Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Fyzik Ivan Turek bol hosťom v Nadácii Polis

Fyzika, vesmír, prírodné zákony i tie ľudské - to všetko bolo predmetom neobyčajného rozprávania, ktoré v rámci cyklu Farby môjho života pripravuje Nadácia POLIS v Žiline. Tentoraz bol hosťom Ivan Turek, fyzik a vynálezca.

Zľava: Peter Ničík, Ivan Turek, Tibor Máhrik.Zľava: Peter Ničík, Ivan Turek, Tibor Máhrik. (Zdroj: ĽUBO BECHNÝ)

ŽILINA. Svet uznávaného vedca pútavým spôsobom priblížili moderátori Peter Ničík a Tibor Máhrik. Práve hlbšie „vcítenie" sa do zákona, ako hovorí, mu umožňuje vidieť veci v nevšedných súvislostiach. Rozvíjať kauzálne myslenie, zmeniť prístup k vnímaniu matematiky a fyziky pokladá pritom Ivan Turek za osobitne dôležité. Intelektuálna námaha sa dnes totiž veľmi nenosí a riešeniu závažných spoločenských problémov často dominuje veľká povrchnosť. Výstava demonštrácií vlnových procesov Krajina vĺn, ktorú pripravili s kolegami na Elektrotechnickej fakulte Žilinskej univerzity, či knižka Ako sa veci hýbu isto podnietia záujem najmä mladých ľudí o prírodné vedy.

Vynálezy deťom prístupné

„Najjednoduchší, no paradoxne azda najväčší intelektuálny náboj má „drôtik" zopnutý do tvaru kruhu či oválu," hovorí Ivan Turek o svojich objavoch, ktoré si cení. „Pomocou neho sa dá demonštrovať efekt nazvaný ako rekonštrukcia vĺn. Pri dotyku drôtika a hladiny vody možno vytvoriť vlnu, ktorá vyzerá, akoby ju vytvoril bodový zdroj. Nie je to nič zaujímavé, pokiaľ tento proces rekonštrukcie nepoužijeme na optické vlny. Na tom je totiž založená holografia - takže sa mi podarilo pomocou tých drôtikov vytvoriť jej pojmový opis. Dovtedy som bol zoznámený s holografiou, ale iba cez matematické spracovanie tohto pojmu. A to je neprístupné aj ľuďom s technickým vzdelaním, nieto ľuďom s maturitou. To, čo sa mi podarilo ukázať pomocou drôtikov, je prístupné aj deťom..." Zdá sa, že docent Turek a jeho kolega Daniel Káčik ako prví vo svete zmerali interferenciu módov na fotonických vláknach. Desať rokov zároveň spolu s kolegom Norbertom Tarjányim skúmajú tzv. fotorefraktívny jav. „Je to jav známy takmer 50 rokov - pri vhodnom osvetlení istých materiálov sa zmení index lomu v tých materiáloch -a viac ako 40 rokov je známe jeho vysvetlenie. Naše experimenty však ukazujú, že je zlé. Je to inak, ako si múdre hlavy vo svete myslia. Časť výsledkov sme už publikovali..."

Fyzika neporušuje zákony

Prítomných zaujalo aj rozprávanie o paralelách vo svete prírodných zákonov a tých ľudských. „Vesmírne zákony platia pre všetky hviezdy rovnako, a to ma vedie k vnútornému pocitu, že tými istými zákonmi, ktorými sa riadim ja, sa musíš riadiť aj ty, aby spoločnosť fungovala. Precítenie tohto poznania formuje aj morálny profil ľudí... Každá paralela pokrivkáva - aj paralela medzi zákonmi fyzikálnymi, prírodnými a spoločenskými. Vo fyzikálnom svete totiž neexistuje porušenie zákonov, vo svete ľudí je možné nesprávať sa podľa nich - ale len krátkodobo. Dlhodobo sa to prejaví deštrukciou spoločnosti. Isteže budú vždy existovať absolútne bezohľadní ľudia - po nás potopa - ale to sú vyvrheli spoločnosti, i keď sa zdá, že sa teraz majú dobre, už ich deti budú trpieť - vývoj sa zrýchľuje."

Hviezdne nebo...

Okrem toho, že Ivan Turek má rád fyziku, vesmír, filozofiu i ľudstvo, má rád aj hory. „Na staré kolená som sa odhodlal chodiť na niekoľkodňové výlety bez stanu. Raz bolo po búrke, zaspával som medzi Kriváňmi a tŕpol či búrka nepríde znovu. Zrazu som sa zobudil a zdalo sa mi, že sa blýska. Vtom som uvidel fantastickú oblohu - všetky hviezdy, ktoré sa len dalo vidieť. Kdesi ďaleko bola búrka a v krištáľovej atmosfére sa v záblesku na desatinu sekundy obloha nádherne rozjasnila. Bolo to fascinujúce... Mravný zákon vo mne súvisí so zákonom, ktorého realizáciou je tento vesmír... Poznaním cestou štúdia ho môžeme obsiahnuť."

Doc. RNDr. Ivan Turek, CSc

(1934, Rimavská Sobota) absolvoval Matematicko-fyzikálnu fakultu UK v Bratislave (1950) a tri roky pôsobil ako učiteľ na Priemyselnej škole vo Zvolene. V rokoch 1961 - 1969 pracoval ako odborný asistent na Vysokej škole dopravy a spojov v Žiline a v období 1970 - 2009 ako výskumný a vedecký pracovník na Žilinskej univerzite. Habilitoval na ČVUT v Prahe (1993). Približne 40 odborných a vedeckých prác, autorstvo či spoluautorstvo 25 vynálezov, dve monografie, jedna vysokoškolská učebnica, dve popularizačné knihy - to všetko je súčasťou dlhoročného snaženia. Popri odbornej činnosti sa však vyjadroval vo viacerých periodikách aj k aktuálnym spoločenským problémom. Nepretržite vyzýval a povzbudzoval inteligenciu, aby si plnila svoje úlohy v komunite a vyjadrovala sa otvorene a čestne ku problémom, ktorým čelíme.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 201
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 145
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 810
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 806
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 435
  6. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 095
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 068
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 815

Blogy SME

1. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  2. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  3. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  4. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  5. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  6. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  7. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  8. Erik Kriššák: Terra incognita – dobre prebádané územie genitívnych metafor
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 22 145
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 048
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 256
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 874
  5. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 5 768
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 545
  7. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 4 292
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 289
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračná foto.

Komentáre k zápasom 2. kola VI. ligy.

1 h

UNICEF je jednou z najvýznamnejších humanitárnych organizácií na svete, ktorá pomáha deťom v núdzi.

Barbora Fučíková 5 h
Belá prehrala v 1. kole v Závažnej Porube 4:0. Zverenci Jána Holúbeka na túto prehru zareagovali najlepším možným spôsobom, keď porazili silný Tvrdošín 3:0.

Komentáre k zápasom 2. kola V. ligy.

7 h

Práce sú financované zo schváleného rozpočtu kapitálových výdavkov.

8 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

1. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  2. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  3. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  4. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  5. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  6. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  7. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  8. Erik Kriššák: Terra incognita – dobre prebádané územie genitívnych metafor
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 048
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 256
  7. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 4 292
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško