STREČNO. Nápad prevážať ľudí zo Strečna do Nezbudskej lúčky sa zrodil pred sedemnástimi rokmi. Vtedy obec Strečno zabezpečila kompu na prevážanie ľudí z jedného brehu Váhu na druhý. Dnes má tento dopravný prostriedok v prenájme od obce Štefan Oberta zo Strečna. Kompu si vzal do prenájmu pretože chcel oživiť cestovný ruch. Na slovensku takýchto dopravných prostriedkov nepremáva veľa. Kompa pri Strečne je jedinou
v žilinskom kraji.
Ušetrí kilometre
„Jej prvotný význam bol v tom, že pokiaľ tu nebol most pre peších, ľudia ju využívali na prevoz rôzneho tovaru zo susedských obcí," povedal Oberta. Neskôr si ľudia začali cez Váh skracovať cestu. „Určite je takáto forma dopravy výhodná pre ľudí, ktorí sa chcú dostať z Terchovej do Martina, alebo naopak. Pri kolónach, ktoré pod Strečnom bývajú si ľudia vedia skrátiť cestu a vyhnúť sa im. Ušetria si zhruba 25 kilometrov z Martina do Terchovej.
Kompa má nosnosť 25 ton a dokáže na jedenkrát uviezť až 40 ľudí. Plavidlo premáva každý deň od ôsmej rána do večera.
V lete do siedmej, keď sa posúva čas na zimný tak do piatej. Preprava nie je obmedzená ročným obdobím. Prepravca, však, musí dodržiavať plavebné zákony. „Tie umožňujú premávať iba v určitom počasí. Určite nie keď je hrozba ľadochodov, veľká voda či silný vietor. Vtedy sa nedá plávať. Dá sa aj v zime, pokiaľ nie je extrémna zima. Zatiaľ máme dosť zákazníkov. Utrpeli sme, však, tento rok veľké finančné straty, keď boli silné dažde a záplavy. To nám narušilo premávku.
Poháňa ju rieka
Prievoz má svoju bezpečnostnú výzbroj, záchranný čln, vesty a plávacie kolesá. Princíp, na ktorom pracuje je fyzika. Poháňa ju tlak vody na kýl prievozu. „Keď plavidlo natočím v smere proti prúdu pod 45 stupňovým uhlom, kompa ide v tom smere, kam je natočená, Na ovládanie slúžia dve laná, ktoré sa manuálne navíjajú na navijáky a sú upevnené na záchytné lano ponad rieku," vysvetľuje Oberta.
Nedostatkom prievozníkov netrpia. „Mám tu vyškolených pracovníkov, ktorí majú plavebné preukazy. Tým, že
v Strečne je to už tradícia, nie je o nich núdza," hovorí Oberta. Vody sa vraj neboja. „My námorníci musíme byť odolní, vody a zimy sa nebojíme," tvrdí.
Cez Váh prevážali už rôznych zaujímavých ľudí. Niektorí majú spočiatku strach. Nie každý sa vody nebojí. „Mali sme tu aj takých ľudí, ktorí boli zo začiatku nepokojní, ale my sme ich rozptýlili a ani nevedeli ako boli už na druhom brehu," hovorí námorník.
Z prepravy cez Váh urobili atrakciu. Veľa ľudí sa nechá previezť kvôli tomu, aby si užili plavbu. „Máme pre nich námornícke čiapky, fotia sa v nich a odnesú si pekné zážitky," povedal prievozník.
Tatra skončila vo Váhu
Zatiaľ sa im nestalo, že by došlo k nejakému nešťastiu. „Táto preprava je bezpečná. Viem o jednej príhode z minulosti. Plne naložená tatra išla na prievoz a neviem akým nedopatrením sa stalo, že keď už bola prednými kolesami na ňom, odtlačila ho a skončila po kabínu ponorená vo Váhu. Nikto sa našťastie neutopil," povedal Oberta.