ŽILINA. Po uplynutí dočasného odkladu zavedenia mýta na cesty I. triedy hrozí presun časti tranzitnej dopravy na komunikácie nižších kategórií. Zhodli sa na tom zástupcovia akademickej obce, vyšších územných celkov, správcov ciest a dopravcov, účastníci dnešného okrúhleho stola pod názvom Mýto a jeho vplyv na cestnú sieť SR, zvolaného Výskumným ústavom dopravným (VÚD) v Žiline.
"Chceli sme rýdzo na odbornej úrovni bez akéhokoľvek politického podtónu prezentovať nielen odbornej, ale aj širokej verejnosti dopad zavedenia mýta na odklon značnej časti dopravnej intenzity na cesty nižšej kategórie a ich prevádzku a údržbu," povedal TASR generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák s tým, že odborné štúdie predpokladajú až 30-% nárast tranzitnej dopravy na cestách nižšej triedy.
"Veľmi pravdepodobne to spôsobí presun dopravnej záťaže na cesty II., resp. až III. triedy. Dopravcovia budú hľadať ekonomicky efektívnejšie trasy, preto bude potrebné zavádzať do praxe také technické riešenia, aby sa obslužné komunikácie nezmenili na tranzitné. Vážne by to ohrozilo celkovú úroveň, čistotu a bezpečnosť životného prostredia obyvateľov žijúcich v blízkosti ciest," vyjadril obavy riaditeľ odboru dopravy Úradu Žilinského samosprávneho kraja Ivan Mokrý.
Generálny sekretár Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Reich opätovne zdôraznil zásadné požiadavky dopravcov. "Treba, aby bolo mýto spoľahlivé z hľadiska fakturačných výpočtov. Jednoznačne musí byť jasné, že dopravca zaplatí presne toľko, koľko v skutočnosti prejde po spoplatnených úsekoch. V prípade, že od 1. apríla budú spoplatnené cesty, ako je avizované, rozdelené až na 1700 úsekov, mohlo by už byť mýto spravodlivé," dodal.