Kraj zvýšil cestnú daň, žilinský dopravný podnik bude mať stratu

Krajskí poslanci rozhodli o zvýšení dane z motorových vozidiel, takzvanej cestnej dane. Cestovné v prímestskej autobusovej doprave to neovplyvní.

Cestná daň stúpne, dopravcom vraj stúpnu náklady minimálne.Cestná daň stúpne, dopravcom vraj stúpnu náklady minimálne. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ, ČTK)

Dopravnému podniku mesta Žilina tým však stúpnu náklady o 40-tisíc eur. O tom, či stratu vykryjú zo zvýšeného cestovného, rozhodne až nové vedenie mesta.

ŽILINA. Poslanci Žilinského samosprávneho kraja schválili všeobecne záväzné nariadenie, na základe ktorého sa zvýši cestná daň v priemer o 7,66%. Výšku cestovného v prímestskej autobusovej doprave to neovplyvní. Iná je situácia v žilinskej MHD, ktorej v tejto súvislosti stúpnu náklady o 40-tiscí eur ročne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SAD nezdražie, DPMŽ vzrastú náklady

Hovorkyňa SAD Žilina, Ivana Strelcová, nemá informáciu o tom, že by sa malo cestovné zvyšovať. Potvrdila to aj hovorkyňa ŽSK, Zuzana Muchová. „So SAD-kou máme podpísanú zmluvu o zabezpečovaní výkonov vo verejnom záujme a garantujeme im 100% zľavu z cestnej dane na tieto autobusy. Cenu cestovného zvyšovať neplánujeme," povedala.

Riaditeľ žilinského dopravného podniku, Igor Gubala, však uviedol, že pre DPMŽ to bude znamenať zvýšenie nákladov o 40-tisíc eur ročne. Súčasťou VZN je totiž aj ustanovenie, podľa ktorého kraj odpustí podnikom, ktoré prevádzkujú MHD v kraji 50 % z dane. DPMŽ doteraz neplatilo nič. „Pre nás to bude predstavovať zvýšené náklady o 40-tisíc eur ročne," povedal Gubala.

„Žilinský samosprávny kraj vykonáva svoje originálne kompetencie v závislosti od finančných možností svojho rozpočtu. Sme radi, že aj v dnešnej neľahkej finančnej situácii sa nám podarilo naďalej zachovať zľavy, a to vo výške 50% pre vozidlá mestskej hromadnej dopravy, ktorá je originálnou kompetenciou miest," dodala Muchová.

Podľa Gubalu o ďalších 30-tiscí eur budú musieť navyše zaplatiť pre vyššiu DPH. Celkovo im tak oproti plánu bude chýbať 70-tisíc eur. „Otázka je, či to mesto vykryje z vlastného rozpočtu, alebo zvýši cestovné. Bude to politické rozhodnutie. Mesto doteraz nemá schválený rozpočet, rozhodne to nové vedenie," dodal Gubala.

SkryťVypnúť reklamu

Prinesie to státisíce

Materiál VZN, ktorý do zastupiteľstva predložil riaditeľ odboru dopravy Ivan Mokrý počítal s 5 % zvýšením sadzby u osobných vozidiel, 10-pecentným u úžitkových vozidiel a autobusov s jednou, alebo dvomi nápravami a osempercentným zvýšením u kategórie úžitkových vozidiel a autobusov s 3, 4 a viac nápravami.

Zvýšenie by malo priniesť do rozpočtu kraja 1,3 milióna eur, avšak v horizonte dvoch rokov. Do rozpočtu pre rok 2011 by sa malo dostať 800-tisíc eur.

„Výnosy z dane z motorových vozidiel sú jedinou variabilnou časťou príjmovej strany rozpočtu. V uplynulých troch rokoch nedošlo k zmene sadzby dane. Navýšením chceme aspoň z časti zmierniť dopad výpadku príjmov z podielových daní do rozpočtu v dôsledku finančnej a hospodárskej krízy a taktiež výpadku príjmu z výnosu dane z motorových vozidiel," uviedol Mokrý.

SkryťVypnúť reklamu

Župan: Cesty sú v zlom stave

Proti zvýšeniu dane vystúpili dopravcovia a na rokovaní niekoľkí poslanci KDH. Podľa Pavla Pavláska je pre dopravocov likvidačný a môže viesť k tomu, že sa budú preregistrovávať do zahraničia, čím kraj príde o časť plánovaných príjmov.

Podľa župana Juraja Blanára je nespokojnosť dopravcov prirodzená. „Je to veľmi citlivá téma a nepoznám nikoho koho sa to týka, že by súhlasil so zvýšením daní. Treba si však uvedomiť, že podnikateľov to zaťaží o 0,17 % z nákladov a to rozhodne pre nich nebude likvidačné. Pomôže nám to čiastočne riešiť situáciu v správe ciest, kde máme 14 rokov starú techniku a tiež situáciu so stavom našich ciest, kde nám chýbajú peniaze," komentoval schválené nariadenie Juraj Blanár.

Cesty v správe kraja sú, podľa Blanára, v zlom stave najmä prispením dopravcov, ktorí obchádzajú mýtny systém a jazdia po cestách II. a III. triedy. Rovnako sa kraj musí vyrovnať so škodami 2, 3 milióna eur, ktoré spôsobili povodne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 284
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 144
  3. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 4 893
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 881
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 748
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 578
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 550
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 507
  1. Martin Škopec Antal: Zbytočná nadpráca Michala Šimečku
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  4. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  5. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  6. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  7. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  8. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 426
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 777
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 479
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 232
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 246
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 894
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 362
  8. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 5 745
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Keď sa povie skákací hrad, väčšina z nás si spomenie na detský smiech, nekonečné vyskakovanie a farebný svet radosti.


Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


Ilustračné foto.

Vybrali sme ideálnu jedenástku 21. kola regionálnych a oblastných súťaží.


Podpis zmluvy

Stredoslovenská energetika (SSE) a spoločnosť FUERGY uzatvorili strategickú spoluprácu a prinášajú na trh inovatívne smart energetické riešenie – Infimeo.


  1. Martin Škopec Antal: Zbytočná nadpráca Michala Šimečku
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  4. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  5. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  6. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  7. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  8. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 426
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 777
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 479
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 232
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 246
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 894
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 362
  8. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 5 745
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu