ŽILINA. Technický a morálny dlh z minulosti v dopravnej infraštruktúre je obrovský a žiadna obec či mesto nie je schopné samo si poradiť s jeho definitívnym vyriešením. Primátor Žiliny Ivan Harman (SDKÚ-DS) to pre TASR uviedol na margo spustenia diaľničného úseku D1 v Považskej Bystrici a možného kolapsu dopravy v Žiline.
"V tomto je pomoc štátu, vlády a ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií absolútne nevyhnutná. A každá obec očakáva takúto pomoc, nevynímajúc Žilinu," skonštatoval Harman.
Zdôraznil, že celá tranzitná doprava ide takmer priamo cez centrum Žiliny a stretáva sa v jednej križovatke, čo môže spôsobiť problémy. "Riešenie by mohlo prísť za pomoci štátu a vlády. A to jednak v dobudovaní samotnej D1 vrátane tunela Dubná Skala - Višňové. Ďalšie riešenie je v budovaní diaľnice D3 od Horného Hričova smerom na Kysuce. Tranzit zo severu by potom neprechádzal cez Žilinu, ale išiel by rovno na diaľnicu v Hornom Hričove. Ďalšie riešenie je vo vybudovaní južného obchvatu mesta. To znamená pokračovanie Ľavobrežnej cez Váh okolo automobilky Kia s vyústením pred Strečnom, čím by sa odľahčila križovatka na Košickej, ktorá je momentálne neuralgickým bodom dopravného systému v meste," povedal Harman.
Riaditeľ Žilinskej regionálnej komory (ŽRK) Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) Ján Mišura pripomenul, že problém žilinského uzla mohol byť dávno vyriešený, ak by sa v roku 2002 nezakonzervoval diaľničný tunel medzi Žilinou a Martinom.
"Toto sú výsledky nekoncepčnej politiky, ktorá sa začala novým projektom výstavby diaľnic schváleným vládou v roku 2000. Výsledok je ten, že Žilina teraz bude lievikom. Snaha tejto vlády zatiaľ nevychádza. Pretože nie je rozbehnutá žiadna stavba v hlavnom európskom koridore za Žilinou v smere na Martin a Košice a diaľnica na Poľsko nie je v prevádzke. Most, ktorý navrhuje Slovenská správa ciest (SSC) okolo závodu Kia, je len provizórne riešenie, ku ktorému má SOPK takisto výhrady," dodal Mišura.Mesto Žilina podľa Harmana o riešení možného kolapsu dopravy v súvislosti s diaľnicou D1 už dlhodobo intenzívne rokuje a oslovuje ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) a SSC. "Je prísľub, že s vybudovaním južného obchvatu by sa v dohľadnej dobe dalo pohnúť. Menšie riešenia sú v riadení križovatiek, kde má mesto Žilina spracovaný projekt inteligentného riadenia svetelných križovatiek," podotkol žilinský primátor.
Dokončenie D1 až po Žilinu je podľa riaditeľa ŽRK SOPK výbornou správou pre všetkých podnikateľov aj obyvateľov Žilinského kraja. "Pretože už sa nebudú musieť zdržovať cez Považskú Bystricu. No a Žilinu celú prebehnú, pretože tam je vnútorná infraštruktúra. Je to dobrá správa pre všetkých. Žiaľ, výstavba nepokračuje," uzatvoril Mišura.