reteká.
BYTČA. V Bytči majú nové zrekonštruované námestie. Niektorým obyvateľom sa však vynovenie nepozdáva. „Nepáčia sa mi tie gule, je to neestetické. Mohli to vyriešiť inak, som zvedavý, ako budú v zime odhŕňať sneh. Tie retardéry sú príliš vysoké, neraz som tam chytil spodok auta. Tie káble na osvetlenie rieky mohli nejako schovať."
Aj takéto názory miestnych obyvateľov na rekonštrukciu námestia si vypočujete, ak navštívite toto mestečko.
Kritizované gule
Rekonštrukciu námestia začal primátor, Peter Korec, už minulý rok umiestnením betónových gulí pred kostolom, ktoré majú slúžiť ako zábrana pre autá, aby neparkovali na chodníku. Už vtedy sa zniesla vlna kritiky voči týmto objektom. „Dôchodcovia si sťažujú, že môžu na týchto zábranách zakopnúť a zraniť sa. Na rozlúčkovom sedení som im vysvetlil, že buď budú mať tieto betónové gule, alebo autá na chodníkoch. Nech sa rozhodnú, čo chcú. Myslím, že to pochopili. Samozrejme sa môže stať, že niekto zakopne a zraní sa, ale to sa môže stať aj hocikde inde ak si nedáva pozor," povedal Korec.
Môžu ich odstrániť
Toto riešenie považuje za dočasné. Gule sa podľa neho dajú do dvoch hodín z námestia úplne odstrániť. Ich veľkosť vyberal podľa priemernej výšky dverí osobného vozidla. „Dbali sme na to, aby si vodiči o tieto zábrany nebúchali dvere na autách. Preto je ich veľkosť taká aká je. Samozrejme od veľkosti závisí aj ich cena. Financovali sme ich z mestského rozpočtu a stáli 3 tisíc eur. Neboli súčasťou projektu rekonštrukcie námestia," hovorí Korec.
Zabrániť parkovaniu na chodníkoch chcel dopravným značením. To však v súčasnosti na Slovensku zo zákona dopravným značením nie je možné. „To znamená, že zákazové dopravné značky a takisto zónové dopravné značky sa nevzťahujú v tomto prípade na chodník. Z tohto dôvodu mesto pristúpilo k umiestneniu týchto fyzických zábran, vzhľadom na to, že v meste Bytča sú novovybudované chodníky, ktoré by sa týmto parkovaním zničili. Takže to tak zariadili, že umiestnili na chodníky zábrany," vysvetľuje Pavol Mihálek, dopravný inžinier z Okresného dopravného inšpektorátu v Žiline.
Ak sú podľa normy, sú vraj v poriadku
Ďalšie výhrady majú hlavne motoristi k tomu, ako je v projekte rekonštrukcie námestia vyriešená hlavná cesta. Na úseku sú dva spomaľovacie pruhy. Niektorí motoristi na nich zachytávajú podvozok. „Nepáči sa to hlavne tým, ktorí nedodržia rýchlosť. Potom si podvozok zachytia. Navyše v Bytči je vybudovaný obchvat, dá sa tejto ceste vyhnúť. Sú tam z dôvodu, že táto cesta pretína historické centrum a ide o bezpečnosť chodcov," tvrdí Korec.
Spomaľovací prah bol odsúhlasený aj na Okresnom dopravnom inšpektoráte, s tým, že bol vypracovaný v zmysle platných noriem s parametrami spomaľovacích prahov.
„Ak je realizovaný tak ako je na výkrese, tak je v poriadku. Jedná sa o dlhý priečny prah, tento môže mať výšku do dvanásť centimetrov. Zónové značky zákaz státia a znížená rýchlosť na 20 kilometrov za hodinu tam už boli realizované predtým, ako samotné prahy. Ide tu v podstate o to, aby vodiči skutočne dodržiavali rýchlosť, ktorá je tam povolená. Na nábehové hrany ešte pribudnú trojuholníky v reflexnej farbe, aby boli viditeľnejšie. Takéto spomaľovače sú zatiaľ v Žilinskom okrese jediné," hovorí dopravný inžinier.
Korčuľovať už nebudú
Na riečke Petrovička, ktorá preteká námestím sa kedysi v zime mohli ľudia korčuľovať. Po rekonštrukcii však mestské zastupiteľstvo schválilo návrh zakázať ho. „Kto si vezme na svedomie, keď tam spadne dieťa a utopí sa? Je tam jeden a pol metra vody, navyše káble na umelé osvetlenie. V zime navyše ľudia vyberali z dlažby na námestí kocky a skúšali s nimi hrúbku ľadu," tvrdí Korec.
Neestetický detail, ktorým je na námestí viditeľne umiestnený kábel k umelému osvetleniu bude musieť už doriešiť budúce vedenie mesta. Korec odchádza do dôchodku. Či už ho vyriešia popínavými rastlinami, alebo stavebnými úpravami, je na nich.