ady a budú musieť zdvihnuť ceny služieb.
ŽILINA. Niektoré pohrebné služby kritizujú postup akým bola zvolená firma, ktorá má v nastávajúcom období spravovať cintoríny.
Aj keď v súťaži ponúkla najnižšiu sumu, údajne táto suma zahŕňa menej služieb ako je bežné. Viaceré pohrebné služby poukazujú na problémy, ktoré môžu nastať. Tvrdia, že firma, ktorá vyhrala konkurz nespĺňala podmienky, aby sa do neho vôbec mohla prihlásiť.
Majiteľka pohrebných služieb však túto kritiku odmieta. „Ja tomuto nerozumiem, mesiac to bolo na internete, do výberového konania sa mohol prihlásiť každý," hovorí Jana Paulíková.
Iné pohrebné služby sa búria, majiteľ jednej z nich hovorí, že chcú aby to bolo ako predtým. Dokonca plánuje spísať petíciu. Nejde im vraj o to aby sami spravovali cintoríny, ale boja sa situácie, ktorá môže nastať.
„Toto pohrebníctvo nemá na spravovanie cintorínov ani prostriedky ani ľudí. Kto vykope jamu keď nemajú na to ľudí? Žilina nie je dedina, niekedy tu býva aj desať pohrebov za deň. Čo sa potom povie pozostalým? Všetko aby sme si zabezpečovali my, tým sa predražia naše služby voči občanom."myslí si majiteľ inej pohrebnej služby. Doteraz boli zvyknutí na zabehnutý systém. Správa cintorína zladila termíny pohrebov, zabezpečila všetky služby potrebné ku smútočnému obradu. Od januára to má fungovať inak. „Každá pohrebná služba si bude musieť nosiť svojich hrobárov, svoje laná, svoje palice, to na to m cintoríne bude vyzerať. Chceme urobiť petíciu, aby to bolo ako predtým," hovorí pohrebák.
Podstatná bola cena
Vedenie mesta tvrdí, že podstatná bola cena, ktorú v elektronickej aukcii ponúkla víťazná pohrebná služba.
„Víťazná ponuka v elektronickej aukcii vyjde mesto na 11 760 eur, čo je oproti minulosti dvadsaťpäť percentná úspora. Zmluva je od januára budúceho roka a na dobu neurčitú, čo je obrovský posun oproti minulosti, kedy bol na desaťročia zmluvný vzťah s predchádzajúcim správcom. Ak nebudú služby na požadovanej úrovni v prospech občanov, zmluva sa vypovie," informoval hovorca Mesta Žilina Martin Barčík.
Na zabezpečovanie výkonu správy na pohrebiskách v meste Žilina majú podmienky, ktoré musí pohrebná služba spĺňať. Mesto má na prevádzkovanie cintorínov vypracovaný prevádzkový poriadok. Zmena prevádzkovateľa nemôže narušiť chod cintorína.
„Vzhľadom na možné nemalé sankcie je zodpovedná za chod cintorína konkrétna osoba, ktorá spĺňa podmienky zákona. A to odbornú spôsobilosť a prípravu.," uviedol predseda Slovenskej Asociácie Pohrebných a kremačných služieb Ladislav Stríž.
Kto bude kopať hroby?
Nesúhlasí s vyjadrením, že pohrebné služby si budú musieť so sebou nosiť hrobára. „Pohrebná služba nemôže realizovať výkopy hrobov na cintorínoch, lebo tieto úkony vyplývajú zo zákona prevádzkovateľovi pohrebiska, tvrdí Stríž.
Z hľadiska Slovenskej Asociácie Pohrebných a Kremačných služieb myšlienka organizovania petície zo strany pohrebných služieb môže nastať iba v dôsledku nejasností okolo výberového konania.
„Nie sme kompetentní posudzovať výberové konanie, na to sú iné inštitúcie, ale plne súhlasíme s názorom, že podstatná je cena za uvedené služby a prevádzku. Pokiaľ niekto dokáže prevádzkovať cintorín z ekonomického hľadiska lepšie ako doteraz a prospeje to skvalitneniu služieb a prinesie aj menšie náklady zo strany prenajímateľov hrobových miest," vyjadril sa za Asociáciu Stríž.
Ako to nakoniec dopadne ukáže prax. Prevádzkovať cintorín bude od januára nová pohrebná služba a v prípade, že to nezvládne, Mesto ju môže vymeniť.