Vo štvrtok na Štúrovom námestí otvorili kontroverzný Aupark. Napiek tomu, že stojí v rozpore s územným plánom, napriek prebiehajúcemu súdnemu sporu o neplatnosti kúpnej zmluvy a napriek neskolaudovanej dopravnej infraštruktúre. Po víkende sa má ukázať, či Aupark spôsobí v centre mesta dopravný kolaps, ako varujú dopravní experti, alebo sa nestane nič, ako tvrdí investor.
ŽILINA. Kontroverzný Aupark, postavený na bývalom Štúrovom námestí, ktoré Ján Slota predal napriek obrovskému nesúhlasu verejnosti, minulý týždeň otvorili. Aupark stojí v rozpore s územným plánom, o platnosti predaja námestia ešte stále rozhodujú súdy, po víkende sa očakáva, či sa naplnia predpovede odborníkov a v uliciach nastane dopravný kolaps. Aupark nemá skolaudovanú dopravnú infraštruktúru. Otvoriť ho mohli len na základe povolenia ministerstva vnútra o dočasnom užívaní stavby, ktoré vydali iba deň pred tým.
ĽUDOVÍT ŠTÚR NA NÁMESTÍ. ROK 2003. FOTO: ĽUBO BECHNÝ
V očakávaní kolapsu
Dopravná infraštruktúra Auparku doteraz nie je skolaudovaná. Konanie mesto prerušilo a vyžiadalo si dokumenty doplniť. Otvorenie umožnilo len rozhodnutie o dočasnom povolení na užívanie, ktoré vydalo ministerstvo. Keďže investor, spoločnosť HB Reavis, nerešpektovala odporúčania odborníkov a doteraz žiadne z nich neuskutočnila, očakáva sa, že po víkende by mohol v uliciach mesta nastať dopravný kolaps. Skomplikovanie dopravy na Spanyolovej, Zaymusovej a Okružnej ulici. Pri vchádzaní a vychádzaní z podzemných garáži vznikal chaos hneď po otvorení. Dopravu riadili policajti.
Posudky ignorovali
Dopravný expert Ján Čelko zo Žilinskej univerzity, ktorý pre mesto, aj investora spracoval dopravné štúdie a odporučil zrealizovať niekoľko opatrení, najmä na križovatkách, hovorí, že vplyv Auparku na dopravu určite nebude pozitívny. „Nevidel som, že by z navrhovaných opatrení urobili aspoň niečo, hoci mali na to dosť času. Už dnes sa na Spanyolovej tvoria zápchy. Dá sa predpokladať, že po otvorení Auparku bude úplne upchatá," povedal Čelko.
ˇ
PARK NA ŠTÚROVOM NÁMESTÍ, ROK 2003. FOTO: ĽUBO BECHNÝ
Podľa neho investor obišiel odporúčania odborníkov aj mesta Žilina. „Ignorovali všetky odborné posudky a odporúčania. Dali si urobiť svoje, ktoré sú absolútne scestné," dodal Čelko. Na základe takéhoto posudku zrejme ministerstvo povolilo dočasné užívanie stavby.
Mesto sa stále súdí
Primátor Ivan Harman sa po nástupe do funkcie pokúšal výstavbe Auparku na Štúrovom námestí zabrániť.
8 HRIECHOV AUPARKU 1. Primátor Ján Slota predal Štúrovo námestie výrazne pod cenu
2. Hlasovať dal bez toho, aby mali poslanci informácie
a podklady a predaj oznámil priamo na zastupiteľstve.
3. Postavili ho v rozpore
s územným plánom
4. O odvolaní mesta o neplatnosti stavebného povolenia rozhodoval na krajskom stavebnom úrade ten istý Eugen Kozáček, ktorý ho ešte na mestskom úrade za Slotu vydal
5. Zlikvidovali zeleň v centre mesta a zlikvidovali Štúrovo námestie
6. Doprava v centre pravdepodobne skolabuje
7. Ignorovali odborné posudky a odporúčania odborníkov
8. Ignorovali nesúhlas verejnosti
Neúspešne. Hovorca mesta Martin Barčík tvrdí, že proti Auparku ako takému, nikdy nič nemali. „Problematický je pre nás, predovšetkým, odpredaj Štúrovho námestia, necitlivé umiestnenie Auparku v nesúlade s územným plánom a zhoršenie dopravnej situácie v meste," povedal.
Mesto sa o neplatnosť odpredaja námestia s investorom doteraz súdi. Vec je momentálne na najvyššom súde. Otvorenie Auparku, aj podľa Barčíka, ešte viac zahustí dopravu v centre, čo bude mať negatívny dopad aj na bezpečnosť a životné prostredie. O kompenzácií predpokladaných dôsledkov na dopravu s investorom mesto rokovalo niekoľkokrát. „Žiaľ, nemal záujem," doplnil Barčík.
Jankovič: Kolaps nebude
Predseda predstavenstva HB Reavis Slovakia, Slavomír Jankovič sa nedomnieva, že bude dochádzať ku kolabovaniu dopravy, ako o tom hovoria niektoré „kuvičie hlasy". Žilina je podľa neho veľké mesto, ktoré už dnes zažíva motoristický boom a pred sviatkami a víkendami dochádza k zhusťovaniu dopravy.
Podľa jeho slov súčasný stav dopravnej infraštruktúry v okolí nie je konečný. „Máme pripravené dopravné riešenia, konanie o nich je však do 15. decembra prerušené. Stavebný úrad nás vyzval, aby sme doplnili dokumentáciu," uviedol Jankovič. Podľa jeho slov pôjde o úpravu piatich križovatiek, na ktorú majú prichystaných 1,2 milióna eur. Dokončiť by ju mali v polke budúceho roka.
POSLANCI: JE TO ZLOČIN
Skupina poslancov mestského zastupiteľstva, ktorí sú zároveň členmi Občianskeho združenia Za krajšiu Žilinu sa odmietli zúčastniť na otvorení kontroverzného Auparku. Vnímajú ho ako jeden z najväčších urbanisticko-architektonických zločinov spáchaných na území Žiliny. Investor Auparku, podľa slov hovorkyne, ich názor rešpektuje.
ŽILINA. Kontroverzný žilinský Aupark pre verejnosť otvorili minulý týždeň. Vyrástol na bývalom Štúrovom námestí, ktoré spoločnosti HB Reavis predalo mesto koncom roka 2003 na podnet bývalého primátora Jána Slotu. Predaj a samotnú výstavbu sprevádzala nesúhlasná petícia a celý rad protestov a súdnych procesov z radov poslancov, vedenia mesta, členov OZ ZKZ a verejnosti. Nedosiahli však nič.
Na otvorenie predstavitelia HB Reavis pozvali aj poslancov, členov OZ ZKZ. Tí odmietli. Namiesto toho spoločnosti zaslali list, v ktorom informovali, že sa na otvorení nezúčastnia, pretože od začiatku boli proti jeho výstavbe a spoločne s mnohými ďalšími vnímajú negatíva, ktoré táto stavba priniesla a prinesie.
„Aupark totiž od začiatku vnímame ako jeden z najväčších urbanisticko-architektonických zločinov, ktoré kedy boli spáchané na území mesta Žiliny. Bezohľadne zastavať celé námestie, to sa hneď tak niekde nevidí. Takéto lapsusy sa v Žiline nediali ani v predchádzajúcej komunistickej ére,“ uvádza sa v liste, ktorý zakončili želaním: „Takže si to pekne oslávte, my nemáme čo oslavovať“.
Mária Jurítková, PR manažérka HB reavis reagovala slovami, že je verejne známe, že zastupiteľstvo je proti Auparku. „My to rešpektujeme,“ povedala.
(MIF)