Čo sa zmenilo vo vašej kariére za pol roka?
„Veľa vecí. Asi najviac myslenie. Na začiatku sezóny, som nevedel, čo mám čakať, ako mám jazdiť. Či môžem vyhrať etapu, alebo budem iba jazdiť z jedných pretekov na ďalšie, ale po prvých víťazstvách bola podpora tímu lepšia a všetko začalo ísť ľahšie. Už sa na to dívam tak, že keď som dokázal vyhrať nejakú etapu, asi by bolo dobré sa na nejaké konkrétne zamerať. Najbližšie by tým cieľom mohli byť majstrovstvá sveta."
Ako to vnímajú kolegovia tímu. Neberú vás ako konkurenta?
„Vzťahy sa len zlepšili a kolegovia mi viac pomáhajú. Ukázal som, že dokážem vyhrať a môžu so mnou počítať. Aj im sa potom lepšie pracuje, keď vedia, že môžem zvíťaziť. Už som to dokázal päťkrát. Prvú polovicu sezóny som išiel takmer na doraz, to ale nikto z profesionálov nerobí. Tu platí, že každý si vyberie jedny preteky, na tie sa sústredí. Musím si tak začať pracovať aj ja a nejsť celú sezónu na doraz."
Dávajú si na vás konkurenti na pretekoch väčší pozor?
„Je to tak. Tímy už inak taktizujú, pred tým so mnou nepočítali. Teraz pred cieľom tak nespolupracujú, ak som tam. Už to nie je také jednoduché."
Keď ste sa vrátili do Talianska z nedávnych medzinárodných majstrovstiev Philadelphie, kde ste skončili na 2. mieste, avizovali ste únavu. V čom sa prejavovala?
„Samotné preteky, ktoré som absolvoval v doterajšom priebehu sezóny, by sa dali zvládnuť, ale cestovania na ne už bolo pre mňa viac únavné ako tie preteky. Dvakrát som v priebehu dvoch týždňov štartoval v USA, na pohode mi nepridali pätnásťhodinové lety tam aj späť. Mal som menej času na regeneráciu po pretekoch a cítil som na sebe aj následky časových posunov. Všetko sa to na mne prejavilo na Okolo Švajčiarska."
Napriek únave ste však dokázali byť štvrtý v prológu - iba tri sekundy za časovkárskym špecialistom Fabianom Cancellarom.
„Prológ mal necelých osem kilometrov a ešte ako-tak som sa za tri dni po prílete z USA dokázal zregenerovať. Časovku som odjazdil na doraz a telo sa mi už ozvalo. Celú noc som nespal, z celkovej únavy a cestovania ma bolel chrbát. Už mám s tým skúsenosti, aj vlani, keď som mal za sebou veľa pretekov, došlo k niečomu podobnému. Ale takú bolesť, akú som cítil v tomto roku, som ešte nemal."
Stačilo potom povedať športovému riaditeľovi, že ste unavený a z pretekov vám dovolili odstúpiť?
„Nastúpil som ešte na prvú etapu, aj som prišiel do cieľa. Ale nie mojim spôsobom, nielenže som nebol v prvej skupine, ale ani v hlavnom pelotóne. To už bolo podozrivé aj ľuďom z nášho tímu, keď videli, že som zaostal v kopci. Uznali, že si musím oddýchnuť. Aj tímový lekár konštatoval, že som bol veľa zaťažený. Dostal som desaťdňové voľno, ktoré som využil aj na krátky pobyt doma u rodičov v Žiline. Spolu so mnou pricestoval aj brat Juraj."
Oddychovali ste, či aj popri tom trénovali?
„Začal som ľahko jazdiť. Sparingpartnermi mi boli chlapci z Cyklistického spolku Žilina, kde som vyrastal. Trasy v okolí poznám dobre, veľakrát v minulosti som na nich trénoval."
Ako sa k vám pri tréningoch chovajú naši vodiči automobilov. Sú ohľaduplní?
„Na Slovensku vodiči nie sú zvyknutí na cyklistické tréningy. Viacerým robí problém, keď sme na ceste, prekážame im. Ale napriek tomu si dobre zatrénujeme."
Objavili sa informácie, že by ste mohli štartovať na Vuelte. Čo je na tom pravdy?
„S touto alternatívou uvažovalo vedenie tímu. Ale ja som vždy tvrdil, že v tomto roku ešte nie som schopný absolvovať trojtýždňové preteky. A ak, ako to prichádzalo do úvahy pri Vuelte, tak by som ich nedokončil a po 10-12 etapách skončil. Aj preto, aby som sa mohol pripravovať na majstrovstvá sveta. Záver šéfov je teraz taký, že na Vueltu postaví Liquigas plnohodnotný tím."
Na svetovom šampionáte v Melbourne by ste mali štartovať v pretekoch s hromadným štartom. Máte predstavu, ako sa na to čo najlepšie pripraviť?
„Na začiatku sezóny som si nevedel dať výkonnostné ciele. Teraz, keď som zistil, že sa v profipelotóne dá aj víťaziť, tak si myslím, že ak by mi v Melbourne padol deň a motyka by vystrelila, mohol by som dosiahnuť dobrý výsledok. Mám šancu a pre jej využitie chcem urobiť všetko. Teraz sa mi už aj lepšie preteká, mám isté ambície."
Na MS sa zväčša darí jazdcom, ktorí okrem športovej formy majú za sebou aj dobrú viacčlennú tímovú podporu. Tú v Austrálii určite nebudete mať, keď zrejme okrem vás bude štartovať asi Peter Velits, prípadne ešte jeden Slovák. Ako sa s tým vyrovnať?
„Ako sa hovorí, všetko zlé je na niečo dobré. A aj to, čo je dobré, sa môže otočiť proti druhému. Kde sa dvaja bijú, tretí môže víťaziť. Taliani, Španieli, či ďalšie špičkové reprezentácie pravidelne štartujú s deviatimi členmi a vsádzajú na svojho lídra. Ja z tejto taktiky budem môcť iba vyťažiť."
Stretli ste sa už v tomto roku s niektorým z bratov Velitsovcov z konkurenčného amerického tímu HTC-Columbia? Ste kamaráti?
„V Belgicku a na pretekoch vo Philadelphii som sa stretol s Martinom. S Petrom, ktorý si momentálne lieči zlomeninu kľúčnej kosti, som bol na nedávnych domácich pretekoch Európskeho pohára v horskej cyklistike v Dohňanoch. Som s obomi v dobrom vzťahu, s nikým iným nemôžem byť lepší kamarát ako so Slovákom."
Aký máte názor na fámy, že niektorí cyklisti majú v ráme zamontovaný motorček, ktorý ich zrýchľuje?
„Hovorí sa o tom, je to veľký humbug. Podobne ako doping. Pokiaľ to jazdcovi nedokážu, nemôžu naňho ukázať prstom. Takýto dôkaz nikto nepredložil, nepripúšťam, že by sa to mohlo stať."
Budete sledovať Tour de France?
„Určite áno. Veľmi sa teším. Určite to budem sledovať, tento rok môže byť Tour veľmi zaujímavá."
Kto môže vyhrať?
„Najväčším favoritom je Contador. Teraz Frank Schlek aj Andy Schlek, ďalší sú v našom tíme - Basso, Kreuziger, Pellizotti. Určite to bude napínavé."
Pôvodne vás zahraniční novinári nazvali Rambo. Nezískali ste si medzi kolegami inú prezývku?
„Ešte keď som jazdil na horských bicykloch volali ma Terminátor. Teraz to začali používať znova. V tej súvislosti, že keď som spadol, tak som pokračoval ďalej. Výhradný dovozca bicyklov Cannondale do Európy, mi sľúbil, že ak vyhrám etapu na Okolo Kalifornie, tak mi pripravia vo firme cyklistický rám s potlačou. Vyhral som hneď dve. Väčšinou majú takto zdobené bicykle špičkoví šprintéri. Pýtal sa ma, aký vzor by som chcel, tak som povedal, že Terminátora."