Diaľnicu môžu začať stavať už na jar

Už na jar by sa podľa ministra dopravy, Jána Figeľa, mohli konečne začať práce na výstavbe diaľničného obchvatu Žiliny. Ide o úsek Hričovské Podhradie – Dubná skala, ktorý bol zahrnutý do III. balíka takzvaných PPP projektov.

Tunel.Tunel. (Zdroj: ARCHÍV)

Už na jar by sa podľa ministra dopravy, Jána Figeľa, mohli konečne začať práce na výstavbe diaľničného obchvatu Žiliny. Ide o úsek Hričovské Podhradie - Dubná skala, ktorý bol zahrnutý do III. balíka takzvaných PPP projektov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

ŽILINA. Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala skráti cestu okolo Žiliny celkovo o 8 kilometrov. Už to vyzeralo tak, že projekt pre vysokú cenu padne. Podľa ministra Figeľa by sa, však, mohlo začať stavať už na jar. Úsek Hričovské Podhradie - Dubná skala bol zahrnutý do III. balíka verejno-súkromného financovania.

SkryťVypnúť reklamu

Znížili cenu

Stavebné konzorcium na čele s nemeckou firmou Hochtief, však, znížilo cenu. Minister dopravy, Ján Figeľ (KDH), hovorí o výraznej zľave: „Rozdiel medzi doterajšou a poslednou ponukou je takmer 30 percent. Považujem to za významné a veľmi dôležité pre celkovú dohodu."

So stavebnými prácami by sa podľa neho mohlo začať o pár mesiacov. „Na jar by sa mohlo začať reálne s výstavbou," povedal.

Diaľničná trasa, ktorá tvorí takzvaný tretí balík PPP, je zložená zo štyroch úsekov v dĺžke 31 kilometrov. Pôvodne investičné náklady predstavovali takmer dve miliardy eur. Za 30 rokov mal štát zaplatiť dovedna 8,5 miliardy. Keďže detaily o zľave Figeľ v stredu ešte neprezradil, úspora sa dá akurát odhadovať v stovkách miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najlepšie pripravená

Diaľničný obchvat Žiliny, Hričovské Podhradie - Dubná Skala, je podľa odborníkov najlepšie pripraveným diaľničným úsekom. Má všetky povolenia, vrátane preskúmania vplyvov na životné prostredie. Vykúpené sú aj pozemky.

Zároveň je to jeden z najzložitejších a technicky najnáročnejších diaľničných úsekov na Slovensku. Súčasťou 31 kilometrového úseku sú tri tunely, vrátane vôbec najdlhšieho slovenského tunela Višňové, v celkovej dĺžke 7 460 metrov.

Výhodou pri ňom je, že prieskumnú štôlňu prerazili už v roku 2002 (na snímke NDS). Ďalšími sú tunel Ovčiarsko (2 367 m) a tunel Žilina (651 m).

Úsek je rozčlenený na štyri časti. D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka s dĺžkou 11, 3 km, D1 Lietavská Lúčka - Višňové s dĺžkou 5, 4 km, D1 Višňové - Dubná Skala s dĺžkou 8, 1 km a prepojenie na cestu I/64 privádzačom Lietavská Lúčka - Žilina s dĺžkou 4, 25 km.

SkryťVypnúť reklamu

Profil

Podľa internetového portálu silnice-zeleznice.cz, „Stavba je v Dolnom Hričove napojená diaľničnou križovatkou na diaľnice D1 a D3. Mostným objektom prechádza ponad okraj obce Dolný Hričov a cestu I/18. Pokračuje cez vrch Briešky tunelom Ovčiarsko, ďalej po svahoch údolia potoka Bitarová a tunelom Žilina vchádza do údolia Rajčianky a do obce Lietavská Lúčka. Dominantným objektom je 7 500 m dlhý tunel Višňové pod masívom Lučanská Malá Fatra". Navrhutné je tu jedno odpočívadlo s čerpacou stanicou.

Podľa zmluvy, ktorú vláda schválila v januári tohto roka, má štát tridsať rokov vyplácať koncesionárovi 277 miliónov eur. Tridsaťpercentná zľava by znamenala zhruba 194 miliónovú ročnú splátku. Podľa kuloárnych informácií sa pohybuje okolo 25 percent.

Tunely

VIŠŇOVÉ: Višňové - Dubná Skala 7 460 m
OVČIARSKO: Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka
2 367 m
ŽILINA: Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka 651 m

ZDROJ: www.nds.sk

Členenie úseku

D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka s dĺžkou 11,3 km
D1 Lietavská Lúčka - Višňové s dĺžkou 5,4 km
D1 Višňové - Dubná Skala
s dĺžkou 8,1 km
prepojenie na cestu I/64 Privadzačom Lietavská Lúčka - Žilina s dĺžkou 4,25 km

www.silnice.zeleznice.cz

Autor: dk, mf

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 335
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 7 432
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 887
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 4 183
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 981
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 107
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 516
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 441
  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Chrám sv. Vladimíra v Sevastopole
  2. Ondřej Havelka: Magické amulety a tradiční léčitelství v černém islámu
  3. Martin Škopec Antal: Zbytočná rétorická nadpráca Michala Šimečku
  4. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  5. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  6. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  7. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 36 495
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 416
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 506
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 546
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 905
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 729
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 6 654
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 700
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Už je to niekoľko mesiacov odkedy začalo parkovisko pri OC Dubeň postupne meniť svoj vzhľad.


Polícia spracovala podnet na jeho väzobné stíhanie.


1

Keď sa povie skákací hrad, väčšina z nás si spomenie na detský smiech, nekonečné vyskakovanie a farebný svet radosti.


Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


2
  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Chrám sv. Vladimíra v Sevastopole
  2. Ondřej Havelka: Magické amulety a tradiční léčitelství v černém islámu
  3. Martin Škopec Antal: Zbytočná rétorická nadpráca Michala Šimečku
  4. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  5. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  6. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  7. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 36 495
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 416
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 506
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 546
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 905
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 729
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 6 654
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 700
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu