ŽILINA. Peter kúpil na sídlisku Solinky byt a začal ho rekonštruovať. Netušil, koľko starostí môže mať s jednoduchou výmenou radiátora. Zistil, že z fondu opráv mu jeho výmenu nepreplatia, keďže nebol v havarijnom stave.
Informoval sa teda na možnosti výmeny u správcu bytu, spoločnosti OSBD. Peter postupoval podľa inštrukcií družstva. Súhlasil, že mu radiátor vymení súkromná firma, ktorú má OSBD zazmluvnenú na inštalatérske práce.
Správcovi zaplatil 150 eur do fondu opráv, ako zálohu na výmenu radiátora, o čom dostal potvrdenie. Obdržal telefónne číslo na firmu, kde si mal dohodnúť termín prác. „Číslo bolo nedostupné celý deň a nemohol som si dohodnúť termín," hovorí Peter Gaduš.
Na OSBD mu podľa neho nevedeli povedať, čo môže byť s inštalatérom. „Spýtali sa ma, kde som už videl, že sa radiátor mení za jeden deň," hovorí Gaduš. Ponúkli mu ešte ďalšiu firmu, ak doplatí ešte 50 eur, alebo možnosť, aby si zohnal vlastnú firmu. Prípadne si mal riešiť výmenu sám.
Riaditeľ družstva Dušan Kaluža nás odkázal na zamestnancov oddelenia opráv. Zodpovedný zamestnanec nás odkázal na zmluvu o výkone správy, potom sa nám s ním spojiť nepodarilo.
Zaplatil o polovicu menej
Peter vyriešil situáciu teda po svojom, vďaka čomu ušetril. O výmenu radiátora požiadal rodinného známeho, ktorý má špecializovanú firmu. Za radiátor zaplatil 60 eur a za prácu päť eur. Odmontovanie starého telesa trvalo ani nie päť minút a zhruba rovnako aj osadenie nového. „Celá operácia sa dá urobiť oveľa rýchlejšie a o polovicu lacnejšie," povedal Gaduš.
Družstvo má podľa ďalšieho zamestnanca zabezpečené vykurovanie v bytových domoch hydraulicky vyregulovaným systémom, ktorý je presne nastavený. Preto je lepšie, ak mení radiátory nimi objednaná, skúsená firma. Nie je to však záväzné, stačí na výmenu upozorniť.
„Je nutné, aby nás takýto človek kontaktoval a družstvo zámer odsúhlasilo, aby nedošlo k neadekvátnemu zásahu a následným poruchám," povedal. Ak pri výmene nezmenili dimenzie výhrevného telesa a určený tepelný výkon v projektovom návrhu, nemali by nastať žiadne problémy.
Gaduš si následne zaplatenú zálohu vybral. Družstvu musí ešte dokladovať, že práce boli vykonané odborne a požiadať o výmenu merača tepla.
Neinformovali ho
Dôvod, prečo sa Gaduš nemohol spojiť so zazmluvneným inštalatérom, je jednoduchý. Jozef Hoferica, ako nám povedal, bol celý týždeň mimo Slovenska.
„Družstvu som nahlásil, že budem odcestovaný. Tak postupujem vždy, keď idem preč," povedal Hoferica.
Gaduša však, ako hovorí, na jeho neprítomnosť nikto neupozornil. Prečo, sme sa na družstve nedozvedeli. So zodpovedným zamestnancom sa nám už spojiť nepodarilo.
Hoferica povedal, že po návrate ho čakalo asi 15 žiadostí od ľudí z bytov v správe družstva na rôzne práce. Minulý týždeň robil na šiestich bytoch. Ich vlastníci alebo nájomcovia vraj o tom, že musia týždeň počkať, vedeli
a nemali žiaden podobný problém.