ŽILINA. Väčšina z nás dobre vie, kadiaľ je radno a kadiaľ neradno pustiť sa dole kopcom, či do pretekov
s časom. Mulica, združenie občanov za zdravšiu mobilitu v Žiline a okolí, robí sondáž medzi viac alebo menej známymi Žilinčanmi, aké cesty a cestičky oni používajú a aké miesto má bicykel v ich živote. Tretím osloveným je žilinský železničiar Ľudovít Farkaš.
Aký máte vzťah k bicyklovaniu? Ako používate bicykel?
- Vzťah k bicyklovaniu? Dal by sa charakterizovať ako aktívny. Je to spojenie príjemného s užitočným. Bicykel používam dvomi spôsobmi. Od jari do jesene na pravidelnú dochádzku ku vlaku do práce a späť, no a na sporadické cyklovýlety s kolegami. Niekoľkokrát do roka, niekoľko desiatok kilometrov.
Chodievate do práce na bicykli? Ako často a prečo?
- Chodievam, pretože od jari do jesene trávim čas na chalupe a odtiaľ dochádzam na bicykli ku vlaku a späť, čo je dvakrát osem kilometrov. A ako často? Pravidelne, pokiaľ to počasie dovolí, skoro každý pracovný deň. Dôvodov prečo je viac. Rád mám pohyb na bicykli, robím čosi pre zdravie a kondíciu
a denne ušetrím 1,76 €, čo by som dal za autobus.
Ako sa cítite pri jazde spolu s autami na jednej ceste?
- Pokiaľ ich nie je veľa, je to v pohode. Ale čím ich je viac, tým je to horšie, v špičke ide o zdravie a možno aj o život. Vodiči sú nervóznejší a dávajú najavo, že im zavadziame.
Učili ste svoje deti bicyklovať sa? Ako to dopadlo?
- Nuž takú príležitosť som nemal, ale myslím, že je škoda, ak niekto nevie bicyklovať.
Keby ste mali čarovný prútik, čo by ste v meste zmenili v prospech cyklistov?
- Napríklad cyklochodník popri Hričovskej priehrade a po hrádzi kanála až do Bytče. Alebo viac cyklochodníkov v samotnej Žiline, ale navzájom prepojených.
Čo odkážete tým, ktorí nad každodennou cestou do práce uvažujú?
- Nuž tým, ktorí uvažujú... aby prešli od úvah k činom a nedali sa znechutiť a neboli leniví. Horšie je to s tými, čo ani vôbec neuvažujú.