ŽILINA. Upozorniť na potrebu riešenia problémov ľudového odievania, možnosti zachovávania ľudového odevu a podnietiť mladých etnológov a kultúrnych pracovníkov k výskumom ľudového odevu bolo cieľom seminára Ľudové odievanie, ktorý sa dnes uskutočnil na pôde Úradu Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) v Žiline.
Podľa odbornej pracovníčky Slovenského národného múzea (SNM) v Martine Alžbety Gazdíkovej kroj v súčasnosti už v aktívnej podobe nežije.
"Folklórne hnutie zachováva určité formy, ale už je to v podobe scénického kostýmu. Plus vidím vo veľkom nevyčerpateľnom zdroji inšpirácie. Jednak pre odevných návrhárov, ale aj návrhárov dizajnérov, hlavne, čo sa týka jednotlivých techník. A v poslednom období môžeme badať rast záujmu o ľudový odev a textilné techniky. Hlavne v školských zariadeniach," skonštatovala Gazdíková.
Predseda ŽSK Juraj Blanár pripomenul, že na území Žilinského kraja, v turčianskej Blatnici, je múzeum známeho výtvarníka, fotografa, filmového režiséra, kameramana, folkloristu a hudobného vedca Karola Plicku.
"Povedal, že kroj považuje za výsostne umelecké dielo v tradičnej kultúre. Rovnako dôležité ako ľudová architektúra, pieseň alebo rozprávka. Ja s tým súhlasím a myslím si, že je potrebné opäť aj pre mladú generáciu urobiť renesanciu ľudového odievania našich predkov. Čiastočne to už vidíme na folklórnych festivaloch, pričom najvýznamnejšie z hľadiska Slovenska sú koncentrované v našom kraji. Či už je to Východná, Jánošíkove dni alebo Podroháčske slávnosti v Zuberci," povedal predseda ŽSK.
Gazdíková zdôraznila, že Slovensko má špecifikum, ktoré mu závidia aj zahraniční odborníci, a to vyše 60 variantov ľudového odevu, pričom skoro každý má ešte podvarianty.
"Táto rôznorodosť je znakom veľkého tvorivého ducha predchádzajúcich generácií našich predkov. Človek to pozoruje medzi mladými ľuďmi alebo ľuďmi, ktorí robia v oblasti hudby či výtvarníkmi, že stále hľadajú niečo nové. Je pozitívne, že sa ľudia neuspokoja s tým, aby niečo opakovali. Aj keď opakujú, stále vymýšľajú niečo nové,"uviedla Gazdíková.