Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Lode z Dunaja budú kotviť v Žiline

Plánovanú Vážsku vodnú cestu už mali začať budovať. Do vodnej dopravy sa však v poslednom čase veľa neinvestovalo, a tak musela ustúpiť iným prioritám. Kým v Kysuckom Novom Meste robí problémy, v Žiline a Bytči by ju privítali.

Loďou sa už možno čoskoro budete môcť dostať z Komárna až do Žiliny.Loďou sa už možno čoskoro budete môcť dostať z Komárna až do Žiliny. (Zdroj: PETER OPALKA)

ŽILINA/BYTČA. Už pred 80 rokmi začali úrady pripravovať myšlienku splavnenia Váhu. Mal byť podľa správy o splavnení Váhu a využití jeho vodnej sily splavnený od Komárna až po Žilinu, kde autori navrhovali vybudovať koncový prístav. Rátali so splavnením pre lode s výtlakom 1 200 ton. Dodnes je projekt Vážskej vodnej cesty (VVC) pre obchodné i rekreačné lode stále iba v prípravnej fáze.

V roku 1995 zaradil Stály výbor pre vnútrozemskú plavbu Vážsku vodnú cestu do zoznamu medzinárodných vodných magistrál s kódom E 81. Odvtedy sa s ňou reálne počíta ako s variantným riešením pri výstavbe prieplavu Dunaj - Váh - Odra.

Skryť Vypnúť reklamu

Loďou do Komárna

Približne v tom istom čase prišla žilinská spoločnosť Savas s myšlienkou vodnej cesty, spájajúcej Baltický priestor s juhovýchodnou Európou. Plánovali spustenie lodnej prepravy v priebehu desiatich rokov na úseku medzi Komárnom a Žilinou. Avšak zahraničný investor, ktorý bol ochotný celý projekt financovať, od svojho úmyslu odstúpil.

V roku 2000 vláda posunula časové horizonty výstavby vodnej cesty. Z Komárna do Žiliny mali lode plávať od roku 2016. Už dnes je však jasné, že nebudú, lebo problémy sú naďalej aj s prvým úsekom cesty do Serede.

Plánujú začať s budovaním

„Ministerstvo dopravy vypracovalo Koncepciu rozvoja vodnej dopravy Slovenskej republiky (SR), ktorú schválila vláda. V koncepcii je stanovený aj plán budovania VVC, pretože z vnútroštátneho hľadiska je Vážska vodná cesta jednou z vodných ciest strategického významu, na realizácii ktorej sa v SR postupne pracuje už od polovice 20. storočia," povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministra dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Vláda v roku 2002 schválila návrh zámeru projektu Vážskej vodnej cesty a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. „Schválený návrh nepredstavuje detailný technický projekt na výstavbu, ale chce ustáliť koncepciu výstavby vodnej cesty vybudovaním nových vodných diel, dobudovaním objektov slúžiacich na plavbu lodí, stanovením ich základných parametrov a, predovšetkým, smerovaním prepojenia Váhu na pripravované vodné cesty v ČR a Poľsku," povedal Jurikovič.

Hľadajú spôsob financovania

Podľa súčasne platnej legislatívy je prevádzkovateľom vodnej cesty správca vodného toku, čiže výstavbou vodných ciest by sa mal zaoberať rezort životného prostredia. Od roku 2011 majú prejsť kompetencie týkajúce sa výstavby vodných ciest na rezort dopravy. „Dokončovanie Vážskej vodnej cesty bude závisieť hlavne od financovania. Financovanie je plánované zo štátneho rozpočtu a prípadne z prostriedkov EÚ. Nevylučujeme aj financovanie prostredníctvom PPP projektov," dodáva Jurikovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodnú cestu by mohli využívať na export tovaru po Váhu na Dunaj priemyselné podniky. V minulosti využívali na prevoz hnojív po Váhu v podniku Duslo Šala. Podľa našich informácií nakladacie zariadenie rozobrali pred niekoľkými rokmi. Dôvodom bola nestála hladina Váhu, pričom sa im ničili lode a vznikali im zbytočné obštrukcie. Export riešia vlakovou dopravou do prístavu v Komárne, kde hnojivá naložia a ďalej transportujú po Dunaji loďami.

Zatiaľ je projekt vodnej cesty len akousi víziou do budúcna. K realizácii sa má pristúpiť v roku 2025. Tento termín mnohí ľudia spochybňujú. Avšak problémy tento projekt spôsobuje už teraz. V Kysuckom Novom Meste nemôžu začať s výstavbou 600 bytov, pretože projekt vodnej cesty to nedovoľuje. Pre zle naplánované trasovanie by mali dokonca zbúrať tretinu mesta.

Vodnú cestu by privítali

Primátori Žiliny a Bytče by splavnenie Váhu privítali, pre mestá by malo prínos. Okolo Bytče vedie Hričovský vodný kanál, ktorý je už vybudovaný a mohol by sa na plavbu lodí využívať. „Bytča má veľmi dobrú polohu, čo sa týka napojenia na infraštruktúry. V územnom pláne rátame s priemyselnými zónami. Kvôli vodnej ceste by sme nemuseli robiť zásahy do výstavby, ako napríklad v Kysuckom Novom Meste. Bol by to ďalší druh dopravy, ktorý by mohli podniky využívať na prepravu tovaru. Nie je to podľa mňa zlá myšlienka, len stojí nemalé peniaze," povedal primátor Bytče Peter Korec.

V Žiline vidia v tomto spôsobe dopravy nové pracovné príležitosti a rozvoj cestovného ruchu. „Vítam takúto aktivitu, ktorá z hľadiska infraštruktúry významným spôsobom ovplyvní náš región. Môže mať priaznivý vplyv na ekonomiku, dopravu, životné prostredie a rozvoj turizmu. Je to dobrá myšlienka s pridanou hodnotou pre životné prostredie a odľahčenie cestných komunikácií. Projekt môže vytvoriť nové pracovné príležitosti a zatraktívniť naše mesto a jeho okolie. Rozvoj cestovného ruchu, zvýšený počet turistov a nové služby - to sú oblasti, v ktorých Slovensko zaostáva a práve toto je jedna z príležitostí, ako akcelerovať rozvoj cestovného ruchu na lokálnej úrovni," povedal primátor Ivan Harman.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 26 813
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 780
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 152
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 927
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 685
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 161
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 740
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 912
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 054

Blogy SME

  1. Agáta Krupová: Juraj Ďurček: Dejiny železníc horného Zemplína (o autorovi i knihe)
  2. Ctirad Klimčík: O študentoch
  3. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  4. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  5. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  6. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  7. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  8. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 081
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 753
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 966
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 989
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 626
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 580
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 468
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračné foto

V karanténe je 204 tried.


12 h
Stopéra Samuela Šipčiaka (vľavo) na ihrisku určite neprehliadnete.

Rozhovor s mladým, no už skúseným obrancom OFK Teplička nad Váhom.


12 h

Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala dokončia do konca roku 2023.


16 h

V rozhovore aj o očkovacích kapacitách župy a prípadnom rozširovaní počtu vakcinačných centier.


17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dôvodom plošného uzatvárania škôl a prechodu na dištančné vzdelávanie je zlá pandemická situácia v regióne.


18 h

Pri nehode sa zrazili dve autá.


30. nov

V okresoch Rimavská Sobota a Revúca PCR testy potvrdili veľa infikovaných covidom.


11 h

Aktuálne majú hospitalizovaných 76 pacientov s covidom.


30. nov

Blogy SME

  1. Agáta Krupová: Juraj Ďurček: Dejiny železníc horného Zemplína (o autorovi i knihe)
  2. Ctirad Klimčík: O študentoch
  3. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  4. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  5. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  6. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  7. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  8. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 081
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 753
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 966
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 989
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 626
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 580
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 468
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu