HORNÝ HRIČOV. Lokálna železničná trať takzvanej Rajeckej Anče zo Žiliny do Rajca prišla o prívlastok najnebezpečnejšia. Minulý rok sa viac dopravných nehôd, tiež vážnejších, stalo na železničných priecestiach na trati Žilina - Púchov. MY Žilinským novinám to potvrdil riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu v Žiline Jozef Padyšák.
Dôvodov je viacero. V smere na Rajec v minulosti zrušili dve priecestia v Žiline, pri sídlisku Solinky zvýšil bezpečnosť chodcov podchod pod diaľničným privádzačom. Pred ďalšími križovatkami koľajníc
a ciest do Rajeckej doliny pribudlo dopravné značenie, vrátane značiek STOP. Hovorca Železničnej polície František Gažo hovorí aj o pozitívnom vplyve preventívnych akcií.
Motorová jednotka, takzvaná Rajecká Anča pri zastávke Zbyňov. FOTO: ZILINA-GALLERY.SK
Signalizácia vraj nefungovala
Najhorší stav je v súčasnosti na priecestí v Hornom Hričove. Za dva roky sa tu stali tri nešťastia, z toho jedno smrteľné. Priecestie nemá závory, iba svetelnú a zvukovú signalizáciu. Pri poslednej kolízii v pondelok 18. januára vošiel do priecestia miestny obyvateľ Juraj Balogh. Zľava vlak nešiel, no sprava sa rútil nákladný. Na šmykľavej ceste už vodič nestihol zabrzdiť a vlak vrazil do jeho osobného auta VW Golf.
Podľa Juraja nefungovala signalizácia, čo nebolo prvý raz. Za pravdu mu dal aj svedok nehody Jaroslav Králik. Podľa Gaža polícia vyšetruje, či signalizácia naozaj nefungovala.
Našťastie sa Jurajovi ani jeho 10-ročnej dcérke, ktorú viezol, nič nestalo. Auto odhodilo na druhú koľaj, kde o chvíľu prichádzal osobný vlak, ktorý ale stihol ubrzdiť. Toľké šťastie nemal v júni 2008 42-ročný vodič. Nerešpektoval červené svetlá a to sa mu stalo osudným. Jeho syn našťastie prežil.
Závory nahradí podchod
V obci sa strhla vášnivá diskusia, kto za stav môže. Starosta Jozef Trizuljak hovorí, že problém sa vyrieši čoskoro. „V rámci rekonštrukcie trate na rýchlosť 160 km je tu plánovaný podjazd a kritizovaná zastávka, ktorá prekáža vo výhľade, bude rozobraná. Tiež pribudnú protihlukové steny," povedal Trizuljak. Predpokladá, že stavba bude približne o rok - dva, ak budú mať železnice peniaze.
Keďže sa plánuje podchod, osadzovať závory je neefektívne. Dovtedy musí postačiť zvukovo - svetelné zabezpečovacie zariadenie a dopravné značenie. Náklady na jedny závory sú podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na približne 30 000 - 35 000 €.
Problematické priecestie v Hornom Hričove. FOTO: LADISLAV KAVECKÝ