Štvrtok, 23. marec, 2023 | Meniny má Adrián

Ľudia z dedín by privítali neskorší posledný autobus

Na poslednú autobusovú linku sú odkázaní ľudia, ktorí pracujú v Žiline do neskorých večerných hodín. Privítali by neskorší spoj. Žilinský samosprávny kraj však teraz rieši iné problémy.

Po pol jedenástej večer sa už zo Žiliny autobusom domov nedostanú.Po pol jedenástej večer sa už zo Žiliny autobusom domov nedostanú. (Zdroj: PETER OPALKA)

ŽILINA. Väčšina ľudí, ktorá je odkázaná na autobusovú dopravu, už niekedy riešila problém, ako sa dostať domov vo večerných hodinách. Posledný spoj zo Žiliny odchádza do okolitých obcí o pol jedenástej v noci. Ďalších sedem hodín do rána už žiadny spoj nepremáva.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Autobus nestihnú

Martina z Terchovej sa cez prázdniny zamestnala v žilinskom bare. Pracuje do desiatej, no zrátanie tržby a presun na nástupište jej zaberie čas. Niekedy spoj nestihne. „Ak nestihnete posledný autobus, tak musíte niekomu zavolať, aby pre vás prišiel autom, prípadne cestovať taxíkom, čo si však nie každý môže dovoliť. Bývam v Terchovej a za túto cestu menej ako dvadsať eur nezaplatíte. To by som všetko, čo zarobím, míňala len na taxík," hovorí Martina.

SkryťVypnúť reklamu

Cestovanie posledným spojom je výnimočné. „Tento autobus chodí cez okolité dediny ako je Dolná Tižina a Lysica, cesta trvá viac ako hodinu. Bežné linky tadiaľ cez deň nejazdia. V Terchovej však zastaví v centre a odtiaľ musia ísť už ľudia pešo. Niektorí bývajú aj sedem kilometrov od centra," tvrdí Martina. Hovorí, že problémy máva, aj keď cestuje z internátu. Posledný rýchlik z Bratislavy ide o pol ôsmej, do Žiliny má príchod sedem minút pred pol jedenástou. „Ak čo len trošku mešká, už sa nestihnem presunúť na nástupište a autobus mi ujde," dodáva.

Martina by privítala, keby autobus chodil o niečo neskôr. Juraj a Matej si zase myslia, že by mal chodiť nočný spoj: „Minimálne v piatok. Chodievame sa zabaviť do mesta, či sadnúť si so spolužiakmi a kamarátmi, ale musíme si vždy zháňať odvoz, alebo chodiť z mesta taxíkom," hovoria.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je to jednoduché

Zriadiť nočný spoj nie je také jednoduché. Museli by osloviť starostu obce, v ktorej bývajú a Žilinský samosprávny kraj (ŽSK). „ŽSK požiada Slovenskú autobusovú dopravu (SAD) o nový spoj a my im urobíme kalkuláciu, koľko bude tento spoj stáť. ŽSK sa potom rozhodne, či tento spoj zriadi, alebo nie," povedala Ivana Strelcová, hovorkyňa žilinskej SAD-ky.

Posledné spoje však nebývajú podľa Strelcovej až také vyťažené. Ide skôr o zabezpečenie pre ľudí z okolia, aby sa mohli dostať domov. Navyše, súčasná situácia veľmi nepraje zriaďovaniu nových spojov. Samosprávny kraj sa snaží vyhnúť rušeniu už existujúcich spojov. Cestujúci sa zrejme nevyhnú vyšším poplatkom za lístky, keďže ŽSK už dva roky dlhuje SAD-ke peniaze.

Podľa Ľubomíry Masnicovej z komunikačného odboru ŽSK, ak by ľudia chceli nový spoj, mali by sa obrátiť na obec alebo na Odbor dopravy ŽSK. Vytvorenie nového spoja však nie je lacný špás. „Pokiaľ by musel byť zriadený nový spoj, znamenalo by to kúpu nového autobusu, zamestnanie nového vodiča, zvýšenie mzdových nákladov, nákladov na pohonné hmoty, nákladov na opravy a údržbu vozidla, nárast počtu kilometrov. Vyčíslenie takýchto nákladov je závislé od vzdialenosti a počtu cestujúcich, ktorí by spoj využívali," hovorí Masnicová.

SkryťVypnúť reklamu

Úlohou Žilinského samosprávneho kraja je podľa Masnicovej prepraviť ľudí do obce a nie zabezpečiť ich rozvoz v obci. Rovnakú situáciu v mestách, rozvoz do mestských častí, rieši mestská hromadná doprava. Tú však financujú miestne samosprávy.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Koho prepustiť a komu zvýšiť mzdu? Také otázky budú riešiť firmy
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  2. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  3. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  4. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  5. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  6. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  7. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  8. Rozdielový impulz: Fix hypotéky 1,49 % na tri roky
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 10 003
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 185
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 884
  4. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 7 113
  5. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 6 241
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 600
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 875
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 1 984

Blogy SME

  1. Filip Pastorek: Pán Mamojka dal opätovne pokyn ma vylúčiť z Právnickej fakulty UMB
  2. Zdravotní Klauni: Keď je operácia na smiech
  3. Štefan Vidlár: Keby bolo keby
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  5. Ľuboš Vodička: Prešporok pod ochranou delostrelcov
  6. Jan Pražák: Vyprávění despotického otce
  7. Dada Vozáriková: O nami nedocenených dánskych unikátoch
  8. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 579
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 351
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 361
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 392
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 314
  6. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 2 749
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 717
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 535
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Útulky sa zaujímajú aj o správanie psov.

Badyho výcvik sa končí a on sa vráti do útulku. Pobyt v ňom každý pes nezvláda.


9m

Rekonštrukcia lávky v Strečne bude stáť 584-tisíc eur.


19 h

Prinášame vám fotogalériu a výsledky z pretekov.


20 h
Obhliadajúcim lekárom je približne päť rokov.

Pri obhliadke trpí spolu s pozostalými.


24 h

Blogy SME

  1. Filip Pastorek: Pán Mamojka dal opätovne pokyn ma vylúčiť z Právnickej fakulty UMB
  2. Zdravotní Klauni: Keď je operácia na smiech
  3. Štefan Vidlár: Keby bolo keby
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  5. Ľuboš Vodička: Prešporok pod ochranou delostrelcov
  6. Jan Pražák: Vyprávění despotického otce
  7. Dada Vozáriková: O nami nedocenených dánskych unikátoch
  8. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 579
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 351
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 361
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 392
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 314
  6. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 2 749
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 717
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 535
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu