Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Ľudia by sa mali bicyklovať

Peter Pavčo je zberateľ bicyklov. A nielen to. Je aj ich znalec a vášnivý cyklista. Základom jeho zbierky sú bicykle z obdobia medzi dvomi svetovými vojnami.

Peter Pavčo má vo svojej zbierke viac ako dvadsať historických bicyklov.Peter Pavčo má vo svojej zbierke viac ako dvadsať historických bicyklov. (Zdroj: AUTORKA)

ŽILINA. Súčasný znalec a zberateľ bicyklov Peter Pavčo sa svojej zaujímavej záľube venuje už niekoľko rokov. Vo svojej zbierke má viac ako dvadsať historických kúskov týchto dvojkolesových strojov. A každý jeho bicykel je niečím výnimočný. „Každý bicykel má svoj príbeh, je zaujímavý buď tým, akým spôsobom som ho získal, alebo čo všetko má už za sebou, alebo rôzne historické okolnosti," hovorí sám zberateľ.

Všetky bicykle v jeho zbierke sú bežné, sériovo vyrábané bicykle v medzivojnovom období. „To je to gro, ktoré ma zaujíma," priznáva. Bicykel je spoločníkom človeka v najrozmanitejších situáciách. Peter Pavčo získané kúsky necháva v pôvodnom stave, v akom sa k nemu dostali. „Nedovolil by som si do nich nijako zasahovať, ich výpovedná hodnota je dostačujúca. A aj keď, samozrejme, dať ho do stavu, aby bol ako nový, môže byť zaujímavé, už by tam nebol ten príbeh," vraví Pavčo, ktorému sa na starých bicykloch páčia práve tie voľným okom viditeľné nedostatky ako oškreniny, šmáry, ktoré o tomto prostriedku prezrádzajú, čo všetko zažil a čo sa naň vekom nabalilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Príbeh jedného bicykla

„Tento bicykel," chváli sa zberateľ a ukazuje na starý, sivý kúsok, „bol už na ceste do kovošrotu. Odkúpil som ho od človeka, ktorý ho už mal na káričke. Nechcel mi ho dať, tak som mu zaň ponúkol 100 korún. Najskôr nechcel, ale keď som ponúkol 200 korún, súhlasil. A ako som mu dával peniaze, rozpovedal mi jeho príbeh."
Bicykel pochádzal z Nemecka. „V roku 1939 bol jeho otec za prácou vo fabrike v Hannoveri, kde sa robil liadok amónny, čo je súčasť trhaviny. A raz ráno, keď mal ísť do práce, sa mu nechcelo a poprosil kolegu, aby vzal šichtu za neho. Kamarát šiel teda namiesto neho a vtedy sa vo fabrike stalo nešťastie, pri ktorom zahynulo 2 000 ľudí. Keď sa to jeho otec dozvedel, povedal si, že sa druhý raz narodil a vykašlal sa na celú robotu, sadol na bicykel, ktorý si tam kúpil a na ňom došiel až do Modry, domov."

Skryť Vypnúť reklamu

Má aj Majstra sveta

Nenápadný modrý bicykel, ktorý má Pavčo vo svojej zbierke, je dokonca Majster sveta cykloveteránov. „Bicykel je zaujímavý tým, že v roku 1936 si ho istý pán z Horných Orešian zakúpil vo Francúzsku, kde bol za prácou,
a prišiel na ňom až domov. Keď zomrel, jeho syn dal bicykel do drevárne a zahádzal ho drevom. Potom ho v roku 2004 vyhrabal jeden nadšenec pre cyklistiku z Trnavy, Ivan Pašek, a zobral ho na Majstrovstvá sveta cykloveteránov," rozpráva príbeh dvojkolesového prostriedku. „Bicykel neopravoval, iba mu dal nové duše, pedále, sedadlo, obnovil brzdy a vyhral na ňom majstrovstvá sveta." Podľa jeho informácií šiel Ivan Pašek priemernou rýchlosťou 38 km/h.

Rád na kolesách

Peter Pavčo bicykluje od raného detstva. „Keď som bol malý, u nás na dvore som sa naučil bicyklovať." Priznáva, že používal aj pomocné kolieska. Tie dnes už nepotrebuje. Je vášnivým cyklistom, o čom svedčia aj jeho cesty do zahraničia. „Najdlhšia trasa na bicykli, ktorú som absolvoval, mala asi 1 000 kilometrov. Išli sme s kamarátmi z Košíc cez Slovensko do Maďarska, cez Rumunsko až do Srbska. Naším cieľom boli slovenské dediny v týchto končinách. Keďže sme sa veľmi neponáhľali, trvalo nám to necelé tri týždne," spomína.

Skryť Vypnúť reklamu

Najstarší je z Rakúska

Najstarší bicykel, ktorý má Peter Pavčo vo svojej bohatej zbierke, je z roku 1920. „Je to rakúsky bicykel značky Puch. Mám ho od svojho suseda, ktorého som tak dlho otravoval, až mi ho nakoniec dal," hovorí veselo zberateľ. Znalec dvojkolesových strojov vie veľa aj z ich histórie. „Prvé bicykle boli úplne holé a nebolo na nich nič, až potom začali pribúdať svetlá a iné doplnky." Prvé svetlá boli petrolejky a olejové lampáše. A zvončeky mali tiež svoj historický vývoj. Tie úplne prvé boli so šnúrkou a vydávali zvonivý zvuk ako dnešná električka.

„Môže byť na svete hocijaký dopravný prostriedok, bicykel vždy patrí k človeku ako najjednoduchšie, najlacnejšie „približovadlo"," myslí si Peter Pavčo. A pokiaľ ide o cyklotrasy, už tu podľa neho mali dávno byť. „Milo som bol prekvapený v Srbsku, tam aj v malých mestečkách mali cestu pre cyklistov."

Podľa neho je bicyklovanie úplne prirodzené a zdravé. „Ľudia by sa mali bicyklovať." Svoje príbehy dvoch kolies alebo Zo života starých bicyklov prišiel Peter Pavčo, rodák z Dubovej pri Modre, ukázať aj Žilinčanom na autorskej výstave na Stanici Žilina - Záriečie. Výstava ponúka príležitosť oboznámiť sa s históriou vzniku bicykla, s jednotlivými etapami jeho vývoja a takisto vidieť množstvo originálnych predmetov, súvisiacich s bicyklom a cyklistikou.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 189
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 333
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 091
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 617
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 491
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 405
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 280
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 089
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Koronavírus Žilinský kraj: Odberový tím otestovali už včera (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš a ostatných okresoch ZA kraja.

Ilustračné foto.

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Už ste čítali?