Svetelná signalizácia na prechode pod Saleziánmi na výpadovke na Rajec nie je stále spustená. Napriek tomu, že sa tam stala nedávno tragická nehoda, ešte dnes musia chodci prechádzať cez hustú premávku bez semaforov.
ŽILINA. Semafory na prechode pre chodcov, kde prvý februárový deň zrazil mladík dve ženy a jedna z nich zahynula, stále nefungujú. Cesta I/64 je veľmi frekventovaná a pre chodca je nebezpečné prejsť na druhú stranu. Pri rýchlosti, akou tadiaľ niektorí vodiči prechádzajú, je to riskovanie života.
Minulý týždeň sme viackrát skúšali prechádzať po prechode z jednej strany cesty na druhú. Takisto sme niekoľkokrát prešli po ceste autom, aby sme sa presvedčili, či je svetelná signalizácia funkčná. Prvý semafor na ceste smerom z Bytčice na Rondel funguje. Stáli sme tam na červenú, keď chodci prechádzali na druhú stranu. O pár stoviek metrov sme však stáť nemuseli.
Kritický stále nefungoval
Semafor pod Saleziánmi, na ktorom sa stala spomínaná tragická nehoda, však ani raz nefungoval. Zapnutý mal výstražný mód, blikajúce oranžové svetlo upozorňuje vodičov na to, že je tam prechod. To však príliš nerešpektovali a málokto znižoval rýchlosť. Práve naopak. Povolenú sedemdesiatku mnoho vodičov prekračuje. Naše vozidlo, dodržiavajúce predpísanú rýchlosť, predbiehali ostatné autá.
Keď chcete prejsť cez prechod a stlačíte tlačidlo, ktoré by malo po určitom časovom intervale zastaviť červeným svetlom autá, a chodcom by mala zasvietiť zelená, vám oznámi: Čakajte! Čakať však môžete hoci aj celý deň. Semafory sú zhasnuté, autá vám nezastavia.
Navyše je prechod zo strany od Saleziánov ku bývalým kasárňam neprehľadný. Nedá sa dobre vidieť na prichádzajúce autá. Tesne pred ním sa napája aj cesta z Komenského ulice. Autá, ktoré idú rozbehnuté dole kopcom majú dať prednosť. Ak vodič odbočuje na hlavnú cestu a pozerá sa, či mu nejde z ľavej strany auto, nemusí si všimnúť chodca, ktorý bude na prechode.
Ľudia majú strach
V čase, keď sme sledovali prechod, vždy v popoludňajších hodinách, o tretej, štvrtej, piatej a šiestej hodine, bola priemerná frekvencia prechádzajúcich jeden chodec každé štyri minúty. Ľudia, ktorí prechádzali cez cestu, sa vyjadrili, že majú strach. Najmä po tom čo sa tam stala tragická nehoda.
„Neviem, prečo tie semafory nefungujú. Načo ich tu robili, keď nejdú? Je to úplne zbytočné. Autá tu jazdia ako bláznivé, človek nemôže prejsť na druhú stranu," povedal pán, ktorý prechádzal cez cestu.
Semafóry reklamovali
Na prechod sme sa opýtali Ivana Hlavoňa, riaditeľa Slovenskej správy ciest Žilina. Ten nás informoval, prečo bola signalizácia vypnutá a o poruchách, ktoré museli reklamovať.
„Signalizácia na tomto prechode bola urobená tak, aby sa dala mechanicky ovládať. Vzhľadom na to, že dochádzalo k poruchám a zvyšovaniu intenzity spusteného zeleného svetla a tým blokovaniu dopravy, reklamovali sme tento problém dodávateľovi. Prebieha revízia zariadenia, problém by mal byť v priebehu dvoch týždňov odstránený," povedal Hlavoň.
Ďalší dôvod, ktorý viedol k vypnutiu signalizácie, bol, že na prechode je veľká intenzita dopravy a malá intenzita chodcov. Vytvárali sa kolóny. „Tento prechod je nadštandardne vybavený a ochrana chodcov výstražným oranžovým svetlom sa nám zdala v pomere k frekvencii chodcov a vozidiel dostačujúca. Pre zachovanie plynulosti dopravy je potrebné zvážiť pomer prejazdu vozidiel a množstva chodcov, ktorí tadiaľ prechádzajú," dodal Hlavoň.
Podľa Hlavoňa je otázkou pre mesto, správu ciest a políciu, ako zvýšiť bezpečnosť na danom prechode. Je potrebné urobiť štatistiku, koľko chodcov na danom úseku prechádza a podľa toho zvážiť, či bude svetelná signalizácia opätovne spustená. A či spustenie neovplyvní tok dopravy natoľko, že sa budú na ceste vytvárať kolóny.