ŽILINA. Väčšina ľudí, ktorá je odkázaná na autobusovú dopravu, už niekedy riešila problém, ako sa dostať domov vo večerných hodinách. Posledný spoj zo Žiliny odchádza do okolitých obcí o pol jedenástej v noci. Ďalších sedem hodín do rána už žiadny spoj nepremáva.
Autobus nestihnú
Martina z Terchovej sa cez prázdniny zamestnala v žilinskom bare. Pracuje do desiatej, no zrátanie tržby a presun na nástupište jej zaberie čas. Niekedy spoj nestihne. „Ak nestihnete posledný autobus, tak musíte niekomu zavolať, aby pre vás prišiel autom, prípadne cestovať taxíkom, čo si však nie každý môže dovoliť. Bývam v Terchovej a za túto cestu menej ako dvadsať eur nezaplatíte. To by som všetko, čo zarobím, míňala len na taxík," hovorí Martina.
Cestovanie posledným spojom je výnimočné. „Tento autobus chodí cez okolité dediny ako je Dolná Tižina a Lysica, cesta trvá viac ako hodinu. Bežné linky tadiaľ cez deň nejazdia. V Terchovej však zastaví v centre a odtiaľ musia ísť už ľudia pešo. Niektorí bývajú aj sedem kilometrov od centra," tvrdí Martina. Hovorí, že problémy máva, aj keď cestuje z internátu. Posledný rýchlik z Bratislavy ide o pol ôsmej, do Žiliny má príchod sedem minút pred pol jedenástou. „Ak čo len trošku mešká, už sa nestihnem presunúť na nástupište a autobus mi ujde," dodáva.
Martina by privítala, keby autobus chodil o niečo neskôr. Juraj a Matej si zase myslia, že by mal chodiť nočný spoj: „Minimálne v piatok. Chodievame sa zabaviť do mesta, či sadnúť si so spolužiakmi a kamarátmi, ale musíme si vždy zháňať odvoz, alebo chodiť z mesta taxíkom," hovoria.
Nie je to jednoduché
Zriadiť nočný spoj nie je také jednoduché. Museli by osloviť starostu obce, v ktorej bývajú a Žilinský samosprávny kraj (ŽSK). „ŽSK požiada Slovenskú autobusovú dopravu (SAD) o nový spoj a my im urobíme kalkuláciu, koľko bude tento spoj stáť. ŽSK sa potom rozhodne, či tento spoj zriadi, alebo nie," povedala Ivana Strelcová, hovorkyňa žilinskej SAD-ky.
Posledné spoje však nebývajú podľa Strelcovej až také vyťažené. Ide skôr o zabezpečenie pre ľudí z okolia, aby sa mohli dostať domov. Navyše, súčasná situácia veľmi nepraje zriaďovaniu nových spojov. Samosprávny kraj sa snaží vyhnúť rušeniu už existujúcich spojov. Cestujúci sa zrejme nevyhnú vyšším poplatkom za lístky, keďže ŽSK už dva roky dlhuje SAD-ke peniaze.
Podľa Ľubomíry Masnicovej z komunikačného odboru ŽSK, ak by ľudia chceli nový spoj, mali by sa obrátiť na obec alebo na Odbor dopravy ŽSK. Vytvorenie nového spoja však nie je lacný špás. „Pokiaľ by musel byť zriadený nový spoj, znamenalo by to kúpu nového autobusu, zamestnanie nového vodiča, zvýšenie mzdových nákladov, nákladov na pohonné hmoty, nákladov na opravy a údržbu vozidla, nárast počtu kilometrov. Vyčíslenie takýchto nákladov je závislé od vzdialenosti a počtu cestujúcich, ktorí by spoj využívali," hovorí Masnicová.
Úlohou Žilinského samosprávneho kraja je podľa Masnicovej prepraviť ľudí do obce a nie zabezpečiť ich rozvoz v obci. Rovnakú situáciu v mestách, rozvoz do mestských častí, rieši mestská hromadná doprava. Tú však financujú miestne samosprávy.