Už na jar by sa podľa ministra dopravy, Jána Figeľa, mohli konečne začať práce na výstavbe diaľničného obchvatu Žiliny. Ide o úsek Hričovské Podhradie - Dubná skala, ktorý bol zahrnutý do III. balíka takzvaných PPP projektov.
ŽILINA. Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala skráti cestu okolo Žiliny celkovo o 8 kilometrov. Už to vyzeralo tak, že projekt pre vysokú cenu padne. Podľa ministra Figeľa by sa, však, mohlo začať stavať už na jar. Úsek Hričovské Podhradie - Dubná skala bol zahrnutý do III. balíka verejno-súkromného financovania.
Znížili cenu
Stavebné konzorcium na čele s nemeckou firmou Hochtief, však, znížilo cenu. Minister dopravy, Ján Figeľ (KDH), hovorí o výraznej zľave: „Rozdiel medzi doterajšou a poslednou ponukou je takmer 30 percent. Považujem to za významné a veľmi dôležité pre celkovú dohodu."
So stavebnými prácami by sa podľa neho mohlo začať o pár mesiacov. „Na jar by sa mohlo začať reálne s výstavbou," povedal.
Diaľničná trasa, ktorá tvorí takzvaný tretí balík PPP, je zložená zo štyroch úsekov v dĺžke 31 kilometrov. Pôvodne investičné náklady predstavovali takmer dve miliardy eur. Za 30 rokov mal štát zaplatiť dovedna 8,5 miliardy. Keďže detaily o zľave Figeľ v stredu ešte neprezradil, úspora sa dá akurát odhadovať v stovkách miliónov eur.
Najlepšie pripravená
Diaľničný obchvat Žiliny, Hričovské Podhradie - Dubná Skala, je podľa odborníkov najlepšie pripraveným diaľničným úsekom. Má všetky povolenia, vrátane preskúmania vplyvov na životné prostredie. Vykúpené sú aj pozemky.
Zároveň je to jeden z najzložitejších a technicky najnáročnejších diaľničných úsekov na Slovensku. Súčasťou 31 kilometrového úseku sú tri tunely, vrátane vôbec najdlhšieho slovenského tunela Višňové, v celkovej dĺžke 7 460 metrov.
Výhodou pri ňom je, že prieskumnú štôlňu prerazili už v roku 2002 (na snímke NDS). Ďalšími sú tunel Ovčiarsko (2 367 m) a tunel Žilina (651 m).
Úsek je rozčlenený na štyri časti. D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka s dĺžkou 11, 3 km, D1 Lietavská Lúčka - Višňové s dĺžkou 5, 4 km, D1 Višňové - Dubná Skala s dĺžkou 8, 1 km a prepojenie na cestu I/64 privádzačom Lietavská Lúčka - Žilina s dĺžkou 4, 25 km.
Profil
Podľa internetového portálu silnice-zeleznice.cz, „Stavba je v Dolnom Hričove napojená diaľničnou križovatkou na diaľnice D1 a D3. Mostným objektom prechádza ponad okraj obce Dolný Hričov a cestu I/18. Pokračuje cez vrch Briešky tunelom Ovčiarsko, ďalej po svahoch údolia potoka Bitarová a tunelom Žilina vchádza do údolia Rajčianky a do obce Lietavská Lúčka. Dominantným objektom je 7 500 m dlhý tunel Višňové pod masívom Lučanská Malá Fatra". Navrhutné je tu jedno odpočívadlo s čerpacou stanicou.
Podľa zmluvy, ktorú vláda schválila v januári tohto roka, má štát tridsať rokov vyplácať koncesionárovi 277 miliónov eur. Tridsaťpercentná zľava by znamenala zhruba 194 miliónovú ročnú splátku. Podľa kuloárnych informácií sa pohybuje okolo 25 percent.
VIŠŇOVÉ: Višňové - Dubná Skala 7 460 m
OVČIARSKO: Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka
2 367 m
ŽILINA: Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka 651 m
D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka s dĺžkou 11,3 km
D1 Lietavská Lúčka - Višňové s dĺžkou 5,4 km
D1 Višňové - Dubná Skala
s dĺžkou 8,1 km
prepojenie na cestu I/64 Privadzačom Lietavská Lúčka - Žilina s dĺžkou 4,25 km