Palčák: Neplatiť za cesty I. triedy je nereálne

Hlavná požiadavka autodopravcov zastrešených Úniou autodopravcov Slovenska, aby sa mýto na cestách 1. triedy platilo len na úsekoch paralelných so súčasnými diaľnicami, je podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného nesplniteľná.

Štrajk prepravcov pred Úradom vlády.Štrajk prepravcov pred Úradom vlády. (Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIC)

BRATISLAVA. Hlavná požiadavka časti autodopravcov zastrešených Úniou autodopravcov Slovenska (UNAS), aby sa mýto na cestách 1. triedy platilo len na úsekoch paralelných so súčasnými diaľnicami, je v slovenských podmienkach nereálna a z pohľadu odborného nesplniteľná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Jej splnenie by spochybnilo odbornú podstatu mýta ako ekonomického a regulačného nástroja. UNAS si dáva podmienku, o ktorej dopredu je jasné, že nie je možné ju splniť a podľa mňa to vie," uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

UNAS: Na koho strane sú odborníci?

Únia autodopravcov počas protestných akcií žiadala najmä zníženie rozsahu platenia mýta na cestách 1. triedy z terajších takmer 1 500 kilometrov na 333 kilometrov.

"Nikdy sme si neuvedomovali, že by to bola nereálna požiadavka. Prečo by to mala byť nereálna požiadavka," spýtal sa predseda únie autodopravcov Jaroslav Polaček. Pripomenul, že v Českej republike sa platí mýto na hlavných cestách len v dĺžke necelých 200 kilometrov. V Nemecku a Rakúsku sa na týchto cestách mýto nevyberá, tam však majú vybudovanú rozsiahlu diaľničnú sieť na rozdiel od Slovenska. "Sme Európania, porovnávajme sa s Európou. Nech sú také isté podmienky ako všade inde. Prečo je to nereálne? Tí odborníci sú na koho strane?," dodal Polaček.

SkryťVypnúť reklamu

Palčák si myslí, že autodopravcovia by mali klásť na stôl do budúcna iné reálnejšie odborné témy. Ide hlavne o zavedenie variabilnosti výšky ceny mýta, či už z pohľadu času, jednotlivých dní v týždni, alebo aj určitých regiónov. Tieto úpravy na základe serióznej odbornej analýzy môžu byť na prospech štátu aj dopravcov.

"Táto časť autodopravcov sa vydala cestou, ktorá je nereálna, ide len o to, či je to vedomé alebo nevedomé. Legitímna otázka je oblasť ekonomických dopadov. Posledná naša analýza, ktorá už posudzovala aj vplyv zníženia spotrebnej dane, hovorí, že u niektorých dopravcov môžu ich náklady v súvislosti s mýtom vzrásť v priemere o 10 %, hlavne u tých, ktorí vo veľkej miere používajú spoplatnenú infraštruktúru," tvrdí Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

U dopravcov vo východných a južných regiónoch, ktorí vykonávajú prevažne obsluhu regiónu, sa podľa šéfa VÚD môžu znížiť ich náklady približne o 3 %. V samotných regiónoch je totiž percentuálne spoplatnených ciest menej.

Taktiež dopad na ceny z dôvodu zavedenia mýta je podľa všetkých doterajších analýz, ktoré robilo viac inštitúcií, minimálny, prípadne neexistuje doteraz žiadna analýza, ktorá by hovorila o opaku. "Cena dopravy v cene tovarov tvorí priemerne 5 % až 10 %. Takéto minimálne rozdiely v cenách sú aj dnes bežné v rámci jednotlivých obchodných reťazcov a trh to bude vedieť zvládnuť," tvrdí ďalej Palčák.

Vraj chceli zavedenie mýta zneužiť

Podľa Palčáka niektorí podnikatelia chceli zneužiť zavedenie mýta na neadekvátny nárast cien. Spomenul príklad, keď autobusový dopravca zvyšuje cenu cestovného na trase Bratislava - Topoľčany z 5,85 eur na 6,50 eur. "Keď sme rozanalyzovali túto konkrétnu linku, tak nám vyšiel maximálny možný absolútny nárast nákladov na celú linku 3,66 eur. Museli by predpokladať, že v autobuse bude iba šesť cestujúcich. Dokonca v prípade autobusu s vyššou environmentálnou triedou dôjde k zníženiu nákladov z dôvodu zníženia spotrebnej dane," dodal Palčák.

V okolitých krajinách a aj v rámci celej Európskej únie sa čoraz viac hovorí o rozšírenom rámci regulácie cestnej dopravy spoplatnením. V Českej republike sa uskutočnili štúdie a štát chce v spolupráci s regiónmi spoplatniť aj ďalšie cesty 1., 2. a 3. triedy. Svoj súčasný mikrovlnný mýtny systém chce doplniť o satelitný, ktorý z pohľadu rozširovania spoplatnenej siete je výhodnejší.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 274
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 792
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 076
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 985
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 451
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 248
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 969
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 850
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (11. - 17.7.1925)
  2. Tomáš Hrubý: Zkusil jsi to vypnout a znovu zapnout?
  3. Daniel Bíro: Adrián Ferenčík ako rušňovodič viedol viaceré typy vlakov. Čím sa vyznačuje práca rušňovodiča z jeho pohľadu?
  4. Vladimír Bačišin: Neografia, a.s. Martin opäť so zväčšujúcou sa čiernou dierou
  5. Marek Strapko: Prezident mieru sa ide hrať na vojačikov
  6. Iveta Grootová: Darček
  7. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club.
  8. Iveta Grootová: Na stanici
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 899
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 460
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 950
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 514
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 778
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 385
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 478
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 155
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

FK Fatran Dolná Tižina, majster III. triedy ObFZ Žilina v sezóne 2024/2025.

Rozhovor s Jozefom Bačinským.


ZSSK pokrýva Wi-Fi službou už viac ako 75 % svojho vozového parku

Hoci palubný internet patrí medzi bežný štandard na železnici, jeho občasná nedostupnosť nemusí byť spôsobená technickou poruchou.


Súľovské skaly sú obľúbenou turistickou destináciou.

Získali dotácie nad štyridsaťtisíc eur.


Ilustračné foto.

Vyhodnotenie tradičnej ankety ZAUJALI V KOLE.


  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (11. - 17.7.1925)
  2. Tomáš Hrubý: Zkusil jsi to vypnout a znovu zapnout?
  3. Daniel Bíro: Adrián Ferenčík ako rušňovodič viedol viaceré typy vlakov. Čím sa vyznačuje práca rušňovodiča z jeho pohľadu?
  4. Vladimír Bačišin: Neografia, a.s. Martin opäť so zväčšujúcou sa čiernou dierou
  5. Marek Strapko: Prezident mieru sa ide hrať na vojačikov
  6. Iveta Grootová: Darček
  7. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club.
  8. Iveta Grootová: Na stanici
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 899
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 460
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 950
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 514
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 778
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 385
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 478
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 155
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu