Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Palčák: Neplatiť za cesty I. triedy je nereálne

Hlavná požiadavka autodopravcov zastrešených Úniou autodopravcov Slovenska, aby sa mýto na cestách 1. triedy platilo len na úsekoch paralelných so súčasnými diaľnicami, je podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného nesplniteľná.

Štrajk prepravcov pred Úradom vlády.Štrajk prepravcov pred Úradom vlády. (Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIC)

BRATISLAVA. Hlavná požiadavka časti autodopravcov zastrešených Úniou autodopravcov Slovenska (UNAS), aby sa mýto na cestách 1. triedy platilo len na úsekoch paralelných so súčasnými diaľnicami, je v slovenských podmienkach nereálna a z pohľadu odborného nesplniteľná.

"Jej splnenie by spochybnilo odbornú podstatu mýta ako ekonomického a regulačného nástroja. UNAS si dáva podmienku, o ktorej dopredu je jasné, že nie je možné ju splniť a podľa mňa to vie," uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

UNAS: Na koho strane sú odborníci?

Únia autodopravcov počas protestných akcií žiadala najmä zníženie rozsahu platenia mýta na cestách 1. triedy z terajších takmer 1 500 kilometrov na 333 kilometrov.

"Nikdy sme si neuvedomovali, že by to bola nereálna požiadavka. Prečo by to mala byť nereálna požiadavka," spýtal sa predseda únie autodopravcov Jaroslav Polaček. Pripomenul, že v Českej republike sa platí mýto na hlavných cestách len v dĺžke necelých 200 kilometrov. V Nemecku a Rakúsku sa na týchto cestách mýto nevyberá, tam však majú vybudovanú rozsiahlu diaľničnú sieť na rozdiel od Slovenska. "Sme Európania, porovnávajme sa s Európou. Nech sú také isté podmienky ako všade inde. Prečo je to nereálne? Tí odborníci sú na koho strane?," dodal Polaček.

Skryť Vypnúť reklamu

Palčák si myslí, že autodopravcovia by mali klásť na stôl do budúcna iné reálnejšie odborné témy. Ide hlavne o zavedenie variabilnosti výšky ceny mýta, či už z pohľadu času, jednotlivých dní v týždni, alebo aj určitých regiónov. Tieto úpravy na základe serióznej odbornej analýzy môžu byť na prospech štátu aj dopravcov.

"Táto časť autodopravcov sa vydala cestou, ktorá je nereálna, ide len o to, či je to vedomé alebo nevedomé. Legitímna otázka je oblasť ekonomických dopadov. Posledná naša analýza, ktorá už posudzovala aj vplyv zníženia spotrebnej dane, hovorí, že u niektorých dopravcov môžu ich náklady v súvislosti s mýtom vzrásť v priemere o 10 %, hlavne u tých, ktorí vo veľkej miere používajú spoplatnenú infraštruktúru," tvrdí Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

U dopravcov vo východných a južných regiónoch, ktorí vykonávajú prevažne obsluhu regiónu, sa podľa šéfa VÚD môžu znížiť ich náklady približne o 3 %. V samotných regiónoch je totiž percentuálne spoplatnených ciest menej.

Taktiež dopad na ceny z dôvodu zavedenia mýta je podľa všetkých doterajších analýz, ktoré robilo viac inštitúcií, minimálny, prípadne neexistuje doteraz žiadna analýza, ktorá by hovorila o opaku. "Cena dopravy v cene tovarov tvorí priemerne 5 % až 10 %. Takéto minimálne rozdiely v cenách sú aj dnes bežné v rámci jednotlivých obchodných reťazcov a trh to bude vedieť zvládnuť," tvrdí ďalej Palčák.

Vraj chceli zavedenie mýta zneužiť

Podľa Palčáka niektorí podnikatelia chceli zneužiť zavedenie mýta na neadekvátny nárast cien. Spomenul príklad, keď autobusový dopravca zvyšuje cenu cestovného na trase Bratislava - Topoľčany z 5,85 eur na 6,50 eur. "Keď sme rozanalyzovali túto konkrétnu linku, tak nám vyšiel maximálny možný absolútny nárast nákladov na celú linku 3,66 eur. Museli by predpokladať, že v autobuse bude iba šesť cestujúcich. Dokonca v prípade autobusu s vyššou environmentálnou triedou dôjde k zníženiu nákladov z dôvodu zníženia spotrebnej dane," dodal Palčák.

V okolitých krajinách a aj v rámci celej Európskej únie sa čoraz viac hovorí o rozšírenom rámci regulácie cestnej dopravy spoplatnením. V Českej republike sa uskutočnili štúdie a štát chce v spolupráci s regiónmi spoplatniť aj ďalšie cesty 1., 2. a 3. triedy. Svoj súčasný mikrovlnný mýtny systém chce doplniť o satelitný, ktorý z pohľadu rozširovania spoplatnenej siete je výhodnejší.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  2. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  3. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  4. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  5. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  6. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 754
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 349
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 470
  4. Aká je chémia vôní 10 250
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 359
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 731
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 700
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 166
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 675
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Právna poradňa MY: Práva zamestnanca a riešenie sporov so zamestnávateľom počas pandémie

Bojíte sa o zárobok, lebo ste v karanténe? Prišli ste o prácu, lebo váš zamestnávateľ obmedzuje podnikanie? Viete, na koho a kde sa máte obrátiť v takejto či podobnej situácii? Aj na tieto otázky odpovedajú v bezplatnej právnej poradni naši právni experti.

Gbeľany majú na piate miesto

S trénerom ŠK Gbeľany Petrom Raždíkom sme zhodnotili jesennú časť.

Futbalisti Gbelian v obrannom postavení v zápase prvého kola na ihrisku Čierneho, kde prehrali 1:0.
Ilustračné foto.

Za zosnulým Štefanom Pelikánom

Akademický sochár nás opustil v 85 rokoch.

Štefan Pelikán

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

V Nitre padnú hlavy. Len či správne...

Húfna kritika (aj) od ex-hráčov. Za Nitru nastupuje v prvej slovenskej lige najmenej odchovancov v histórii.

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

Trasa a financovanie cestného obchvatu Detvy nie sú stále vyjasnené

Rozšírenie priemyselnej zóny naráža na odmietavé postoje.

Už ste čítali?