ČADCA. V tomto roku sa malo pokračovať vo výstavbe diaľnice D3, ktorá by odbremenila obce Svrčinovec, Skalité a Čierne od preťaženej premávky.
Starostovia sú rozhorčení z rozhodnutia ministerstva pozastaviť výstavbu diaľnic na severe Slovenska. Vo Svrčinovci je kamiónová doprava nočnou morou obyvateľov.
Keďže stavba sa znovu oddiali, podľa slov ministra dopravy Jána Figeľa najskôr začne až v druhej polovici roku 2012, uvažujú aj o zablokovaní dopravy. Obce sú nespokojné, že diaľnica sa stavať nebude, aj keď v minulosti na nej už niektoré práce začali.
„Boli sme presvedčení, že termíny, ktoré boli jasne stanovené, kompetentní dodržia," sťažuje si starosta Svrčinovca Juraj Strýček.
Myslí tým aj dohodu medzi ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií a ministrom dopravy a morského hospodárstva Poľskej republiky, v ktorej sa jasne píše, že zmluvné strany sa zaväzujú zorganizovať výstavbu tak, aby sa vytvorili podmienky pre nákladnú dopravu bez obmedzenia cez cestný hraničný priechod Skalité - Zwardoň. Pre úsek Čadca - Žywiec stanovili termín do konca roku 2011 a úsek Žilina - Čadca do konca roku 2014.
Poliaci finišujú, u nás sa konzervuje
Aj keď ministerstvo dopravy o situácii s preťaženými cestami v spomínaných obciach vie, je presvedčené o tom, že intenzita dopravy nie je taká, že by napríklad cez Skalité mala viesť diaľnica. Starostka obce
Andrea Šimurdová hovorí, že je to tragédia pre ich obec a Kysuce vôbec. „Pred vyše desiatimi rokmi začali u nás stavať diaľnicu. Nešlo o náhle rozhodnutie. Stavba je zakomponovaná v koncepcii územného rozvoja Slovenska, podložená odbornými stanoviskami. Dnes u nás stojí trojkilometrový úsek diaľnice či rýchlostnej cesty, ktorý začína na štátnej hranicu a končí v poli. Nedokončené sú dva mosty. Poliaci na druhej strane finišujú, my zasa ideme „konzervovať". Kto pochybuje o potrebe D3? Medzivládna dohoda medzi SR a PL platí. Je to absolútne nekompetentné rozhodnutie," hovorí s rozhorčením.
Starosta Čierneho Pavol Gomola argumentuje, že Európa potrebuje prepojenie sever - juh najmä z ekonomického hľadiska. S výstavbou diaľničných úsekov sa začalo ešte v roku 1997, je preto potrebné, aby sa úseky dostavali. Prednostne preto treba riešiť komunikáciu Čadca - Svrčinovec - Skalité.
„Je potrebné vidieť priamu súvislosť aj čo sa týka cezhraničnej spolupráce. Ide o tri obce, ktoré ležia na hranici s Českom a Poľskom a majú rozpracované so susedmi rôzne projekty, ktoré už stáli veľa peňazí a úzko súviseli s tým, že diaľnica sa tento rok bude stavať," hovorí Gomola.
Trápenie sa neskončilo
Starosta Strýček dodáva, že za 24 hodín prejde cez ich obec 25-tisíc vozidiel, doprava je preťažená, obyvatelia sú z tejto situácie nešťastní: „Mali sme nádej, že diaľnica sa postaví a naše trápenie skončí. Každá vláda po racionálnom zvážení a argumentáciách pristúpila k riešeniu problematiky diaľnice D3 z pohľadu kritickej situácie v našej obci. Na dennom poriadku tu máme kolízie ľudí s automobilmi, v prevažnej miere s kamiónmi. Ak pre nič iné, tak najmä kvôli bezpečnosti obyvateľov, ktorí sú zároveň občanmi Slovenska, je nevyhnutné túto situáciu promptne riešiť. S nástupom novej vlády sa vždy problém odsúva a nám neostáva iné, len znova apelovať na kompetentných a popisovať neudržateľnú situáciu s dopravou. Nie som si istý, či trpezlivosť ľudí už nie je na pokraji. O to viac rezonuje myšlienka dopravu blokovať a tým náš problém opäť pripomenúť."
Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa hovorí, že zastavenie výstavby diaľnice D3 cez Kysuce je úder pre všetkých Kysučanov. Minister Ján Figeľ by sa podľa neho mal prísť pozrieť na niekoľkokilometrové kolóny na kruhovom objazde v Kysuckom Novom Meste, alebo do Svrčinovca, kde neprejdú ani sanitky.
Ministerstvo potvrdilo august 2012
S otázkou, aká je situácia čo sa týka budovania diaľničných úsekov v kysuckom regióne sme sa informovali priamo na ministerstve dopravy. Hovorca Martin Krajčovič nám povedal, že v prípade úseku Čadca, Bukov - Svčinovec sa momentálne spracováva projektová dokumentácia pre stavebné povolenie, ktorá má byť dodaná do konca decembra 2010.
„Predpokladaný začiatok výstavby podľa aktuálneho harmonogramu NDS je august 2012. S výkupmi pozemkov sa môže začať v priebehu budúceho roku," informoval. Čo sa týka úseku Svrčinovec - ČR povedal, že na pracovnom rokovaní so starostom obce Svrčinovec 18. augusta prediskutovali dve varianty riešenia pripravovanej rýchlostnej cesty R5 s ohľadom na vydané záverečné stanovisko ministerstva životného prostredia pre rýchlostnú cestu R5 Svrčinovec - št. hr. SR/ČR a ich nadväznosť na vedenie diaľnice D3.
„Z hľadiska prevedenia tranzitnej dopravy mimo mesto Čadca, uvažujeme o zaradení diaľničnej križovatky Svrčinovec z diaľničného úseku D3 Svrčinovec - Skalité do diaľničného úseku D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec. Na základe výsledku rokovania s ministerstvom dopravy sa navrhne ďalší postup prípravy rýchlostnej cesty R5," dodal Krajčovič.