Piatok, 31. marec, 2023 | Meniny má Benjamín

Lode z Dunaja budú kotviť v Žiline

Plánovanú Vážsku vodnú cestu už mali začať budovať. Do vodnej dopravy sa však v poslednom čase veľa neinvestovalo, a tak musela ustúpiť iným prioritám. Kým v Kysuckom Novom Meste robí problémy, v Žiline a Bytči by ju privítali.

Loďou sa už možno čoskoro budete môcť dostať z Komárna až do Žiliny.Loďou sa už možno čoskoro budete môcť dostať z Komárna až do Žiliny. (Zdroj: PETER OPALKA)

ŽILINA/BYTČA. Už pred 80 rokmi začali úrady pripravovať myšlienku splavnenia Váhu. Mal byť podľa správy o splavnení Váhu a využití jeho vodnej sily splavnený od Komárna až po Žilinu, kde autori navrhovali vybudovať koncový prístav. Rátali so splavnením pre lode s výtlakom 1 200 ton. Dodnes je projekt Vážskej vodnej cesty (VVC) pre obchodné i rekreačné lode stále iba v prípravnej fáze.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 1995 zaradil Stály výbor pre vnútrozemskú plavbu Vážsku vodnú cestu do zoznamu medzinárodných vodných magistrál s kódom E 81. Odvtedy sa s ňou reálne počíta ako s variantným riešením pri výstavbe prieplavu Dunaj - Váh - Odra.

SkryťVypnúť reklamu

Loďou do Komárna

Približne v tom istom čase prišla žilinská spoločnosť Savas s myšlienkou vodnej cesty, spájajúcej Baltický priestor s juhovýchodnou Európou. Plánovali spustenie lodnej prepravy v priebehu desiatich rokov na úseku medzi Komárnom a Žilinou. Avšak zahraničný investor, ktorý bol ochotný celý projekt financovať, od svojho úmyslu odstúpil.

V roku 2000 vláda posunula časové horizonty výstavby vodnej cesty. Z Komárna do Žiliny mali lode plávať od roku 2016. Už dnes je však jasné, že nebudú, lebo problémy sú naďalej aj s prvým úsekom cesty do Serede.

Plánujú začať s budovaním

„Ministerstvo dopravy vypracovalo Koncepciu rozvoja vodnej dopravy Slovenskej republiky (SR), ktorú schválila vláda. V koncepcii je stanovený aj plán budovania VVC, pretože z vnútroštátneho hľadiska je Vážska vodná cesta jednou z vodných ciest strategického významu, na realizácii ktorej sa v SR postupne pracuje už od polovice 20. storočia," povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministra dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Vláda v roku 2002 schválila návrh zámeru projektu Vážskej vodnej cesty a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. „Schválený návrh nepredstavuje detailný technický projekt na výstavbu, ale chce ustáliť koncepciu výstavby vodnej cesty vybudovaním nových vodných diel, dobudovaním objektov slúžiacich na plavbu lodí, stanovením ich základných parametrov a, predovšetkým, smerovaním prepojenia Váhu na pripravované vodné cesty v ČR a Poľsku," povedal Jurikovič.

Hľadajú spôsob financovania

Podľa súčasne platnej legislatívy je prevádzkovateľom vodnej cesty správca vodného toku, čiže výstavbou vodných ciest by sa mal zaoberať rezort životného prostredia. Od roku 2011 majú prejsť kompetencie týkajúce sa výstavby vodných ciest na rezort dopravy. „Dokončovanie Vážskej vodnej cesty bude závisieť hlavne od financovania. Financovanie je plánované zo štátneho rozpočtu a prípadne z prostriedkov EÚ. Nevylučujeme aj financovanie prostredníctvom PPP projektov," dodáva Jurikovič.

SkryťVypnúť reklamu

Vodnú cestu by mohli využívať na export tovaru po Váhu na Dunaj priemyselné podniky. V minulosti využívali na prevoz hnojív po Váhu v podniku Duslo Šala. Podľa našich informácií nakladacie zariadenie rozobrali pred niekoľkými rokmi. Dôvodom bola nestála hladina Váhu, pričom sa im ničili lode a vznikali im zbytočné obštrukcie. Export riešia vlakovou dopravou do prístavu v Komárne, kde hnojivá naložia a ďalej transportujú po Dunaji loďami.

Zatiaľ je projekt vodnej cesty len akousi víziou do budúcna. K realizácii sa má pristúpiť v roku 2025. Tento termín mnohí ľudia spochybňujú. Avšak problémy tento projekt spôsobuje už teraz. V Kysuckom Novom Meste nemôžu začať s výstavbou 600 bytov, pretože projekt vodnej cesty to nedovoľuje. Pre zle naplánované trasovanie by mali dokonca zbúrať tretinu mesta.

Vodnú cestu by privítali

Primátori Žiliny a Bytče by splavnenie Váhu privítali, pre mestá by malo prínos. Okolo Bytče vedie Hričovský vodný kanál, ktorý je už vybudovaný a mohol by sa na plavbu lodí využívať. „Bytča má veľmi dobrú polohu, čo sa týka napojenia na infraštruktúry. V územnom pláne rátame s priemyselnými zónami. Kvôli vodnej ceste by sme nemuseli robiť zásahy do výstavby, ako napríklad v Kysuckom Novom Meste. Bol by to ďalší druh dopravy, ktorý by mohli podniky využívať na prepravu tovaru. Nie je to podľa mňa zlá myšlienka, len stojí nemalé peniaze," povedal primátor Bytče Peter Korec.

V Žiline vidia v tomto spôsobe dopravy nové pracovné príležitosti a rozvoj cestovného ruchu. „Vítam takúto aktivitu, ktorá z hľadiska infraštruktúry významným spôsobom ovplyvní náš región. Môže mať priaznivý vplyv na ekonomiku, dopravu, životné prostredie a rozvoj turizmu. Je to dobrá myšlienka s pridanou hodnotou pre životné prostredie a odľahčenie cestných komunikácií. Projekt môže vytvoriť nové pracovné príležitosti a zatraktívniť naše mesto a jeho okolie. Rozvoj cestovného ruchu, zvýšený počet turistov a nové služby - to sú oblasti, v ktorých Slovensko zaostáva a práve toto je jedna z príležitostí, ako akcelerovať rozvoj cestovného ruchu na lokálnej úrovni," povedal primátor Ivan Harman.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  2. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  3. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  4. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  5. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu aj mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  6. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  7. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  8. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  1. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  2. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  5. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  6. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  7. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  8. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 28 904
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 055
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 12 623
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 11 118
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 5 776
  6. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 639
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 3 930
  8. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 389

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Flambované banány už 15 rokov neprestajne lákajú.
  2. Rudolf Trbušek: Nula na účte veriteľa po 6 rokoch nie je poctivý zámer.
  3. Rudolfa Vallová: Ako na úspešných politikov a pritom sa nepomýliť
  4. Vladimír Krátky: Tak čo, opäť sme to pohnojili ?
  5. Miroslav Danko: Riešenie problému s parkovaním
  6. Věra Tepličková: Môj vstup do strany
  7. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCVII - Zuberec, Múzeum oravskej dediny
  8. Tomáš Török: Zdá sa vám rok 2023 nestabilný? Využite to!
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 41 454
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 26 172
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 968
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 8 792
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 785
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 770
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 4 118
  8. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 103
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Druhý semifinálový zápas bol napínavý až do úplného konca.


3m
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


4 h
Režisér Rudolf Biermann.

Tvorcovia hľadajú ľudí do filmu po celom východnom Slovensku.


24. mar

Semifinálovú sériu otvorili gólové hody.


20 h

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Flambované banány už 15 rokov neprestajne lákajú.
  2. Rudolf Trbušek: Nula na účte veriteľa po 6 rokoch nie je poctivý zámer.
  3. Rudolfa Vallová: Ako na úspešných politikov a pritom sa nepomýliť
  4. Vladimír Krátky: Tak čo, opäť sme to pohnojili ?
  5. Miroslav Danko: Riešenie problému s parkovaním
  6. Věra Tepličková: Môj vstup do strany
  7. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCVII - Zuberec, Múzeum oravskej dediny
  8. Tomáš Török: Zdá sa vám rok 2023 nestabilný? Využite to!
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 41 454
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 26 172
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 968
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 8 792
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 785
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 770
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 4 118
  8. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 103
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu