ŽILINA. Ponad Vodné dielo sa plánujú dva mosty. Jeden má byť pokračovaním toho, ktorý ma viesť ponad obec Trnové. Ďalší v rámci juhovýchodného obchvatu mesta. Podľa Michala Pavláska bude tento stavebný zásah znamenať koniec trávenia voľného času v okolí priehrady.
„V areáli kafilérie, ktorá už teraz dosť ničí zápachom túto oblasť, sa plánuje spaľovňa odpadov. To už je na jedinú rekreačnú oblasť Žiliny priveľa. Myslím si, že štvorprúdový most by túto zónu výrazne narušil. A nielen počas výstavby. Je lepšie nezničiť to, čo už máme," hovorí Michal.
Ľudia by to mali vedieť
Svoj nesúhlas vyjadril aj pripomienkovaním územného plánu. Založil skupinu proti výstavbe mostu na sociálnej sieti. Po týždni sa k nemu pridalo viac ako 3000 sympatizantov. Vytvoril ju najmä preto, aby sa o tomto zámere dozvedeli ľudia.
„Verejné prerokovanie územného plánu bolo o jednej poobede vo štvrtok, čo je pracovný deň. Tento čas bol veľmi zvláštne zvolený. V Žiline sa často stáva, že o novej výstavbe sa ľudia dozvedia až vtedy, keď prídu buldozery. Preto som sa snažil čo najviac preštudovať územný plán, keďže je to niečo, čo môže ovplyvniť Žilinu na niekoľko desaťročí," povedal Michal.
Územný plán s vyznačenou cestou - zelený obdlžnik. FOTO: MICHAL PAVLÁSEK
Verí, že odborníkom sa podarí nájsť iné, vhodnejšie riešenie. Nechce, aby Trnové a Vodné dielo vyzerali ako Považská Bystrica. Hlavný architekt Mesta Žilina Martin Pavelek vie o pripomienkach. „Most cez Trnové bol schválený už v predchádzajúcom pláne. Je dokonca schválený aj v pláne Vyššieho územného celku. Mal byť už realizovaný. Most ponad Vodné dielo, ktorý by sa naň napojil, je v štádiu výhľadového riešenia, ktoré môže byť realizované po roku 2025," hovorí Pavelek.
Musia vyriešiť dopravu v centre
Podľa dopravného experta a dekana Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity Jána Čelka, úlohou štvrtej okružnej, ktorej súčasťou je premostenie Vodného diela, bude odľahčenie dopravy z centra mesta. „Presmerovať tranzitnú dopravu z centra mimo mesto. Tá je výrazne prehustená a navyše s výstavbou nákupných centier sa výrazne zhorší," povedal Čelko.
Plánovaná poloha mostu ponad Trnové a štvrtej okružnej je podľa neho známa už viac ako desať rokov. Jedinú zmenu v plánovanej štvrtej okružnej museli urobiť na jej začiatku pri MAX-e, kde nepočítali s výstavbou nákupných centier, ktoré tam vyrástli. Dúfa, že do roku 2025 sa podarí začať s jej výstavbou.
„Poloha cesty sa môže meniť, avšak aby spĺňala svoj účel a vodiči by ju nebrali ako obchádzku, nemôžeme ju prekladať ďalej od Žiliny," hovorí Čelko. Rozumné argumenty prijmu a zmeny zvážia.
„Všetky pripomienky budeme študovať a brať do úvahy. Pokiaľ budú racionálne, pristúpime k zmenám. Pokiaľ budú tieto pripomienky neracionálne či nerealizovateľné, tak vysvetlíme ľuďom prečo," dodáva Čelko.