ŽILINA. „Celé toto územie treba nejako skĺbiť, aby sa tam človek cítil dobre, aby sa tam chodil zrekreovať,“ povedal jeden z hlavných riešiteľov nového územného plánu Žiliny Vladimír Barčiak.
Novovytvorené rekreačné plochy okolo trojbrežia by mal v budúcnosti poprepájať systém peších lávok cez všetky tri rieky. Centrom nových možností rekreácie by podľa Barčiaka mohol byť hrad Budatín so svojím historickým parkom, ostatné nábrežia by ponúkali parky s lavičkami, ihriská či športoviská. Projekt tiež počíta s presunutím železničného depa do Tepličky nad Váhom, na brehu Váhu by tak zostala len spomienka v podobe múzea rušňov a vagónov.
S projektom Trojbrežie ráta aj nový územný plán mesta, ten však ešte musí prejsť verejnou diskusiou, krajským stavebným úradom a schvaľovaním v mestskom zastupiteľstve. Nový plán je nastavený do roku 2025 a prioritou mesta na toto obdobie má byť aj budovanie peších a cyklistických trás.
Peší pohyb v Žiline má byť podľa Barčiaka nadradený automobilovej doprave tak, aby Žilinčania mali v prvom rade možnosť dostať sa do práce peši alebo na bicykli. „Definujú sa a budú sa dodržiavať priestory pre prioritu pešieho pohybu sústavou námestí a takou architektonickou úpravou, aby sa prejavila tá nadradenosť a bezpečnosť pohybu,“ povedal Barčiak.
Žilina sa zameria na tri hlavné pešie smery- od železničnej stanice na sídlisko Hájik, od stanice na sídlisko Vlčince a od stanice cez Bulvár a sídlisko Solinky do mestskej časti Bytčica.