Model trate Žilina - Rajec meria 84 metrov

Vláčiky, krajinky, staničné nástupištia. Toto všetko, ba aj viac patrí k záľubám Jána Vanča z Hôrok. Svoj voľný čas totiž venuje klubu modelovej železnice a krúžku pre deti, ktoré učí milovať železničky.

Ján Vančo pri práci na železničke. Jeho špecialitou sú krajinky a nástupištia. Snaží sa ich napodobniť verne v mierke 1:120.Ján Vančo pri práci na železničke. Jeho špecialitou sú krajinky a nástupištia. Snaží sa ich napodobniť verne v mierke 1:120. (Zdroj: KATARÍNA KVAŠŇOVSKÁ)

HÔRKY. Odmalička mal Ján Vančo blízko k vláčikom, no naplno im prepadol až takmer o 25 rokov neskôr. „Môj starý otec bol technický typ, a keď som mal asi päť rokov, videl, že mám základné technické zručnosti. Kúpil mi prvý vláčik. V tom období to však bolo viac o hre ako o tvorivosti," zaspomínal dnes už jeden z členov Klubu modelovej železnice vo Hôrkach. Ako sa pominulo detstvo, vláčiky odložil do kufra, kde sa ich nedotkol veľmi dlhý čas.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Analógové vs. digitálne

„Prišla rodina a rozmýšľal som, čím deti zaujať v dnešnej pretechnizovanej dobe, kde sa všetko točí okolo televízie a počítačov." V roku 2006 nastúpil do firmy, kde jeden z jej konateľov mal ambíciu založiť klub modelárov. „Venoval sa tomu už podstatne dlho. A ja som v tom videl aj príležitosť zaujať syna." Rozhodol sa oprášiť si vedomosti, ktoré dovtedy o modelovaní železníc mal, veľmi ho to chytilo a začal sa učiť novým.

SkryťVypnúť reklamu

„Technológie išli za tých skoro 25 rokov veľmi dopredu. Nedá sa to porovnať s tým, keď sme ešte kedysi my jazdili na analógový systém, na transformátory. Dnes už je riadenie digitálne, takže na koľaji už môžete mať teoreticky sto súprav a každá si jazdí podľa programu. Predtým, kebyže mám sto vlakov, potrebujem aj sto ovládacích trafo staníc," hovoril Vančo.

vlaky2.jpg

FOTO: KATARÍNA KVAŠŇOVSKÁ

Železničná trať podľa skutočnosti

Ján Vančo sa stal pre svoju lásku k železniciam členom klubu KMŽ Hôrky, ktoré pracujú v mierke 1:120 oproti skutočnosti. „Všetko je vlastne proti reálu menšie, rovnako ako sú menšie vagóniky, sú menšie aj stromčeky či stanice. Všetko musí mať proporcie tak, ako by to bolo v reáli. Lebo dobrý modelár pozrie na daný výsek trate a vidí, keď tam niečo nepatrí alebo je na hrane."

SkryťVypnúť reklamu

Sám sa najradšej hrá s krajinkami. To je jeho špecialita. Rovnako sa nevyhýba ani staniciam a nástupištiam. Pri práci často používa aj zväčšovacie sklo. „Ak má byť detail voľným okom dobrý, musím si ho aj dvojnásobne zväčšiť," uviedol. Okrem práce na moduloch zastáva v klube aj inú funkciu. „Mám na starosti aj archivovanie, čiže každú výstavu, ktorú absolvujeme, zdokumentujem," prezradil.

Vyše 80 - metrová trať

Vo svojom klube sa rozhodli pre modeláciu železničnej trate Žilina - Rajec. „Začali sme ju robiť v roku 2006. Je pojazdná, chýbajú nám už len dve väčšie stanice, a to Bytčica a Lietavská Lúčka. Tie by sme chceli spraviť tento rok. Radi by sme to stihli do stretnutia v septembri," prezradil ambície klubu. V každom prípade je ale trať pojazdná na celých svojich takmer 84 metroch. „Obsahuje 31 traťových modulov a 29 staničných modulov. Máme šesť staníc plus zastávky." Keďže sa modelári rozhodli spracovať železničnú trať tak, ako vyzerala v 80-tych rokoch minulého storočia, pár zastávok alebo ciest okolo trate sa zmenilo.

SkryťVypnúť reklamu

„Najťažšie bolo nájsť podklady na zastávku v Rajeckých Tepliciach. Tým, že sa tam spravil obchvat a stanicu preložili na druhú stranu trate, bolo problematické dostať sa k pôvodným materiálom. Nakoniec sme niečo objavili v malej reštaurácii v Rajeckých Tepliciach, kde som bol nafotiť obrázky, podľa ktorých sme tento úsek mohli vymodelovať." Na svojej trati sa snažia dôverne zobraziť všetky najzaujímavejšie úseky.

vlaky3.jpg

FOTO: KATARÍNA KVAŠŇOVSKÁ

„Nechýba zastávka v Poluvsí, ktorá je krížom cez cestu, alebo špecifická odbočka na Zbyňov." Po trati premávajú vlaky presne podľa skutočnosti. „Najznámejším vlakom je Rajecká Anča."

Prvenstvo za krajinku

Okrem toho, že svoj voľný čas venujú pravidelným nedeľným stretnutiam klubu, chodia sa prezentovať aj po Slovensku. Vďaka tomu aj vyhrávajú rôzne ceny. Ján Vančo sa pýši titulom Majstra Slovenska za takzvaný odbočný modul.

Práca s deťmi

Svoju šikovnosť a zručnosť si Ján Vančo nenecháva pre seba. Spolu s členmi klubu sa dohodli otvoriť krúžok pre deti zo základnej školy. Vďaka ústretovosti riaditeľky školy získali pre svoje hobby aj priestory. Rovnakú podporu majú aj od starostu obce. V súčasnosti je v krúžku 11 detí a stretávajú sa pravidelne každý piatok.

„Učíme ich základné zručnosti. Aby vedeli pracovať s nožnicami, aby vedeli vystrihovať, vyrezávať, aby pochopili, že existujú nejaké mierky, v ktorých sa robí. Že modelárstvo je o tom, že to, čo vidia v skutočnosti, musia dostať do malého priestoru v čo najvernejšej podobe. Takže sa hrajú." Odmenou im je potom jazdenie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 380
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 532
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 703
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 619
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 566
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 341
  1. Ivan Mlynár: Rýchlo pridajte Šutaj Eštokovi do soli jód, zdravotné následky pominú
  2. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  3. Štefan Šturdzík: Robo
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  5. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  6. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 656
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 345
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 130
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 008
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 897
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Rýchlo pridajte Šutaj Eštokovi do soli jód, zdravotné následky pominú
  2. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  3. Štefan Šturdzík: Robo
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  5. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  6. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 656
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 345
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 130
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 008
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 897
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu