ŽILINA. Projekt ŽSR Moderná stanica sa zatiaľ odkladá. Zámer, aby firmy spravili z ošarpaných priestorov „moderné multifunkčné komplexy," za čo získajú zvýhodnený dlhodobý prenájom časti priestorov, zatiaľ nevyšiel.
O Žiline ešte rokujú
Do verejnej obchodnej súťaže sa prihlásilo päť firiem. Rekonštruovať všetky štyri stanice chcela iba jedna z nich, talianska skupina GrandiStazioni. Traja ďalší uchádzači mali záujem len o trenčiansku stanicu, jeden o žilinskú. Taliani však pred termínom na predkladanie návrhov odstúpili.
Návrh na revitalizáciu železničnej stanice Žilina predložila iba spoločnosť Amorex. Podľa železníc návrh spĺňal základné kritériá, avšak po finančnej stránke bol poddimenzovaný. „Predložená dokumentácia načrtáva víziu revitalizácie železničnej stanice s využitím jej situovania medzi štadiónom a pešou zónou," uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.
ŽSR podľa nej vyzvali uchádzača na ďalšie rokovania ohľadom výšky investície a dobe užívania komerčných nebytových priestorov v stanici.
Budova stanice z Hviezdoslavovej ulice. ŽSR odhadujú, že cez ňu prejde denne 8 900 cestujúcich. FOTO: LADISLAV KAVECKÝ
Amorex je žilinská firma založená spoločnosťou MC Štadión, investorom už povoleného multifunkčného centra Štadión pri žilinskom futbalovom štadióne.
Železnice nepovažujú projekt za neúspešný. Získali vraj prvé skúsenosti s PPP projektami. „Menší záujem investorov odôvodňujeme celkovou nepriaznivou situáciou v realitnej oblasti a problémami potenciálnych investorov so získaním úverov a bankových garancií," tvrdí Pavlíková. Súťaž chcú ešte v tomto roku zopakovať a ponuku rozšíriť aj o stanice v Nitre a Novom Meste nad Váhom.
Lávka a pohyblivé schody
Napojenie už čiastočne povoleného multifunkčného objektu na centrum mesta malo pôvodne vzniknúť predĺžením železničného podchodu. Najnovšie ale investor plánuje lávku pre peších. MY Žilinským novinám to potvrdil prednosta stanice Adam Chmurčiak, ktorý zámer uvítal.
„Podľa projektu sa vybuduje lávka pre peších, po osi podchodu, ktorá spojí Národnú ulicu s Uhoľnou a novým centrom," povedal Chmurčiak. Na prechod sa napoja eskalátory z Národnej, povedie cez vestibul stanice a ďalej ponad nástupištia až ku Štadiónu. „Výťahy a eskalátory na nástupištia sa zatiaľ budovať nebudú, počítame s nimi v projekte celkovej revitalizácie stanice," povedal Chmurčiak.
Lávka bude podľa našich informácií nadokrytá a presvetlená, výhľadovo bude slúžiť aj pre cestujúcich k nástupištiam a možno sa na jej úrovni vytvorí vo vestibule nové podlažie. Dlhá bude niečo vyše 200 metrov a
s jej výstavbou sa plánuje od konca tohto roku do leta 2011.
Premostenie projektuje žilinská firma, informácie ani vizualizácie však zatiaľ, bez povolenia investora, poskytnúť nemohla.
Autor: (mp)