Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Ľudia by sa mali bicyklovať

Peter Pavčo je zberateľ bicyklov. A nielen to. Je aj ich znalec a vášnivý cyklista. Základom jeho zbierky sú bicykle z obdobia medzi dvomi svetovými vojnami.

Peter Pavčo má vo svojej zbierke viac ako dvadsať historických bicyklov.Peter Pavčo má vo svojej zbierke viac ako dvadsať historických bicyklov. (Zdroj: AUTORKA)

ŽILINA. Súčasný znalec a zberateľ bicyklov Peter Pavčo sa svojej zaujímavej záľube venuje už niekoľko rokov. Vo svojej zbierke má viac ako dvadsať historických kúskov týchto dvojkolesových strojov. A každý jeho bicykel je niečím výnimočný. „Každý bicykel má svoj príbeh, je zaujímavý buď tým, akým spôsobom som ho získal, alebo čo všetko má už za sebou, alebo rôzne historické okolnosti," hovorí sám zberateľ.

Všetky bicykle v jeho zbierke sú bežné, sériovo vyrábané bicykle v medzivojnovom období. „To je to gro, ktoré ma zaujíma," priznáva. Bicykel je spoločníkom človeka v najrozmanitejších situáciách. Peter Pavčo získané kúsky necháva v pôvodnom stave, v akom sa k nemu dostali. „Nedovolil by som si do nich nijako zasahovať, ich výpovedná hodnota je dostačujúca. A aj keď, samozrejme, dať ho do stavu, aby bol ako nový, môže byť zaujímavé, už by tam nebol ten príbeh," vraví Pavčo, ktorému sa na starých bicykloch páčia práve tie voľným okom viditeľné nedostatky ako oškreniny, šmáry, ktoré o tomto prostriedku prezrádzajú, čo všetko zažil a čo sa naň vekom nabalilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Príbeh jedného bicykla

„Tento bicykel," chváli sa zberateľ a ukazuje na starý, sivý kúsok, „bol už na ceste do kovošrotu. Odkúpil som ho od človeka, ktorý ho už mal na káričke. Nechcel mi ho dať, tak som mu zaň ponúkol 100 korún. Najskôr nechcel, ale keď som ponúkol 200 korún, súhlasil. A ako som mu dával peniaze, rozpovedal mi jeho príbeh."
Bicykel pochádzal z Nemecka. „V roku 1939 bol jeho otec za prácou vo fabrike v Hannoveri, kde sa robil liadok amónny, čo je súčasť trhaviny. A raz ráno, keď mal ísť do práce, sa mu nechcelo a poprosil kolegu, aby vzal šichtu za neho. Kamarát šiel teda namiesto neho a vtedy sa vo fabrike stalo nešťastie, pri ktorom zahynulo 2 000 ľudí. Keď sa to jeho otec dozvedel, povedal si, že sa druhý raz narodil a vykašlal sa na celú robotu, sadol na bicykel, ktorý si tam kúpil a na ňom došiel až do Modry, domov."

Skryť Vypnúť reklamu

Má aj Majstra sveta

Nenápadný modrý bicykel, ktorý má Pavčo vo svojej zbierke, je dokonca Majster sveta cykloveteránov. „Bicykel je zaujímavý tým, že v roku 1936 si ho istý pán z Horných Orešian zakúpil vo Francúzsku, kde bol za prácou,
a prišiel na ňom až domov. Keď zomrel, jeho syn dal bicykel do drevárne a zahádzal ho drevom. Potom ho v roku 2004 vyhrabal jeden nadšenec pre cyklistiku z Trnavy, Ivan Pašek, a zobral ho na Majstrovstvá sveta cykloveteránov," rozpráva príbeh dvojkolesového prostriedku. „Bicykel neopravoval, iba mu dal nové duše, pedále, sedadlo, obnovil brzdy a vyhral na ňom majstrovstvá sveta." Podľa jeho informácií šiel Ivan Pašek priemernou rýchlosťou 38 km/h.

Rád na kolesách

Peter Pavčo bicykluje od raného detstva. „Keď som bol malý, u nás na dvore som sa naučil bicyklovať." Priznáva, že používal aj pomocné kolieska. Tie dnes už nepotrebuje. Je vášnivým cyklistom, o čom svedčia aj jeho cesty do zahraničia. „Najdlhšia trasa na bicykli, ktorú som absolvoval, mala asi 1 000 kilometrov. Išli sme s kamarátmi z Košíc cez Slovensko do Maďarska, cez Rumunsko až do Srbska. Naším cieľom boli slovenské dediny v týchto končinách. Keďže sme sa veľmi neponáhľali, trvalo nám to necelé tri týždne," spomína.

Skryť Vypnúť reklamu

Najstarší je z Rakúska

Najstarší bicykel, ktorý má Peter Pavčo vo svojej bohatej zbierke, je z roku 1920. „Je to rakúsky bicykel značky Puch. Mám ho od svojho suseda, ktorého som tak dlho otravoval, až mi ho nakoniec dal," hovorí veselo zberateľ. Znalec dvojkolesových strojov vie veľa aj z ich histórie. „Prvé bicykle boli úplne holé a nebolo na nich nič, až potom začali pribúdať svetlá a iné doplnky." Prvé svetlá boli petrolejky a olejové lampáše. A zvončeky mali tiež svoj historický vývoj. Tie úplne prvé boli so šnúrkou a vydávali zvonivý zvuk ako dnešná električka.

„Môže byť na svete hocijaký dopravný prostriedok, bicykel vždy patrí k človeku ako najjednoduchšie, najlacnejšie „približovadlo"," myslí si Peter Pavčo. A pokiaľ ide o cyklotrasy, už tu podľa neho mali dávno byť. „Milo som bol prekvapený v Srbsku, tam aj v malých mestečkách mali cestu pre cyklistov."

Podľa neho je bicyklovanie úplne prirodzené a zdravé. „Ľudia by sa mali bicyklovať." Svoje príbehy dvoch kolies alebo Zo života starých bicyklov prišiel Peter Pavčo, rodák z Dubovej pri Modre, ukázať aj Žilinčanom na autorskej výstave na Stanici Žilina - Záriečie. Výstava ponúka príležitosť oboznámiť sa s históriou vzniku bicykla, s jednotlivými etapami jeho vývoja a takisto vidieť množstvo originálnych predmetov, súvisiacich s bicyklom a cyklistikou.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 381
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 399
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 402
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 097
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 929
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 581
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 941
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 683
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 629
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 553
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

V systéme pribudla Spojená škola Rosinská cesta 4 a Základná škola s materskou školou Do Stošky v Bánovej.

6 h

V prípade priaznivej epidemiologickej situácie sa mestský úrad opäť otvorí 1. februára.

14 h
Antigénové testovanie na koronavírus SARS-CoV-2.

Testovanie v Kii bude pokračovať aj zajtra a po víkende.

20 h

Okrem Žiliny svoje kandidatúry oznámili aj Banská Bystrica, Hlohovec, Martin, Nitra, Prešov, Trenčín a Trnava.

20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

23 h

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

22 h

Muža našli už bez známok života.

21. jan

Niektorým ľuďom sa nepáči, aké druhy stromov prievidzská samospráva sadila v rámci náhradnej výsadby. Preto pripravili petíciu.

21. jan

Už ste čítali?