BYTČA. Cesta v mestskej časti Bytče - Malá Bytča je rozbitá. Pred desiatimi rokmi tu pod komunikáciou II. triedy, patriacou do správy Žilinského kraja, pokladali plynové a vodovodné potrubie. Odvtedy je vo veľmi zlom stave. Situácia sa na chvíľu upokojila po spustení úseku diaľnice Považská Bystrcia - Žilina. Po zavedení mýta a spoplatnení ciest I. triedy však začala domácim robiť skutočné problémy.
Využívajú ju totiž vo veľkej miere vodiči kamiónov, ktorí sa chcú vyhnúť spoplatneným úsekom. Na zničenej ceste však stoja voda, nečistoty, v zime sneh a ľad. Keďže sú domy tesne pri ceste a vo veľkej časti tu chýba aj chodník, kamióny všetko vystreknú na fasády domov. Ľudia sú nahnevaní. Žiadajú kompetentných situáciu ihneď riešiť.
Kto nahradí škody?
„Po plynofikácii pripomína cesta cez Malú Bytču tankodrom. Nedochádza len k ohrozovaniu zdravia ľudí, ale aj k veľkému poškodzovaniu súkromného majetku obyvateľov žijúcich pri hlavnej ceste. Takmer celá táto mestská časť je postavená pri hlavnej ceste. Kto nahradí ľuďom škody vzniknuté na ich súkromnom majetku?" pýta sa Janka Lingešová.
Miestni hovoria, že keď si ich dedovia stavali domy popri nej, bola to len vozová cesta. „No a dnes tu máme premávku ako na autostráde, ale nikto to nerieši," hovoria. V roku 2005 počas sčítania dopravy vyšlo, že tadiaľto prejde 970 kamiónov za 24 hodín. Situácia sa čiastočne upokojila po otvorení diaľničného úseku Považská Bystrica - Žilina. Po zavedení mýtneho systému a spoplatnení ciest I. triedy sa opäť vracia do tohto stavu.
Chce znížiť mýtne
Lingešová navrhuje situáciu riešiť znížením mýtneho poplatku, aby prepravcovia neboli nútení dopravu riešiť po cestách II. triedy, ale aby využívali cesty, ktoré sú na takúto záťaž stavané. „Diaľničná známka v minulosti stála pre nákladné autá nad 12 ton 928 eur. V súčasnosti za jeden kamión zaplatí prepravca na mýte za rok aj takmer 20-tisíc eur. Je predsa nelogické postaviť diaľnice a potom z nich autá vyhnať zavedením takýchto vysokých poplatkov a nútiť ich, aby využívali cestu II. triedy a aby ohrozovali nás," varuje Lingešová.
Podľa primátora Bytče Petra Korca mesto opravu cesty u správcu žiadalo. Problém je však v tom, že tadiaľto je naplánovaná aj kanalizácia, a kým sa vraj neurobí, ŽSK cestu opraviť nechce. Korec má však informácie, že s výstavbou kanalizácie by sa malo začať v priebehu budúceho roka.
Oprava až po odkanalizovaní
Informácie nám potvrdil aj riaditeľ odboru komunikácie ŽSK Peter Kubica. SEVAK podľa neho podal v auguste 2010 žiadosť o nenávratný finančný príspevok na realizáciu kanalizácie v obciach Veľké Rovné, Kotešová, Hliník, Malá Bytča, Štiavnik a Hvozdnica. V súčasnosti vraj prebieha jej posudzovanie a je predpoklad, že v prípade schválenia začnú realizáciu najneskôr na jeseň budúceho roka.
„Akékoľvek súvislé opravy na ceste v týchto úsekoch do realizácie uvedeného projektu by znamenali nehospodárne vynaložené prostriedky. V súčasnosti sa na ceste v prípade potreby vykonávajú opravy porúch povrchu, ktoré sú lokálneho charakteru. Ide hlavne o odstránenie vzniknutých výtlkov," povedal Kubica.
Podľa hovorkyne ŽSK Zuzany Muchovej sa kraj problémami, ktoré spôsobujú kamióny na cestách II. triedy, zaoberá. Jedným z riešení by podľa nej bolo, napríklad, aj spoplatnenie týchto úsekov, pričom financie by kraje použili na ich opravy. Kubica dodáva, že touto problematikou sa budú župani všetkých krajov zaoberať aj na stretnutí s predstaviteľmi vlády.