Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav

Súkromný kapitál mal urýchliť výstavbu ciest. Kríza ju pribrzila

Výstavba diaľnice D1 v okolí Žiliny, vrátane tunela Višňové - Dubná Skala, by podľa predbežných odhadov mala vyjsť na zhruba dve miliardy eur.

Finančná kríza pribrzdila výstavbu diaľnice.Finančná kríza pribrzdila výstavbu diaľnice. (Zdroj: TASR - PAVOL ĎURČO)

ŽILINA. Zrýchlenú stavbu dôležitých cestných ťahov očakávala vláda Roberta Fica (Smer-SD) od zapojenia súkromných investorov do projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Pôvodne naplánované termíny dokončenia ciest sa však aj pre negatívne vplyvy hospodárskej krízy posunuli. Naplno sa zatiaľ rozbehli len práce na asi 50 kilometrov dlhom úseku rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kabinet si naplánoval vybudovať prostredníctvom PPP projektov celkovo vyše 150 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. O metóde, pri ktorej stavbu financuje súkromný koncesionár a štát mu neskôr v splátkach dlhodobo hradí vybudovanie a prevádzku diela, uvažovala ešte bývalá vláda Mikuláša Dzurindu. Reálne však PPP projekty spustil až súčasný Ficov kabinet. Zamýšľané cesty rozdelil do troch balíkov. Podľa vlaňajšieho odhadu ministra dopravy Ľubomíra Vážneho by táto forma budovania diaľnic mala Slovensko stáť okolo 21 miliárd eur. Štát má diela po dobudovaní koncesionárom splácať 30 rokov. Po navýšení o úroky sa tak cesty výrazne predražia.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy vyhlásilo prvý medzinárodný tender na výber zhotoviteľa približne 75 kilometrov diaľnice D1 v Žilinskom a Prešovskom kraji v novembri 2007. O mesiac neskôr nasledovala súťaž na dodávku a prevádzku okolo 50 kilometrov cesty R1 a v apríli 2008 tender na technicky náročný, približne 30-kilometrový úsek D1 s viacerými tunelmi v okolí Žiliny. Fico pritom po voľbách v roku 2006 vyhlásil, že do roku 2010 by malo byť s výnimkou technicky náročných úsekov dobudované celé spojenie medzi Bratislavou a Košicami.

Napokon sa naplno začala prostredníctvom PPP projektov stavať rýchlostná cesta R1. Konzorcium Granvia pod vedením francúzskej firmy Vinci spustilo práce vlani v auguste, stavebné náklady na vybudovanie štyroch úsekov R1 sú naplánované na 900 miliónov eur, ale ďalšie milióny si vyžiada napríklad následná prevádzka. Štát by mal za tri desaťročia uhradiť koncesionárovi okolo 3,5 miliardy eur. Prvé úseky by mali byť dokončené na budúci rok, posledné o rok neskôr. Do financovania projektu sa zapojila viac ako desiatka bánk, vrátane Európskej banky pre obnovu a rozvoj.

SkryťVypnúť reklamu

Naopak chýbajúce finančné krytie projektu zatiaľ brzdí rozbeh stavby severnej časti D1, o ktorú sa má postarať združenie na čele s francúzskou spoločnosťou Bouygues. V konzorciu sú zastúpené aj slovenské stavebné firmy Váhostav a Doprastav. Vláda koncesionárovi už niekoľkokrát predĺžila termín na získanie peňazí, ktoré má aktuálne zabezpečiť do konca apríla.

Zatiaľ najmenej pokročil najmenší z trojice balíkov PPP projektov, a to výstavba okolo 30 kilometrov D1 v okolí Žiliny vrátane viac ako sedemkilometrového tunela Višňové - Dubná Skala. Výstavbu vláda priklepla konzorciu okolo nemeckej spoločnosti Hochtief PPP Solutions, získanie peňazí na projekt by malo preukázať do polovice roka. Stavba by podľa predbežných odhadov mala vyjsť na zhruba dve miliardy eur, dokončenie diela je zatiaľ naplánované na rok 2014.

SkryťVypnúť reklamu

Od stavby ciest si Ficova vláda, ktorej v júni vyprší štvorročné funkčné obdobie, sľubuje aj povzbudenie hospodárskeho rastu prostredníctvom investícií a rastu zamestnanosti. Pre urýchlenie budovania diaľnic koalícia Smer-SD, SNS a ĽS-HZDS presadila v parlamente aj viaceré zmeny zákonov, ktoré napríklad obmedzili práva súkromných vlastníkov pôdy.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Na čo myslieť pri prediktívnej údržbe?
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  6. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  7. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  8. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 108
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 401
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 939
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 045
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 706
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 4 623
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 106
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 913

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  2. Ján Serbák: Lanzarate - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  3. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  4. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 2. časť
  5. Vladimír Krátky: Z a s t r o p o v a l i !
  6. Štefan Vidlár: Proč Z na ruských tankoch?
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku)
  8. Vladimír Čuchran: Fňuká celá krajina
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 001
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 698
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 5 077
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 013
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 2 669
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 497
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 350
  8. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 2 306
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

S nami tipuješ bez rizika, v hre sú ceny za tisícky eur.


20. mar

Po páde utrpel vážne poranenia viacerých častí tela.


7 h
Ilustračná foto.

V Topoľčanoch sa hral bláznivý zápas.


18 h
Dlhé Pole neskrýva postupové ambície.

Príručka futbalového fanúšika pred jarnou časťou.


20. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Práce na estakáde, ktorá bude najdlhšou na Slovensku, sú v plnom prúde.


18 h

Riešenie je v dobudovaní trate Nitra – Trnovec nad Váhom.


20. mar

Obvinených je päť osôb, sú medzi nimi aj funkcionári Slovenského pozemkového fondu.


24 h

Archeológovia chcú preskúmať maximum.


20. mar

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  2. Ján Serbák: Lanzarate - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  3. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  4. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 2. časť
  5. Vladimír Krátky: Z a s t r o p o v a l i !
  6. Štefan Vidlár: Proč Z na ruských tankoch?
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku)
  8. Vladimír Čuchran: Fňuká celá krajina
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 001
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 698
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 5 077
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 4 013
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 2 669
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 497
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 350
  8. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 2 306
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu