Palčák: Neplatiť za cesty I. triedy je nereálne

Hlavná požiadavka autodopravcov zastrešených Úniou autodopravcov Slovenska, aby sa mýto na cestách 1. triedy platilo len na úsekoch paralelných so súčasnými diaľnicami, je podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného nesplniteľná.

Štrajk prepravcov pred Úradom vlády.Štrajk prepravcov pred Úradom vlády. (Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIC)

BRATISLAVA. Hlavná požiadavka časti autodopravcov zastrešených Úniou autodopravcov Slovenska (UNAS), aby sa mýto na cestách 1. triedy platilo len na úsekoch paralelných so súčasnými diaľnicami, je v slovenských podmienkach nereálna a z pohľadu odborného nesplniteľná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Jej splnenie by spochybnilo odbornú podstatu mýta ako ekonomického a regulačného nástroja. UNAS si dáva podmienku, o ktorej dopredu je jasné, že nie je možné ju splniť a podľa mňa to vie," uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

UNAS: Na koho strane sú odborníci?

Únia autodopravcov počas protestných akcií žiadala najmä zníženie rozsahu platenia mýta na cestách 1. triedy z terajších takmer 1 500 kilometrov na 333 kilometrov.

"Nikdy sme si neuvedomovali, že by to bola nereálna požiadavka. Prečo by to mala byť nereálna požiadavka," spýtal sa predseda únie autodopravcov Jaroslav Polaček. Pripomenul, že v Českej republike sa platí mýto na hlavných cestách len v dĺžke necelých 200 kilometrov. V Nemecku a Rakúsku sa na týchto cestách mýto nevyberá, tam však majú vybudovanú rozsiahlu diaľničnú sieť na rozdiel od Slovenska. "Sme Európania, porovnávajme sa s Európou. Nech sú také isté podmienky ako všade inde. Prečo je to nereálne? Tí odborníci sú na koho strane?," dodal Polaček.

SkryťVypnúť reklamu

Palčák si myslí, že autodopravcovia by mali klásť na stôl do budúcna iné reálnejšie odborné témy. Ide hlavne o zavedenie variabilnosti výšky ceny mýta, či už z pohľadu času, jednotlivých dní v týždni, alebo aj určitých regiónov. Tieto úpravy na základe serióznej odbornej analýzy môžu byť na prospech štátu aj dopravcov.

"Táto časť autodopravcov sa vydala cestou, ktorá je nereálna, ide len o to, či je to vedomé alebo nevedomé. Legitímna otázka je oblasť ekonomických dopadov. Posledná naša analýza, ktorá už posudzovala aj vplyv zníženia spotrebnej dane, hovorí, že u niektorých dopravcov môžu ich náklady v súvislosti s mýtom vzrásť v priemere o 10 %, hlavne u tých, ktorí vo veľkej miere používajú spoplatnenú infraštruktúru," tvrdí Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

U dopravcov vo východných a južných regiónoch, ktorí vykonávajú prevažne obsluhu regiónu, sa podľa šéfa VÚD môžu znížiť ich náklady približne o 3 %. V samotných regiónoch je totiž percentuálne spoplatnených ciest menej.

Taktiež dopad na ceny z dôvodu zavedenia mýta je podľa všetkých doterajších analýz, ktoré robilo viac inštitúcií, minimálny, prípadne neexistuje doteraz žiadna analýza, ktorá by hovorila o opaku. "Cena dopravy v cene tovarov tvorí priemerne 5 % až 10 %. Takéto minimálne rozdiely v cenách sú aj dnes bežné v rámci jednotlivých obchodných reťazcov a trh to bude vedieť zvládnuť," tvrdí ďalej Palčák.

Vraj chceli zavedenie mýta zneužiť

Podľa Palčáka niektorí podnikatelia chceli zneužiť zavedenie mýta na neadekvátny nárast cien. Spomenul príklad, keď autobusový dopravca zvyšuje cenu cestovného na trase Bratislava - Topoľčany z 5,85 eur na 6,50 eur. "Keď sme rozanalyzovali túto konkrétnu linku, tak nám vyšiel maximálny možný absolútny nárast nákladov na celú linku 3,66 eur. Museli by predpokladať, že v autobuse bude iba šesť cestujúcich. Dokonca v prípade autobusu s vyššou environmentálnou triedou dôjde k zníženiu nákladov z dôvodu zníženia spotrebnej dane," dodal Palčák.

V okolitých krajinách a aj v rámci celej Európskej únie sa čoraz viac hovorí o rozšírenom rámci regulácie cestnej dopravy spoplatnením. V Českej republike sa uskutočnili štúdie a štát chce v spolupráci s regiónmi spoplatniť aj ďalšie cesty 1., 2. a 3. triedy. Svoj súčasný mikrovlnný mýtny systém chce doplniť o satelitný, ktorý z pohľadu rozširovania spoplatnenej siete je výhodnejší.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 151
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 028
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 758
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 843
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 991
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 872
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 500
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 320
  1. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  2. Jakub Cipko: Ak nechcete Matoviča, treba začať robiť!
  3. Ivan Mlynár: Robo, panebožečoťatonapadlo ? Čo to bolo za zostavu v tom Kremli…...mamamia.
  4. Štefan Hrodek: Život v obchoďáku
  5. Ivan Čáni: Robert Fico písal Kaji Kallasovej.
  6. Julius Kravjar: Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde
  7. Timotej Opálek: Mark Pritchard & Thom Yorke - Tall Tales
  8. Peter Štefãnik: Historické paralely a ich slabé miesta
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 802
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 746
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 389
  4. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 11 213
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 8 903
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 674
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 955
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 808
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Podpis zmluvy

Stredoslovenská energetika (SSE) a spoločnosť FUERGY uzatvorili strategickú spoluprácu a prinášajú na trh inovatívne smart energetické riešenie – Infimeo.


Nezvestný je od nedele.


Na mieste zasahuje polícia.


Aj keď brankár Stráňav Timotej Klocáň inkasoval v Bytči sedem gólov, pripísal si aj viacero výborných zákrokov vrátane štyroch zneškodnených tutoviek súpera.

Komentár k zápasu 21. kola IV. ligy.


  1. Ladislav Boršoš: Konkláve v STVR…
  2. Jakub Cipko: Ak nechcete Matoviča, treba začať robiť!
  3. Ivan Mlynár: Robo, panebožečoťatonapadlo ? Čo to bolo za zostavu v tom Kremli…...mamamia.
  4. Štefan Hrodek: Život v obchoďáku
  5. Ivan Čáni: Robert Fico písal Kaji Kallasovej.
  6. Julius Kravjar: Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde
  7. Timotej Opálek: Mark Pritchard & Thom Yorke - Tall Tales
  8. Peter Štefãnik: Historické paralely a ich slabé miesta
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 802
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 746
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 389
  4. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 11 213
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 8 903
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 674
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 955
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 808
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu