eľ.
ŽILINA. Životnú púť, ale aj názory na aktuálne dianie predstavil v rámci cyklu Farby môjho života žilinskej Nadácie POLIS. A nechýbali ani čerstvé výtlačky knihy Cesta je viac ako smer.
Okrem Antarktídy navštívil Ján Figeľ všetky kontinenty a stretol sa s mnohými svetovými lídrami. Pripomenul však, že naši ľudia z malých pomerov sa v cudzom svete nikdy nestratili. „Rodina a kresťanská katolícka viera prináša ovocie. Je to o vzťahu k inému človeku. Myslím si, že človek nájde, čo hľadá. Človek sa rodí ako osoba a stáva sa osobnosťou. Ján Pavol II. sa z vidieckeho chlapca stal hádam najväčším Európanom, akého som stretol. Pre mňa vždy ponúkal toľko inšpirácií aj tým, že prešiel nacizmus, komunizmus, vždy žiaril a rozdával nádej," povedal Figeľ.
Lamentovanie alebo skepsa je podľa Jána Figeľa výrazom niečoho nezrelého. „Podstatné je byť odhodlaný, urobiť niečo pre to, aby bolo lepšie," zdôraznil. Pripomenul osobnosť Roberta Schumana. „On s Adenauerom dokázali nadefinovať vzťah, ktorý vydržal dodnes. Pritom si Nemci a Francúzi vyvraždili milióny ľudí... Ťažko si to predstaviť, lebo naše reálie sú, aké sú. My si ani nevieme predstaviť bližší vzťah s Maďarskom," povedal Figeľ.
I keď sa solidarita podľa neho Európe vždy oplatila, atmosféra v Únii je stále zložitejšia. Iná bola realita v 90-tych rokoch a iná je v 2010. Dnes sa solidarita vytráca - azda preto, že je kríza, sa všetko meria citlivejšie a možno pre celkový hodnotový posun. „Grécko je iný prípad - oni sa nesprávali korektne. Ak niekto podvádza, nemôže pýtať pomoc, najprv musí prestať podvádzať. Ja som za spoločné riešenie, lebo ich problém je aj naším - ale to riešenie musí byť ozdravné."
Ján Figeľ vidí tri pramenné miesta Európy, „básnik Paul Valléry ich pomenoval - Atény, Kapitol a Jeruzalem: Dedičstvo antickej filozofie a gréckej demokracie, starorímskeho práva a židovsko-kresťanskej kultúry. Až tá vnášala do tohto prostredia to, čo tieto základné predpoklady urobilo udržateľnými. No nie raz a navždy, ale ak... Ak budeme rozvíjať demokraciu, opierajúcu sa o hodnoty zabezpečené právom, a cieľom i kritériom bude dôstojnosť ľudskej osoby, ideme dobre."