ŽILINA. Sociálny zmier v autobusovej doprave je ohrozený pre možnosť zrušenia zliav zamestnancov a ich rodinných príslušníkov, myslí si prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie. V rozhovore pre agentúru SITA v tejto súvislosti povedal, že podporí prípadné vyhlásenie štrajku Odborového zväzu KOVO, zastupujúceho pracovníkov v autobusových spoločnostiach.
Myslí si, že štrajk môže túto situáciu vyriešiť. "Pred piatimi rokmi to zabralo, môže to zabrať aj teraz. Nemusí to byť otvorený štrajk, stačí urobiť z pondelka sobotu," predpokladá Trabelssie. Náklady na ušlé tržby za deň budú podľa neho vyššie ako 265,5 tis. eur.
"Hrozí vážny sociálny nepokoj. Siahame ľuďom na niečo, čo mali, sú na to zvyknutí. A prečo im to chceme zobrať, nevie nikto povedať," hovorí Trabelssie. Zachovanie, či zrušenie zliav, tzv. režimiek, však podľa neho závisí od rozhodnutia samosprávnych krajov. Tie totiž dotujú prímestskú verejnú dopravu.
Kováci začiatkom apríla už vyhlásili štrajkovú pohotovosť a pripravujú sa na vyjednávanie s autobusovým zväzom za účasti prideleného sprostredkovateľa. Odborári žiadajú podpísať dodatok k vyššej kolektívnej zmluve, autobusoví dopravcovia to odmietajú. Takáto zmluva má riešiť bilaterálne vzťahy a nemôžu kraj k tomu zaviazať. Ak sa do konca apríla nedohodnú, chcú zamestnanci pristúpiť k štrajku.
Zväz autobusovej dopravy pritom podporuje všetky požiadavky zamestnancov na zľavy v primeranom rozsahu. Nemali by byť však väčšie ako doteraz. "Nie sme proti nim. Otázka je len, aký právny model je správny. Vzhľadom na novelizáciu zákonov o dani z pridanej hodnoty, dane z príjmu a iné veci by doterajší model spôsobil zamestnancom pripočítateľné položky," tvrdí Trabelssie.
Autobusový zväz navrhuje, aby zamestnanci v autobusových podnikoch namiesto poplatku 10 eur ročne za poukážku platili napríklad 10 centov na 25 kilometrov. Nejde o nové peniaze, len o iný spôsob. Vydať príslušnú tarifu však musia zo zákona predsedovia krajov. Podobne to funguje na železniciach.
Ak by boli zľavy zrušené, potom podľa Trabelssieho treba zvýšiť mzdy zamestnancov, tie však zasa zaplatia vyššie územné celky. Stálo by ich to ročne najmenej okolo 30 tis. eur. "Je to politické rozhodnutie, či chcú dať výhodu zamestnancom, ktorá je štandardne všade, alebo to chcú riešiť navýšením miezd. Nie je možné, aby niekto robil za 600 eur a ešte jeho dieťa platilo cestovné," pripomenul Trabelssie podpriemernú mzdu vodičov autobusov.
Prezident zväzu autobusárov je v prípade zrušenia cestovných zliav pre zamestnancov za to, aby bolo zrušené aj bezplatné cestovanie pre poslancov, sudcov aj ostatných. Kvôli spravodlivosti. Zamestnanci majú totiž podľa neho ako prví právo na zľavy. "Odobratie zliav bude drahšie riešenie, lebo zvýši mzdy o cenu cestovného a bude ešte znamenať vyššie odvody a dane. Vyššie územné celky by tak zaplatili o 50 až 60 % viac," predpokladá Trabelssie.
Ako dodáva, ide o originálnu kompetenciu samosprávnych krajov, avšak priznáva, že príslušné európske nariadenie zamotalo hlavy všetkým.
George Trabelssie bol na valnom zhromaždení Zväzu autobusovej dopravy 12. apríla tretíkrát zvolený za prezidenta na ďalšie dva roky. Okrem toho je predsedom predstavenstva Slovenskej investičnej a realitnej spoločnosti, a.s. v Žiline, vlastniacej väčšinu akcií spoločností SAD Žilina, a.s. a SAD Trenčín, a.s. Trabelssie má zastúpenie v orgánoch viacerých spoločností, okrem uvedených aj v žilinských firmách Letisko Žilina, a.s., Letisková spoločnosť Žilina, a.s., SIRS - Development, a.s., SIRS - Investment, s.r.o., SIRS - Project, a.s., SIRS - Reality, a.s., Žilinská parkovacia spoločnosť, s.r.o., GMK-Centrum, a.s., Mirage Shopping Center, a.s., Organizátor RIDS, a.s., SMS, spol. s r.o. a Šport Park, s.r.o.