali o tejto problematike. V niektorých povolaniach majú zamestnanci možnosť odísť do predčasného dôchodku. Myslím si, že nárok by mohli mať aj vodiči autobusov, pretože je to skutočne vyčerpávajúce povolanie,“ hovorí Ciesarik.

Každý týždeň keď vykoná poslednú piatkovú jazdu mu prebleskne hlavou celých päť dní a zlieva sa do jedného. Ďakuje Bohu za to, že sa nič nestalo a na psychike vodiča sa odrazí aj únava. „Nikdy nevieme, čo sa nám môže na ceste stať. Počas pracovnej doby prechádzame dlhé úseky a zažívame množstvo všelijakých situácií,“ vysvetľuje Ciesarík.

Majú za cestujúcich zodpovednosť

Počas rokov za volantom mal chuť s touto prácou už aj seknúť, ale jediný raz. Keď šoféroval diaľkové spoje a bola námraza, takmer sa nevyhol s autobusom plným cestujúcich kamiónu skríženému na ceste z Kľaku. Rodina chápe prácu, ktorú si Ferdinand zvolil. Jeho deti sadajú za volant, šoférovaním sa však neživia.

O svoj pracovný nástroj – autobus sa Ferdinand stará sám. Často po vystúpení všetkých cestujúcich nájde aj rôzne zabudnuté veci. Spomína si, ako pred mnohými rokmi našiel na sedačke kabelku. Pozrel sa aj do vnútra, aby zistil majiteľku, tá si po ňu prišla. Bolo v nej pätnásťtisíc korún. Čo na dobu tesne po páde socializmu nebol malý obnos peňazí. „Majiteľka ju zobrala, opýtala sa či som ju mal otvorenú, odpovedal som jej, že áno. Prerátala si peniaze a odišla, ani len ďakujem nepovedala“ spomína Ciesarík.

Po každej službe si zoberie igelitku a zozbiera, čo ľudia v autobuse zabudli. Ak si spomenú, že niečo v autobuse zabudli, tak to prvé dni nájdu u šoféra. Ak sú aj po pár dňoch veci v autobuse, tak to odovzdá na dispečing, kde si to môžu vyzdvihnúť. Ferdinand si nevie predstaviť, že by sa v živote oddal inému povolaniu. Splnil sa mu chlapčenský sen.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  7. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  10. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 481
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 054
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 807
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 493
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 357
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 3 948
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 604
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 101
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 488

Blogy SME

  1. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  2. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  3. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  4. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  5. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  6. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  7. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  8. Stanislav Martinčko: Kde boli 12 rokov Fico a Pelle so svojou tlačovkovou múdrosťou ??
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 174
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 795
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 403
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 853
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 290
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 009
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 774
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Diskusiu vysielame v stredu 1. decembra 2021 o 10. hodine


3 h

Na viacerých miestach sa môžu tvoriť hmly i snežiť, na horách bude veterno


TASR 8 h
Andrej Barošinec kedysi góly strieľal, teraz im zabraňuje.

Vedel som, do čoho idem, hovorí o svojej úlohe v obrane.


21 h

Raz vyrobila aj maturitné tablo z medovníkového cesta a fotografie na ňom ozdobila ornamentmi z polevy. No jej špecialitou sú šperkovnice rôznych tvarov, do ktorých ukladá malé medovníčky. Medovnikárka Alena Bistárová zo Žiliny.


22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Má ísť do väzenia, skrýva sa.


ROS 22 h

Aktuálne majú hospitalizovaných 76 pacientov s covidom.


3 h

Výsledkom nerešpektovania opatrení je podľa Vidoviča viac chorých, viac práce, menej miesta v nemocnici.


29. nov

Peter sa z tohto sveta rozhodol odísť dobrovoľne.


27. nov

Blogy SME

  1. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  2. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  3. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  4. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  5. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  6. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  7. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  8. Stanislav Martinčko: Kde boli 12 rokov Fico a Pelle so svojou tlačovkovou múdrosťou ??
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 174
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 795
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 403
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 853
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 290
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 009
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 774
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu