Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Fyzik Ivan Turek bol hosťom v Nadácii Polis

Fyzika, vesmír, prírodné zákony i tie ľudské - to všetko bolo predmetom neobyčajného rozprávania, ktoré v rámci cyklu Farby môjho života pripravuje Nadácia POLIS v Žiline. Tentoraz bol hosťom Ivan Turek, fyzik a vynálezca.

Zľava: Peter Ničík, Ivan Turek, Tibor Máhrik.Zľava: Peter Ničík, Ivan Turek, Tibor Máhrik. (Zdroj: ĽUBO BECHNÝ)

ŽILINA. Svet uznávaného vedca pútavým spôsobom priblížili moderátori Peter Ničík a Tibor Máhrik. Práve hlbšie „vcítenie" sa do zákona, ako hovorí, mu umožňuje vidieť veci v nevšedných súvislostiach. Rozvíjať kauzálne myslenie, zmeniť prístup k vnímaniu matematiky a fyziky pokladá pritom Ivan Turek za osobitne dôležité. Intelektuálna námaha sa dnes totiž veľmi nenosí a riešeniu závažných spoločenských problémov často dominuje veľká povrchnosť. Výstava demonštrácií vlnových procesov Krajina vĺn, ktorú pripravili s kolegami na Elektrotechnickej fakulte Žilinskej univerzity, či knižka Ako sa veci hýbu isto podnietia záujem najmä mladých ľudí o prírodné vedy.

Vynálezy deťom prístupné

„Najjednoduchší, no paradoxne azda najväčší intelektuálny náboj má „drôtik" zopnutý do tvaru kruhu či oválu," hovorí Ivan Turek o svojich objavoch, ktoré si cení. „Pomocou neho sa dá demonštrovať efekt nazvaný ako rekonštrukcia vĺn. Pri dotyku drôtika a hladiny vody možno vytvoriť vlnu, ktorá vyzerá, akoby ju vytvoril bodový zdroj. Nie je to nič zaujímavé, pokiaľ tento proces rekonštrukcie nepoužijeme na optické vlny. Na tom je totiž založená holografia - takže sa mi podarilo pomocou tých drôtikov vytvoriť jej pojmový opis. Dovtedy som bol zoznámený s holografiou, ale iba cez matematické spracovanie tohto pojmu. A to je neprístupné aj ľuďom s technickým vzdelaním, nieto ľuďom s maturitou. To, čo sa mi podarilo ukázať pomocou drôtikov, je prístupné aj deťom..." Zdá sa, že docent Turek a jeho kolega Daniel Káčik ako prví vo svete zmerali interferenciu módov na fotonických vláknach. Desať rokov zároveň spolu s kolegom Norbertom Tarjányim skúmajú tzv. fotorefraktívny jav. „Je to jav známy takmer 50 rokov - pri vhodnom osvetlení istých materiálov sa zmení index lomu v tých materiáloch -a viac ako 40 rokov je známe jeho vysvetlenie. Naše experimenty však ukazujú, že je zlé. Je to inak, ako si múdre hlavy vo svete myslia. Časť výsledkov sme už publikovali..."

Fyzika neporušuje zákony

Prítomných zaujalo aj rozprávanie o paralelách vo svete prírodných zákonov a tých ľudských. „Vesmírne zákony platia pre všetky hviezdy rovnako, a to ma vedie k vnútornému pocitu, že tými istými zákonmi, ktorými sa riadim ja, sa musíš riadiť aj ty, aby spoločnosť fungovala. Precítenie tohto poznania formuje aj morálny profil ľudí... Každá paralela pokrivkáva - aj paralela medzi zákonmi fyzikálnymi, prírodnými a spoločenskými. Vo fyzikálnom svete totiž neexistuje porušenie zákonov, vo svete ľudí je možné nesprávať sa podľa nich - ale len krátkodobo. Dlhodobo sa to prejaví deštrukciou spoločnosti. Isteže budú vždy existovať absolútne bezohľadní ľudia - po nás potopa - ale to sú vyvrheli spoločnosti, i keď sa zdá, že sa teraz majú dobre, už ich deti budú trpieť - vývoj sa zrýchľuje."

Hviezdne nebo...

Okrem toho, že Ivan Turek má rád fyziku, vesmír, filozofiu i ľudstvo, má rád aj hory. „Na staré kolená som sa odhodlal chodiť na niekoľkodňové výlety bez stanu. Raz bolo po búrke, zaspával som medzi Kriváňmi a tŕpol či búrka nepríde znovu. Zrazu som sa zobudil a zdalo sa mi, že sa blýska. Vtom som uvidel fantastickú oblohu - všetky hviezdy, ktoré sa len dalo vidieť. Kdesi ďaleko bola búrka a v krištáľovej atmosfére sa v záblesku na desatinu sekundy obloha nádherne rozjasnila. Bolo to fascinujúce... Mravný zákon vo mne súvisí so zákonom, ktorého realizáciou je tento vesmír... Poznaním cestou štúdia ho môžeme obsiahnuť."

Doc. RNDr. Ivan Turek, CSc

(1934, Rimavská Sobota) absolvoval Matematicko-fyzikálnu fakultu UK v Bratislave (1950) a tri roky pôsobil ako učiteľ na Priemyselnej škole vo Zvolene. V rokoch 1961 - 1969 pracoval ako odborný asistent na Vysokej škole dopravy a spojov v Žiline a v období 1970 - 2009 ako výskumný a vedecký pracovník na Žilinskej univerzite. Habilitoval na ČVUT v Prahe (1993). Približne 40 odborných a vedeckých prác, autorstvo či spoluautorstvo 25 vynálezov, dve monografie, jedna vysokoškolská učebnica, dve popularizačné knihy - to všetko je súčasťou dlhoročného snaženia. Popri odbornej činnosti sa však vyjadroval vo viacerých periodikách aj k aktuálnym spoločenským problémom. Nepretržite vyzýval a povzbudzoval inteligenciu, aby si plnila svoje úlohy v komunite a vyjadrovala sa otvorene a čestne ku problémom, ktorým čelíme.

Najčítanejšie na My Žilina

8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 968
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 209
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 107

Blogy SME

1. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  2. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  3. Ctirad Klimčík: O študentoch
  4. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  5. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  6. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  7. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  8. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 012
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 780
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 961
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 985
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 615
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 544
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 443
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračné foto

V karanténe je 204 tried.

7 h
Stopéra Samuela Šipčiaka (vľavo) na ihrisku určite neprehliadnete.

Rozhovor s mladým, no už skúseným obrancom OFK Teplička nad Váhom.

7 h

Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala dokončia do konca roku 2023.

11 h

V rozhovore aj o očkovacích kapacitách župy a prípadnom rozširovaní počtu vakcinačných centier.

12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dôvodom plošného uzatvárania škôl a prechodu na dištančné vzdelávanie je zlá pandemická situácia v regióne.

13 h

Pri nehode sa zrazili dve autá.

30. nov

Aktuálne majú hospitalizovaných 76 pacientov s covidom.

30. nov

Situácia v oravských nemocniciach je stále kritická.

12 h

Blogy SME

1. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  2. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  3. Ctirad Klimčík: O študentoch
  5. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  6. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  7. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  8. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 012
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 780
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 961
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 615
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?

Už ste čítali?