ŽILINA. Vozidlá Správy ciest (SC) Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) prepluhovali počas zimnej sezóny 2009/2010 na 490 kilometroch (km) ciest I. triedy a 1450 km ciest II. a III. triedy celkovo 168.000 km. Pri príležitosti zhodnotenia zimnej údržby ciest o tom dnes v Žiline informoval predseda ŽSK Juraj Blanár.
Zimná údržba na cestách II. a III. triedy v správe ŽSK si podľa Blanára vyžiadala vrátane zásobovania posypovým a chemickým materiálom a pohonných látok približne 3,4 milióna eur, čo je o 100.000 eur menej ako v predchádzajúcej sezóne.
"Investícia do nových mechanizmov a vybudovanie moderného dispečingu sa ukázali ako správna cesta. Výsledkom je, že snehový príval, ktorý nás prekvapil v polovici októbra 2009, sme zvládli bez problémov s vlastnými kapacitami, bez pomoci armády a iných zložiek. Na rozdiel od snehového prívalu v roku 2005, keď bola pomoc armády a iných zložiek potrebná," konštatoval Blanár.
Riaditeľ SC ŽSK Milan Puchoň zdôraznil, že 15 nových sypačov je bezporuchových a neboli žiadne náklady na ich údržbu. "Vďaka nim sme v polovici novembra minulého roka vedeli promptne zabezpečiť údržbu ciest, na ktorých napadlo veľa snehu. A hlavne bol problém, že ťažký sneh lámal stromy, tie padali na cesty a bolo treba v spolupráci s hasičmi zabezpečovať prejazdnosť komunikácií. To bolo najhoršie, s tým nepočítal nikto z nás," povedal Puchoň.
Predseda ŽSK ďalej uviedol, že vďaka investícii do nových mechanizmov ušetrila SC minulý rok na údržbe 265.552 eur, pričom predtým ročne investovala do opráv asi 1 milión eur.
"O bezproblémovej údržbe svedčí aj najmodernejší dispečing na Slovensku spomedzi samosprávnych krajov, založený na Geografickom informačnom systéme a monitorovaní vozidiel cez GPS. Celkove 150 vozidiel zimnej údržby a rôzne mechanizmy sú monitorované a dispečer môže s nimi optimálne narábať. Ukázalo sa to aj pri komunikácii so starostami a primátormi. Dnes je pre nich veľmi jednoduché zistiť, kde sa sypač nachádza cez geografický systém zverejnený na internetovej stránke ŽSK," dodal Blanár.
SC ŽSK dokázala podľa Blanára zvýšiť aj výkony pre iných klientov. "Môžeme povedať, že už aj podniká a ponúka služby pre ostatné subjekty. Či už sú to obce a mestá alebo iní. Tento trend by sme chceli zachovať. Tým sa vytvára aj priestor na základnú reprodukciu vozidiel, pretože musíme pokračovať v ich obnove. Som presvedčený, že sa nám podarí aj v tomto roku nájsť model, aby sme nakúpili ďalšie mechanizmy z vlastných zdrojov. Podarilo sa nám získať aj nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Životné prostredie na nákup piatich zametačov v hodnote 1,9 milióna eur, čo je ďalší príspevok ku kvalite," uzavrel Blanár.