Akademická debata je súťažnou disciplínou. O platnosti, alebo neplatnosti zadanej tézy presviedčali rozhodcov a súčasne moderátorov - Viktora Tanítóa a Janku Mládenkovú dva tímy zastávajúce opačné názory.
V debate majú tímy za úlohu súhlasiť, alebo nesúhlasiť s tézou bez ohľadu na osobné názory. „Prínosom debaty je najmä to, že sa debatéri snažia pozerať na problém z viacerých uhlov pohľadu a musia sa vedieť vžiť aj do postavenia opačnej strany. Núti ich to zároveň vytvoriť si k problému vlastný postoj. Nespoliehať sa len na informácie získané od kamarátov, rodičov alebo učiteľov, ale na overené fakty. Študenti sa učia triediť myšlienky, hľadať informácie, formulovať argumenty, ale aj vystupovať a artikulovať," skonštatovala Janka Mládenková.
„Myslieť môžeme dlhodobo, kedykoľvek, kdekoľvek. Platené dobrodružstvo bangee-jumping je záležitosť pol minúty, ide o akési inštinktívne vyplavenie hormónov," vyjadrila sa zástupkyňa súhlasného tímu zastávajúceho myslenie. „Pri bangee-jumpingu môžeme spoznať samého seba v extrémnej situácii. V dnešnej dobe, keď každý sedí pri počítači, môže mladých ľudí viesť k aktívnejšej forme života, k športu," argumentoval zas člen nesúhlasného tímu. Oba tímy dôvodili najskôr samostatne, následne, počas krížových výsluchov, sa ich členovia jednotlivo stretali v argumentačných súbojoch. I keď publikum, ktoré tiež dostalo možnosť vyjadriť svoj názor, sa napokon mierne priklonilo na stranu prívržencov bungee-jumpingu, hodnotný výkon celkom isto predviedli aj obhajcovia myslenia.
Akademická debata podľa V. Tanítóa je praktickou prípravou, ktorá študentom pomôže uplatniť sa na trhu práce. Debatnú prax môžu zúročiť nielen počas ďalšieho štúdia, ale aj neskôr, napríklad na pracovných pohovoroch. V debate vystúpili študenti Bilingválneho gymnázia v Žiline Alica Brontvayová, Nikola Šikyňová a Lukáš Mihalec, Patrícia Pavlíková, Kristína Hlušeková
a Karol Pauchly.
Autor: mš