ŽILINA. Hneď v prvý deň fungovania sms lístkov v žilinskej mestskej hromadnej doprave (MHD) sa ukázal ich nedostatok. Nová tarifa nemyslí na možné meškanie spojov. Časový lístok platí 60 minút a treba si ho zakúpiť pred jazdou. Problém môže nastať, ak si naplánujete, napríklad, cestu dvomi spojmi a druhý z nich bude meškať.
Dostal by pokutu?
Na nedostatok v systéme upozornil Žilinčan Juraj. Podľa cestovného poriadku mu mala hodina stačiť, aby sa dostal zo školy do Bánovej. V pondelok 15. februára nasadol na trolejbus pri Žilinskej univerzite a odviezol sa na zastávku Hálkova v centre. Tu čakal na druhý spoj, autobus do Bánovej. Ten ale meškal 10 minút.
„Cesta mala podľa poriadku trvať šesť minút, platnosť lístka bola do 13:58. Keby išiel spoj včas, dá sa lístok plnohodnotne využiť. Keďže meškal, tak som polovicu cesty išiel s neplatným lístkom," hovorí Juraj. Cestujúci podľa neho v takomto prípade nemá zaručené, že bude môcť využiť elektronický lístok tak, ako zaplatil.
Pýtal sa preto Dopravného podniku mesta Žilina (DPMŽ), či by v takomto prípade dostal pokutu. Odpoveď? „SMS cestovný lístok je aktívny 60 minút od prijatia potvrdzujúcej správy. Prekročenie tohto limitu bude považované za porušenie prepravných a tarifných podmienok s následným postihom za porušenie predpisov," napísala mu vedúca oddelenia prepravnej kontroly Alena Hurtová.
Iný názor mal na vec riaditeľ DPMŽ. Na otázky MY Žilinských novín povedal, že druhý spoj skutočne meškal a „preto pri prepravnej kontrole by cestujúci nebol pokutovaný," napísal Gubala. Bol to prvý takýto prípad.
Problém vraj nastane, ak bude meškať prvý spoj. „Vtedy revízor pri kontrole v nasledujúcej časti cesty v inom vozidle nebude vedieť vyhodnotiť situáciu a vyzve cestujúceho na úhradu pokuty.
V takomto prípade má možnosť cestujúci, v súlade s Prepravným poriadkom, podať odvolanie voči udelenému postihu," povedal Gubala. Takýto prípad by vraj riešili individuálne.
Bratislavou sa nepoučia
Juraj poukázal aj na úpravu v bratislavskej MHD. Časovú platnosť majú aj ďalšie druhy lístkov a tamojšia tarifa hovorí, že pri použití SMS lístka sa meškanie spojov zohľadňuje.
V podobnej situácii by cestujúci teda pokutu nedostal. V žilinskej MHD sa ale týmto inšpirovať nechystajú. Časový je iba jeden typ lístka a s platnosťou 60 minút, čo musí v meste podľa Gubalu stačiť. Nedá sa podľa neho ani zistiť, kde cestujúci začal cestovať, na rozdiel od papierových lístkov. V prípade nášho čitateľa by to ale išlo, v prvom spoji si v rámci testovania novej tarify pre istotu označil v označovači prázdny lístok.
O novinke cestujúci nevedia
Správy v médiách, zo zastupiteľstva a tlačovky nestačili, aby sa o novinke dozvedeli všetci cestujúci. Vyplýva to z ankety MY Žilinských novín. O možnosti netušila hlavne mladšia generácia.
Podľa Gubalu beží zatiaľ skúšobná prevádzka. Ako povedal, museli počkať s tlačením plagátov kvôli otáľaniu jedného z operátorov, či bude túto formu platenia akceptovať. Informácie vyvesia tento týždeň v autobusoch a trolejbusoch.
Službu začalo propagovať mesto inzerciou minulý týždeň v regionálnej tlači. Informácie o lístkoch do mobilu nenájdete na žiadnej zastávke MHD. Reklamné plochy na nich totiž nepatria DPMŽ, ale firme, ktorá ich postavila a prenajíma. Podnik by si tak musel za reklamu platiť.
Za prvé štyri dni využilo túto formu platenia 35 ľudí. Minulý týždeň ich bolo denne približne 45. Pokutu zatiaľ nedostal žiaden cestujúci s sms lístkom.