Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Doprastav a Váhostav uvažujú o prepustení 1 500 ľudí

Ak nová vláda zastaví prvý balík PPP na výstavbu diaľnice D1, firmy budú uvažovať o hromadnom prepúšťaní.

ŽILINA. Dve z najväčších stavebných spoločností na Slovensku, firmy Doprastav, a.s., Bratislava a spoločnosť Váhostav-SK, a.s., Žilina vo štvrtok oznámili, že v prípade zastavenia prvého balíka PPP na výstavbu diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom pristúpia k hromadnému prepusteniu svojich zamestnancov. Prezident Doprastavu Dušan Mráz povedal, že firma plánuje prepustiť do konca mesiaca približne tisíc zo svojich 3,2 tis. pracovníkov. Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato uviedol, že v prípade ich firmy by sa prepúšťanie týkalo približne 500 pracovníkov z celkového počtu 1,8 tis. zamestnancov. Šéfovia oboch firiem o tom informovali počas prezentácie kvalitatívnej štúdie slovenského stavebníctva 2010, ktorú pripravila spoločnosť CEEC Research v spolupráci so spoločnosťami KMPG Slovensko a Ipsos Tambor.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako riaditelia Doprastavu a Váhostavu pripomenuli, ak by prvý balík PPP bol predsa len realizovaný, tak obe spoločnosti by zamestnancov neprepustili, ale naopak, museli by prijať navyše ďalších zamestnancov. Doprastav a Váhostav sú členmi medzinárodného konzorcia, ktoré by malo postaviť päť úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov v rámci prvého balíka PPP. Doprastav je hlavným členom konzorcia s 30-percentným podielom. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Termín finančného uzatvorenia tohto projektu ministerstvo dopravy po dohode s koncesionárskou spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. opätovne presunulo z 11. júna na 30. júna tohto roka. Slovensko musí poskytnúť Európskej komisii dodatočné informácie o vplyve stavby na životné prostredie. Na úseku Turany - Hubová totiž vedie cez chránené územie prírody.

Skryť Vypnúť reklamu

Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský si myslí, že ak by bol PPP projekt zastavený, finančné zdroje z eurofondov by nestačili na výstavbu diaľnice D1. Spochybnil aj možnosť, žeby štát financoval výstavbu diaľnic z prostriedkov získaných z predaja dlhopisov či z penzijných fondov. Zastavenie PPP projektu by podľa neho malo negatívny vplyv aj na vývoj stavebníctva. Príprava projektu stála Doprastav podľa Mráza skoro 20 mil. eur. Kato očakáva, že ak by bol projekt PPP realizovaný, na stavbe diaľnice D1 by mohlo byť priamo zamestnaných 10 tis. až 12 tis. pracovníkov.

"V marci sme boli presvedčení, že projekt PPP začne. Budeme musieť počkať na novú vládu, ako sa k tomu postaví. Vývoj je pre nás tak negatívny, že sme stratili schopnosť zamestnávať ľudí. Zrejme v priebehu budúceho týždňa oznámime na úrad práce hromadné prepúšťanie," povedal Mráz pre agentúru SITA. Doprastav v súčasnosti upresňuje počet prepustených ľudí, pričom má ísť o pracovníkov vo všetkých profesiách od žilinského regiónu cez Zvolen, kde má firma dva závody, po Bratislavu. Doprastav nemá pre nich prácu, v tomto roku mu hrozí prepad výkonov o viac ako 30 %. "Keď sa naša situácia zmení, kedykoľvek to môžeme zrušiť. V tejto situácii nemáme iné východisko," dodal Mráz.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade zastavenia PPP projektu, respektíve ak by ekologickí aktivisti presadili zmenu trasy D1 v úseku Turany - Hubová, výstavba sa môže podľa Mráza oddialiť aj o niekoľko rokov. "Ak by sa všetci, ktorí si myslia, že môžu do toho hovoriť, museli kladne vyjadriť o stavbe, garantujem, že na Slovensku sa nebude stavať vôbec nič," tvrdí Mráz. Kritiku súčasnej opozície, že projekt je predražený a mal by byť prehodnotený, označil prezident Doprastavu za politiku. Tvrdí, že stavebná časť projektu nie je určite predražená a či sa dajú peniaze zabezpečiť lacnejšie, to nevie. Predpokladá sa, že štát by mal počas 30 rokov splácať koncesionárovi postupne 9,1 mld. eur, predtým sa hovorilo o sume 7,8 mld. eur. Mráz si však myslí, že by bolo veľkou chybou, keby projekt PPP nepokračoval.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  2. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  3. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  7. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  8. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  9. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 860
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 980
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 388
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 012
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 389
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 550
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 677
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 670
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 555
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 893
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Slavomír Bodis: "Bývanie je základná ľudská potreba."

Spoločnosť Istrofinal pôsobí na trhu s nehnuteľnosťami už 20 rokov. Vo svojich aktivitách kladie dôraz na trvalú udržateľnosť každého projektu. V súčasnosti ich majú rozpracovaných niekoľko.

Vizualizácia vstupu do Elektrární.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odzneli v utorňajšej diskusii vedenia mesta a významných developerov zo Žiliny.

Mesto Žilina zháňa dobrovoľníkov na celoplošné testovanie

Záujemcovia by mali byť vo veku od 18 do 50 rokov.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Už ste čítali?