Utorok, 28. marec, 2023 | Meniny má Soňa

Starostovia považujú zastavenie diaľnice za tragédiu

Starostovia kysuckých obcí, v ktorých sa mala už tento rok budovať diaľnica, sú rozhorčení z rozhodnutia ministerstva. V Skalitom sú nedokončené dva mosty, trojkilometrový úsek diaľnice, ktorú tam začali stavať už pred desiatimi rokmi, končí v poli.

Nespokojní starostovia. Predstavitelia troch obcí - zľava Andrea Šimurdová, Juraj Strýček a Pavol Gomola. Trápi ich diaľnica.Nespokojní starostovia. Predstavitelia troch obcí - zľava Andrea Šimurdová, Juraj Strýček a Pavol Gomola. Trápi ich diaľnica. (Zdroj: IVETA HAŽÍKOVÁ)

ČADCA. V tomto roku sa malo pokračovať vo výstavbe diaľnice D3, ktorá by odbremenila obce Svrčinovec, Skalité a Čierne od preťaženej premávky.

Starostovia sú rozhorčení z rozhodnutia ministerstva pozastaviť výstavbu diaľnic na severe Slovenska. Vo Svrčinovci je kamiónová doprava nočnou morou obyvateľov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže stavba sa znovu oddiali, podľa slov ministra dopravy Jána Figeľa najskôr začne až v druhej polovici roku 2012, uvažujú aj o zablokovaní dopravy. Obce sú nespokojné, že diaľnica sa stavať nebude, aj keď v minulosti na nej už niektoré práce začali.

SkryťVypnúť reklamu

„Boli sme presvedčení, že termíny, ktoré boli jasne stanovené, kompetentní dodržia," sťažuje si starosta Svrčinovca Juraj Strýček.

Myslí tým aj dohodu medzi ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií a ministrom dopravy a morského hospodárstva Poľskej republiky, v ktorej sa jasne píše, že zmluvné strany sa zaväzujú zorganizovať výstavbu tak, aby sa vytvorili podmienky pre nákladnú dopravu bez obmedzenia cez cestný hraničný priechod Skalité - Zwardoň. Pre úsek Čadca - Žywiec stanovili termín do konca roku 2011 a úsek Žilina - Čadca do konca roku 2014.

Poliaci finišujú, u nás sa konzervuje

Aj keď ministerstvo dopravy o situácii s preťaženými cestami v spomínaných obciach vie, je presvedčené o tom, že intenzita dopravy nie je taká, že by napríklad cez Skalité mala viesť diaľnica. Starostka obce

SkryťVypnúť reklamu

Andrea Šimurdová hovorí, že je to tragédia pre ich obec a Kysuce vôbec. „Pred vyše desiatimi rokmi začali u nás stavať diaľnicu. Nešlo o náhle rozhodnutie. Stavba je zakomponovaná v koncepcii územného rozvoja Slovenska, podložená odbornými stanoviskami. Dnes u nás stojí trojkilometrový úsek diaľnice či rýchlostnej cesty, ktorý začína na štátnej hranicu a končí v poli. Nedokončené sú dva mosty. Poliaci na druhej strane finišujú, my zasa ideme „konzervovať". Kto pochybuje o potrebe D3? Medzivládna dohoda medzi SR a PL platí. Je to absolútne nekompetentné rozhodnutie," hovorí s rozhorčením.

Starosta Čierneho Pavol Gomola argumentuje, že Európa potrebuje prepojenie sever - juh najmä z ekonomického hľadiska. S výstavbou diaľničných úsekov sa začalo ešte v roku 1997, je preto potrebné, aby sa úseky dostavali. Prednostne preto treba riešiť komunikáciu Čadca - Svrčinovec - Skalité.

SkryťVypnúť reklamu

„Je potrebné vidieť priamu súvislosť aj čo sa týka cezhraničnej spolupráce. Ide o tri obce, ktoré ležia na hranici s Českom a Poľskom a majú rozpracované so susedmi rôzne projekty, ktoré už stáli veľa peňazí a úzko súviseli s tým, že diaľnica sa tento rok bude stavať," hovorí Gomola.

Trápenie sa neskončilo

Starosta Strýček dodáva, že za 24 hodín prejde cez ich obec 25-tisíc vozidiel, doprava je preťažená, obyvatelia sú z tejto situácie nešťastní: „Mali sme nádej, že diaľnica sa postaví a naše trápenie skončí. Každá vláda po racionálnom zvážení a argumentáciách pristúpila k riešeniu problematiky diaľnice D3 z pohľadu kritickej situácie v našej obci. Na dennom poriadku tu máme kolízie ľudí s automobilmi, v prevažnej miere s kamiónmi. Ak pre nič iné, tak najmä kvôli bezpečnosti obyvateľov, ktorí sú zároveň občanmi Slovenska, je nevyhnutné túto situáciu promptne riešiť. S nástupom novej vlády sa vždy problém odsúva a nám neostáva iné, len znova apelovať na kompetentných a popisovať neudržateľnú situáciu s dopravou. Nie som si istý, či trpezlivosť ľudí už nie je na pokraji. O to viac rezonuje myšlienka dopravu blokovať a tým náš problém opäť pripomenúť."

Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa hovorí, že zastavenie výstavby diaľnice D3 cez Kysuce je úder pre všetkých Kysučanov. Minister Ján Figeľ by sa podľa neho mal prísť pozrieť na niekoľkokilometrové kolóny na kruhovom objazde v Kysuckom Novom Meste, alebo do Svrčinovca, kde neprejdú ani sanitky.

Ministerstvo potvrdilo august 2012

S otázkou, aká je situácia čo sa týka budovania diaľničných úsekov v kysuckom regióne sme sa informovali priamo na ministerstve dopravy. Hovorca Martin Krajčovič nám povedal, že v prípade úseku Čadca, Bukov - Svčinovec sa momentálne spracováva projektová dokumentácia pre stavebné povolenie, ktorá má byť dodaná do konca decembra 2010.

„Predpokladaný začiatok výstavby podľa aktuálneho harmonogramu NDS je august 2012. S výkupmi pozemkov sa môže začať v priebehu budúceho roku," informoval. Čo sa týka úseku Svrčinovec - ČR povedal, že na pracovnom rokovaní so starostom obce Svrčinovec 18. augusta prediskutovali dve varianty riešenia pripravovanej rýchlostnej cesty R5 s ohľadom na vydané záverečné stanovisko ministerstva životného prostredia pre rýchlostnú cestu R5 Svrčinovec - št. hr. SR/ČR a ich nadväznosť na vedenie diaľnice D3.

„Z hľadiska prevedenia tranzitnej dopravy mimo mesto Čadca, uvažujeme o zaradení diaľničnej križovatky Svrčinovec z diaľničného úseku D3 Svrčinovec - Skalité do diaľničného úseku D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec. Na základe výsledku rokovania s ministerstvom dopravy sa navrhne ďalší postup prípravy rýchlostnej cesty R5," dodal Krajčovič.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  6. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  1. Ako poraziť vysokú infláciu? Napríklad výnosom 24 % za 3 roky
  2. 8 vecí, na ktoré záhradkári pravidelne zabúdajú
  3. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  4. 7 rýchlych tipov, ako lepšie hospodáriť v domácnosti
  5. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  6. BILLA Žampa Cup – jedinečný záver zimnej sezóny
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 510
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 715
  3. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 4 878
  4. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 4 031
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 590
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 580
  7. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 2 466
  8. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 2 304

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Slovenské povstanie r. 1848 trvalo 10 dní, bolo len v okolí Myjavy
  2. Ľubomír Maretta: Pena
  3. Adriana Boysová: Drahá poézia
  4. Radovan Čipka: Ako KDH nespadlo do pasce Kresťanskej únie
  5. Lukáš Majerčák: Prielom Bialky (POL), Pieniny
  6. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny...
  7. Ľubomír Maretta: Návrat
  8. Miroslav Ferkl: Istoty pretrvali, nekvalita socík nie.
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 21 859
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 539
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 637
  4. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 288
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 020
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 809
  7. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 2 802
  8. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy 2 721
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Úsek by patril medzi najdrahšie diaľnice na Slovensku bez tunela.


TASR 2 h

Metóda sa využíva pri riešení vybraných prípadov prolapsu panvových orgánov.


3 h

Kostol zasiahlo zemetrasenie. „Len sväté obrázky zavesené na stenách sa rozkolísali,“ uvádza sa v kronike.


a 1 ďalší 4 h

Na rekonštrukciu budovy použijú prostriedky z úveru.


5 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia už prípad vyšetruje.


a 1 ďalší 8 h

Víchrica, ktorá v nárazoch dosiahla silu orkánu, napáchala obrovské škody.


5 h

Ak už máte na aute letné pneumatiky, horám na severe stredného Slovenska sa radšej vyhnite.


22 h

Osobné vlaky a rýchliky nahradia autobusy.


27. mar

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Slovenské povstanie r. 1848 trvalo 10 dní, bolo len v okolí Myjavy
  2. Ľubomír Maretta: Pena
  3. Adriana Boysová: Drahá poézia
  4. Radovan Čipka: Ako KDH nespadlo do pasce Kresťanskej únie
  5. Lukáš Majerčák: Prielom Bialky (POL), Pieniny
  6. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny...
  7. Ľubomír Maretta: Návrat
  8. Miroslav Ferkl: Istoty pretrvali, nekvalita socík nie.
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 21 859
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 539
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 637
  4. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 288
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 020
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 809
  7. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 2 802
  8. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy 2 721
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu