Štvrtok, 23. marec, 2023 | Meniny má Adrián

Palčák: Neplatiť za cesty I. triedy je nereálne

Hlavná požiadavka autodopravcov zastrešených Úniou autodopravcov Slovenska, aby sa mýto na cestách 1. triedy platilo len na úsekoch paralelných so súčasnými diaľnicami, je podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného nesplniteľná.

Štrajk prepravcov pred Úradom vlády.Štrajk prepravcov pred Úradom vlády. (Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIC)

BRATISLAVA. Hlavná požiadavka časti autodopravcov zastrešených Úniou autodopravcov Slovenska (UNAS), aby sa mýto na cestách 1. triedy platilo len na úsekoch paralelných so súčasnými diaľnicami, je v slovenských podmienkach nereálna a z pohľadu odborného nesplniteľná.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Jej splnenie by spochybnilo odbornú podstatu mýta ako ekonomického a regulačného nástroja. UNAS si dáva podmienku, o ktorej dopredu je jasné, že nie je možné ju splniť a podľa mňa to vie," uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

UNAS: Na koho strane sú odborníci?

Únia autodopravcov počas protestných akcií žiadala najmä zníženie rozsahu platenia mýta na cestách 1. triedy z terajších takmer 1 500 kilometrov na 333 kilometrov.

"Nikdy sme si neuvedomovali, že by to bola nereálna požiadavka. Prečo by to mala byť nereálna požiadavka," spýtal sa predseda únie autodopravcov Jaroslav Polaček. Pripomenul, že v Českej republike sa platí mýto na hlavných cestách len v dĺžke necelých 200 kilometrov. V Nemecku a Rakúsku sa na týchto cestách mýto nevyberá, tam však majú vybudovanú rozsiahlu diaľničnú sieť na rozdiel od Slovenska. "Sme Európania, porovnávajme sa s Európou. Nech sú také isté podmienky ako všade inde. Prečo je to nereálne? Tí odborníci sú na koho strane?," dodal Polaček.

SkryťVypnúť reklamu

Palčák si myslí, že autodopravcovia by mali klásť na stôl do budúcna iné reálnejšie odborné témy. Ide hlavne o zavedenie variabilnosti výšky ceny mýta, či už z pohľadu času, jednotlivých dní v týždni, alebo aj určitých regiónov. Tieto úpravy na základe serióznej odbornej analýzy môžu byť na prospech štátu aj dopravcov.

"Táto časť autodopravcov sa vydala cestou, ktorá je nereálna, ide len o to, či je to vedomé alebo nevedomé. Legitímna otázka je oblasť ekonomických dopadov. Posledná naša analýza, ktorá už posudzovala aj vplyv zníženia spotrebnej dane, hovorí, že u niektorých dopravcov môžu ich náklady v súvislosti s mýtom vzrásť v priemere o 10 %, hlavne u tých, ktorí vo veľkej miere používajú spoplatnenú infraštruktúru," tvrdí Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

U dopravcov vo východných a južných regiónoch, ktorí vykonávajú prevažne obsluhu regiónu, sa podľa šéfa VÚD môžu znížiť ich náklady približne o 3 %. V samotných regiónoch je totiž percentuálne spoplatnených ciest menej.

Taktiež dopad na ceny z dôvodu zavedenia mýta je podľa všetkých doterajších analýz, ktoré robilo viac inštitúcií, minimálny, prípadne neexistuje doteraz žiadna analýza, ktorá by hovorila o opaku. "Cena dopravy v cene tovarov tvorí priemerne 5 % až 10 %. Takéto minimálne rozdiely v cenách sú aj dnes bežné v rámci jednotlivých obchodných reťazcov a trh to bude vedieť zvládnuť," tvrdí ďalej Palčák.

Vraj chceli zavedenie mýta zneužiť

Podľa Palčáka niektorí podnikatelia chceli zneužiť zavedenie mýta na neadekvátny nárast cien. Spomenul príklad, keď autobusový dopravca zvyšuje cenu cestovného na trase Bratislava - Topoľčany z 5,85 eur na 6,50 eur. "Keď sme rozanalyzovali túto konkrétnu linku, tak nám vyšiel maximálny možný absolútny nárast nákladov na celú linku 3,66 eur. Museli by predpokladať, že v autobuse bude iba šesť cestujúcich. Dokonca v prípade autobusu s vyššou environmentálnou triedou dôjde k zníženiu nákladov z dôvodu zníženia spotrebnej dane," dodal Palčák.

V okolitých krajinách a aj v rámci celej Európskej únie sa čoraz viac hovorí o rozšírenom rámci regulácie cestnej dopravy spoplatnením. V Českej republike sa uskutočnili štúdie a štát chce v spolupráci s regiónmi spoplatniť aj ďalšie cesty 1., 2. a 3. triedy. Svoj súčasný mikrovlnný mýtny systém chce doplniť o satelitný, ktorý z pohľadu rozširovania spoplatnenej siete je výhodnejší.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Koho prepustiť a komu zvýšiť mzdu? Také otázky budú riešiť firmy
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  2. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  3. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  4. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  5. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  6. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  7. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  8. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  1. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 193
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 035
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 5 524
  4. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 4 758
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 755
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 790
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 446
  8. Tipuj dedinský futbal online a vyhraj zájazd na Ligu majstrov 1 167

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín
  2. Julius Kravjar: Slovensko a akademická sloboda: ako sme na tom v porovnaní so svetom?
  3. Ľubomír Maretta: Práca
  4. Miriam Studeničová: Pravda o strážnych anjeloch a o ich pomoci v dňoch očisty
  5. Ján Valchár: 13 mesiacov štvordňovej vojenskej operácie.
  6. Soňa Bulbeck: "Horí mi detstvo..."
  7. Filip Pastorek: Pán Mamojka dal opätovne pokyn ma vylúčiť z Právnickej fakulty UMB
  8. Zdravotní Klauni: Keď je operácia na smiech
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 256
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 548
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 496
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 424
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 2 849
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 847
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 360
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 325
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračná foto.

Žilina potrebovala na vyradenie Topoľčian päť zápasov.


3 h
Nienke a Dušan v polovici apríla opúšťajú komunitu žilinskej Staničky i Slovensko.

Holanďanka Nienke s partnerom pôsobili v KC Stanica Žilina-Záriečie.


10 h

Prejazd vozidiel bude zabezpečený.


11 h
Snímka z ukončenia jesene mužstva ŠK Dolný Hričov, ktorému patrí štvrtá priečka. Na jar sa bude chcieť pobiť o postup do II. triedy.

Zástupcovia klubov odpovedajú na štyri otázky.


12 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Náučný chodník Vojšín
  2. Julius Kravjar: Slovensko a akademická sloboda: ako sme na tom v porovnaní so svetom?
  3. Ľubomír Maretta: Práca
  4. Miriam Studeničová: Pravda o strážnych anjeloch a o ich pomoci v dňoch očisty
  5. Ján Valchár: 13 mesiacov štvordňovej vojenskej operácie.
  6. Soňa Bulbeck: "Horí mi detstvo..."
  7. Filip Pastorek: Pán Mamojka dal opätovne pokyn ma vylúčiť z Právnickej fakulty UMB
  8. Zdravotní Klauni: Keď je operácia na smiech
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 256
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 548
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 496
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 424
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 2 849
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 847
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 360
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 325
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu