Ľudia na ceste II. triedy vedúcej zo Žiliny do Považskej Bystrice cez Svederník, Kotešovú a Bytču sa sťažujú na nárast prechádzajúcich kamiónov. Nastal vraj po zavedení mýta na diaľnici a ceste I. triedy. Situáciu žiadajú vyriešiť. Kraj tvrdí, že zvýšený pohyb kamiónov tu neeviduje.
ŽILINA. Po zavedení mýta na diaľnici vznikol problém pre obyvateľov žijúcich v obciach, ktoré ležia na trase cesty druhej triedy. Vedie z Budatína cez Považský Chlmec, Svederník, Kotešovú, Hliník, Bytču a Malú Bytču do Považskej Bystrice. Neúmerne sa tu totiž podľa nich zvýšil počet kamiónov, ktoré ohrozujú bezpečnosť ľudí, sú hlučné a znečisťujú životné prostredie.
Bol pokoj, teraz je to zlé
Cesta II. triedy patrí Žilinskému samosprávnemu kraju. Zavedenie mýta podľa ľudí vyhnalo kamióny z diaľnice a teraz ich ohrozujú priamo pred ich domami. „Predtým bol v obci absolútny pokoj. Teraz vídame kamióny často. Spôsobuje to problémy najmä deťom a starým ľuďom, ktorí prechádzajú cez cestu. Musím povedať, že odkedy sa zaviedlo mýto, je to oveľa horšie," povedala starostka Svederníka Anna Jarošová.
Rovnaký problém majú aj v Hliníku, mestskej časti Bytče. „Ľudia sa mi sťažujú, že tu chodí viac kamiónov ako predtým. Situácia je zlá a pociťujú ju najmä tí, ktorí bývajú pri ceste. Je potrebné ju nejako riešiť," povedal poslanec za túto časť Miroslav Frolo. Anne Smikoňovej zo združenia Budúcnosť Považského Chlmca zase prekáža, že sa nenaplnil sľub, ktorí dostali, a síce, že po otvorení diaľnice sa zníži intenzita dopravy v ich obci. „Nestalo sa. Doprava je veľmi frekventovaná. Máme pocit, že všetky kamióny od Bytče a z Moravy idú tadiaľto," povedala.
Aj sto kamiónov denne
Zúfalá je i mestská polícia v Bytči. Denne chodí zabezpečovať priechod pre chodcov pred základnou školou v Hliníku. „Je to tam nebezpečné. Chodníky sú úzke, domy blízko cesty. Denne tadiaľto prejde 50 či sto kamiónov a polícia to nijako nerieši," povedal náčelník Peter Majstrík. Myslí si, že by bolo potrebné zakázať vjazd kamiónov na túto cestu a polícia by to mala dôsledne kontrolovať.
Podľa hovorcu Radka Moravčíka polícia situáciu konzultuje so ŽSK. „Oni musia vyhodnotiť dopravu a na základe toho navrhnúť nejaké východisko," povedal Moravčík.
Kraj zvýšenie nezaregistroval
Hovorkyňa ŽSK Zuzana Muchová hovorí, že rozhodnutie na osadenie zákazových značiek pre kamióny by musel vydať krajský úrad pre cestnú dopravu na základe žiadosti a po odsúhlasení dopravným inšpektorátom. Navyše treba navrhnúť aj obchádzkovú trasu, ktorá by začínala v Považskej Bystrici presmerovaním na cestu I. triedy, alebo diaľnicu, v Bytči z Čiech na cesty I. triedy, alebo diaľnicu a v Žiline na cestu I. triedy. „Zároveň sa musí riešiť aj doprava, ktorá nie je tranzitná, ale začína, aj končí v miestach ležiacich na trase. Keďže takéto rozhodnutie zasahuje dva kraje, malo by ho riešiť ministerstvo dopravy v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou, pretože štát prichádza o mýtne," povedala Muchová.
Muchová hovorí, že zamedziť vjazd kamiónov na túto cestu je možné legislatívnou úpravou a tam, kde je to možné, zákazom vjazdu. „Na zváženie je tiež výber mýta aj na cestách II. triedy, avšak do rozpočtu samosprávnych krajov. Tie by potom mohli vybrané financie opäť nasmerovať do udržiavania a rekonštrukcie týchto ciest," povedala Muchová.
Kraj, podľa jej slov, neeviduje na ceste zvýšený pohyb kamiónov oproti stavu pred zavedením mýtneho. „V súčasnosti prebieha celoštátne sčítanie dopravy, ktoré končí 21. októbra. Po spracovaní výsledkov sa bude môcť porovnať nárast kamiónovej dopravy na meraných úsekoch," uzavrela.