Prvý poschodový vlak Katarína začne jazdiť v nedeľu

Na prvú riadnu cestu sa môžu tešiť cestujúci z Trenčína do Žiliny.

ŽILINA. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) zaraďuje do osobnej dopravy prvý z desiatich nových poschodových elektrických vlakov. Vo štvrtok absolvoval vlak s menom Katarína prezentačnú jazdu z bratislavskej Hlavnej stanice do Devínskej Novej Vsi a späť. Na prvú riadnu cestu sa vydá z Trenčína do Žiliny v nedeľu 12. decembra, keď začne na železnici platiť nový cestovný poriadok. Vlak v hodnote 9,62 mil. eur vyrobila česká spoločnosť Škoda Vagonka, a.s. Ostrava, jeho dodanie je financované z prostriedkov Európskej únie, štátneho rozpočtu a Železničnej spoločnosti Slovensko. Trojvozová nízkopodlažná vlaková súprava dosahujúca maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu má 307 miest na sedenie, ako aj štyri miesta pre vozíky s imobilnými cestujúcimi, ktorí môžu nastupovať cez špeciálnu plošinu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ pred prezentačnou jazdou vlaku informoval, že desať poschodových vlakov začne premávať po slovenských železniciach postupne v rokoch 2011 a 2012. "Budú premávať v prímestskej a regionálnej doprave pri Bratislave, Trenčíne, Žiline, Košiciach, Liptovskom Mikuláši až po Čiernu nad Tisou. Sú to naozaj pohodlné a moderné vlaky, ktoré boli vyrobené v susednej Českej republike a sú aj symbolom doby z hľadiska služieb, upravené napríklad pre postihnutých alebo nevidiacich, čo naše vlaky doteraz nemali," povedal Figeľ. V najbližších rokoch bude podľa neho obnovená štvrtina vlakov osobnej dopravy v hodnote 177 mil. eur. Ako pripomenul, niektoré rýchliky začnú v nedeľu pravidelne premávať pri Bratislave rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, čo je výsledkom modernizácie tratí aj novej situácie na Slovensku, ktorú chce rezort dopravy postupne rozvíjať. Minister v súvislosti s odovzdaním nového vlaku vyslovil nádej, že po železnici bude cestovať čoraz viacej ľudí. Vlak pred prvou cestou požehnal vojenský ordinár monsignor František Rábek.

SkryťVypnúť reklamu

Poschodový vlak Katarína bude podľa generálneho riaditeľa ZSSK Pavla Kravca nasadený na trati Žilina - Košice - Čierna nad Tisou. "Možno po 30 rokoch je to návrat k systému poschodových súprav, ktoré slúžia na prímestskú dopravu. Na bývalých tratiach ČSD jazdili nemecké súpravy takéhoto typu," pripomenul Kravec pre agentúru SITA. Nový vlak bude podľa neho zatiaľ jazdiť na spomínanej trase, bude však zachádzať aj do Trenčína, Liptovského Mikuláša a Čadce. "Keď cestujúci zistia, že môžu dôjsť na stanicu, odstaviť auto a sadnúť si do pohodlného, rýchleho dopravného prostriedku a bez problémov sa dostať do hlavného mesta alebo cieľa, príde viac cestujúcich. Ale musíme pre to vytvárať podmienky," uviedol Kravec o možnosti zvýšenia záujmu o cestovanie na železnici v nových moderných vlakoch. Meno prvého prevzatého vlaku je podľa neho symbolické, keďže patrónkou slovenských železničiarov je sv. Katarína Alexandrijská. "Vzniklo to spontánne, ale je to aj trochu symbolické. Keď máme patrónku Katarínu, tak aj táto súprava sa volá Katarína. Môžem už dnes povedať, že ďalšia súprava sa bude volať Lucia," dodal Kravec s tým, že toto meno navrhol minister Figeľ.
V budúcom roku ZSSK prevezme päť elektrických poschodových vlakových súprav a v roku 2012 zvyšné štyri. Vlaky podobného typu push-pull, čiže ťahaný-tlačený, začnú premávať v budúcom roku na trati Nové Zámky - Leopoldov - Bratislava. Počet vlakov push-pull dosiahne takisto desať - v budúcom roku majú byť dodané tri súpravy tohto typu, v roku 2012 štyri a v roku 2013 ešte tri súpravy.

SkryťVypnúť reklamu

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave, eviduje základné imanie vo výške 212,441 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 282
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 5 942
  3. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 4 970
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 879
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 721
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 654
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 567
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 507
  1. Martin Škopec Antal: Zbytočná nadpráca Michala Šimečku
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  4. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  5. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  6. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  7. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  8. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 426
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 777
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 479
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 232
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 246
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 894
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 362
  8. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 5 745
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Keď sa povie skákací hrad, väčšina z nás si spomenie na detský smiech, nekonečné vyskakovanie a farebný svet radosti.


Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


Ilustračné foto.

Vybrali sme ideálnu jedenástku 21. kola regionálnych a oblastných súťaží.


Podpis zmluvy

Stredoslovenská energetika (SSE) a spoločnosť FUERGY uzatvorili strategickú spoluprácu a prinášajú na trh inovatívne smart energetické riešenie – Infimeo.


  1. Martin Škopec Antal: Zbytočná nadpráca Michala Šimečku
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  4. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  5. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  6. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  7. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  8. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 426
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 777
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 479
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 232
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 246
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 894
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 362
  8. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 5 745
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu