ŽILINA. Rozšíri centrum Žiliny, zvýši bezpečnosť dopravy, zjednoduší prístup na športové podujatia. O lávke pre peších, ktorá spojí Národnú ulicu a multifunkčné centrum Štadión, hovoria jej tvorcovia len v superlatívoch. Ako teda zmení Žilinu?
Inšpirované svetom
Oceľová presklená konštrukcia bude určená pre chodcov. Na Národnú ulicu sa má napojiť pomocou eskalátora, schodiska a výťahu. Následne preklenie Hviezdoslavovu ulicu a vojde do budovy železničnej stanice.
MY Žilinským novinám tieto informácie poskytol Roman Ličko zo žilinskej firmy Reming consult, ktorá lávku projektuje.
Ako hovorí, pri navrhovaní sa inšpirovali príkladmi úspešných prepojení verejnej dopravy a multifunkčných centier v nemeckom Regensburgu alebo vo francúzskom Lille. Žilinský projekt je v štádiu podania žiadosti o územné rozhodnutie.
Vpravo hore MC Štadión. VIZUALIZÁCIA: REMING CONSULT
Staničný priestor s lávkou majú spojiť eskalátory, o nich sa však uvažuje v rámci revitalizácie výpravnej budovy, na ktorú hľadajú železnice súkromných investorov. Lávka ďalej pokračuje ponad koľajisko s 15 koľajami, za ním preklenie Ulice Uhoľná a Na strelnici, pred ktorou je navrhnuté prístupové schodisko a následne sa lávka napája priamo do multifunkčného centra.
K nástupištiam číslo 2 a 3 privedie chodcov oceľové schodisko ponad existujúce výstupy z podchodu. V rámci rekonštrukcie výpravnej budovy sa uvažuje s vybudovaním výťahov na nástupišti č. 1, 2 a 3. Toto riešenie by zabezpečilo bezbariérové prepojenie lávky a nástupíšť.
Rozšíri centrum mesta
Pôvodný plán investora počítal s predĺžením železničného podchodu. Neskôr sa rozhodol pre lávku. „Predstavuje rozvojový impulz nielen pre železničnú stanicu, ale aj jej širšie okolie," uviedol pre MY Žilinské noviny zástupca investora MC Štadión.
Rozšíri podľa neho centrum mesta a zvýši bezpečnosť na Hviezdoslavovej ulici, kadiaľ prechádzajú ľudia do a zo stanice. Zjednodušiť má aj prístup na športové podujatia pre futbalových a hokejových fanúšikov, prichádzajúcich autobusovou alebo železničnou dopravou.
Tiež by mala odľahčiť parkovacie kapacity, pri štadióne bude tisíc parkovacích miest. Investor očakáva, že ľudia auta zaparkujú radšej tu a do mesta pôjdu peši. Prvoradou úlohu nadchodu je však uľahčenie prístupu do nákupného centra.
Preklenutie Hviezdoslavovej ulice. VIZUALIZÁCIA: REMING CONSULT
Štádión začne obchodmi
Multifunkčné centrum Štadión získalo územné rozhodnutie. Jeho výstavba je rozdelená na tri etapy. Najprv postavia obchodné priestory za východnou tribúnou dnešného ihriska. Nájomná plocha má mať 29 000 m2 a približne 110 maloobchodných predajní na dvoch poschodiach.
Súčasťou bude tiež supermarket s plochou okolo 3 000 m2. Okrem obchodov, služieb a stravovania sa tu majú návštevníci aj zabaviť a športovať. Spolumajiteľom projektu je Jozef Antošík, predseda dozornej rady futbalového klubu MŠK Žilina.
Postaviť takýto štadión bez podpory štátu, či samosprávy je neefektívne, tvrdí Jozef Antošík.
Investor, spoločnosť MC Štadión, vytvorila aj dcérsku firmu Amorex. Tá sa ako jediná prihlásila do súťaže železníc o revitalizáciu stanice v rámci projektu súkromno-verejného partnerstva, takzvaného PPP projektu. Železnice vyzvali firmu na ďalšie rokovania ohľadom výšky investície a doby užívania komerčných nebytových priestorov v stanici, ktoré by firma získala ako protihodnotu.
VIZUALIZÁCIA: INVESTOR
Obchodno - zábavné centrá menia výzor mesta. Čítajte viac o Auparku na Námestí Ľ. Štúra - mestu sa nepozdáva jeho kolaudovanie. Obchodné centrum Mirage, stavia v centre mesta George Trabelssie, otvoriť ho chce v októbri 2010.