Dopravnému podniku mesta Žilina tým však stúpnu náklady o 40-tisíc eur. O tom, či stratu vykryjú zo zvýšeného cestovného, rozhodne až nové vedenie mesta.
ŽILINA. Poslanci Žilinského samosprávneho kraja schválili všeobecne záväzné nariadenie, na základe ktorého sa zvýši cestná daň v priemer o 7,66%. Výšku cestovného v prímestskej autobusovej doprave to neovplyvní. Iná je situácia v žilinskej MHD, ktorej v tejto súvislosti stúpnu náklady o 40-tiscí eur ročne.
SAD nezdražie, DPMŽ vzrastú náklady
Hovorkyňa SAD Žilina, Ivana Strelcová, nemá informáciu o tom, že by sa malo cestovné zvyšovať. Potvrdila to aj hovorkyňa ŽSK, Zuzana Muchová. „So SAD-kou máme podpísanú zmluvu o zabezpečovaní výkonov vo verejnom záujme a garantujeme im 100% zľavu z cestnej dane na tieto autobusy. Cenu cestovného zvyšovať neplánujeme," povedala.
Riaditeľ žilinského dopravného podniku, Igor Gubala, však uviedol, že pre DPMŽ to bude znamenať zvýšenie nákladov o 40-tisíc eur ročne. Súčasťou VZN je totiž aj ustanovenie, podľa ktorého kraj odpustí podnikom, ktoré prevádzkujú MHD v kraji 50 % z dane. DPMŽ doteraz neplatilo nič. „Pre nás to bude predstavovať zvýšené náklady o 40-tisíc eur ročne," povedal Gubala.
„Žilinský samosprávny kraj vykonáva svoje originálne kompetencie v závislosti od finančných možností svojho rozpočtu. Sme radi, že aj v dnešnej neľahkej finančnej situácii sa nám podarilo naďalej zachovať zľavy, a to vo výške 50% pre vozidlá mestskej hromadnej dopravy, ktorá je originálnou kompetenciou miest," dodala Muchová.
Podľa Gubalu o ďalších 30-tiscí eur budú musieť navyše zaplatiť pre vyššiu DPH. Celkovo im tak oproti plánu bude chýbať 70-tisíc eur. „Otázka je, či to mesto vykryje z vlastného rozpočtu, alebo zvýši cestovné. Bude to politické rozhodnutie. Mesto doteraz nemá schválený rozpočet, rozhodne to nové vedenie," dodal Gubala.
Prinesie to státisíce
Materiál VZN, ktorý do zastupiteľstva predložil riaditeľ odboru dopravy Ivan Mokrý počítal s 5 % zvýšením sadzby u osobných vozidiel, 10-pecentným u úžitkových vozidiel a autobusov s jednou, alebo dvomi nápravami a osempercentným zvýšením u kategórie úžitkových vozidiel a autobusov s 3, 4 a viac nápravami.
Zvýšenie by malo priniesť do rozpočtu kraja 1,3 milióna eur, avšak v horizonte dvoch rokov. Do rozpočtu pre rok 2011 by sa malo dostať 800-tisíc eur.
„Výnosy z dane z motorových vozidiel sú jedinou variabilnou časťou príjmovej strany rozpočtu. V uplynulých troch rokoch nedošlo k zmene sadzby dane. Navýšením chceme aspoň z časti zmierniť dopad výpadku príjmov z podielových daní do rozpočtu v dôsledku finančnej a hospodárskej krízy a taktiež výpadku príjmu z výnosu dane z motorových vozidiel," uviedol Mokrý.
Župan: Cesty sú v zlom stave
Proti zvýšeniu dane vystúpili dopravcovia a na rokovaní niekoľkí poslanci KDH. Podľa Pavla Pavláska je pre dopravocov likvidačný a môže viesť k tomu, že sa budú preregistrovávať do zahraničia, čím kraj príde o časť plánovaných príjmov.
Podľa župana Juraja Blanára je nespokojnosť dopravcov prirodzená. „Je to veľmi citlivá téma a nepoznám nikoho koho sa to týka, že by súhlasil so zvýšením daní. Treba si však uvedomiť, že podnikateľov to zaťaží o 0,17 % z nákladov a to rozhodne pre nich nebude likvidačné. Pomôže nám to čiastočne riešiť situáciu v správe ciest, kde máme 14 rokov starú techniku a tiež situáciu so stavom našich ciest, kde nám chýbajú peniaze," komentoval schválené nariadenie Juraj Blanár.
Cesty v správe kraja sú, podľa Blanára, v zlom stave najmä prispením dopravcov, ktorí obchádzajú mýtny systém a jazdia po cestách II. a III. triedy. Rovnako sa kraj musí vyrovnať so škodami 2, 3 milióna eur, ktoré spôsobili povodne.